Divize 4 působí na celém prodloužení trasy metra A
Na výstavbě nové části metra A z Dejvic do Motola se divize 4 podílí od samého začátku. Nejvíce práce má kolem budované stanice Veleslavín, jejímž zhotovitelem je divize 2. Během výstavby získala divize 4 postupně zakázky po celé trase.
Největší podíl má na výstavbě metra provoz elektro. Do výstavby je v menší míře zapojen také provoz zdravotně-technických instalací, vzduchotechniky, technologických celků a inženýrských sítí. Většinou se jedná o přípojky a instalace ve vestibulech, strojovnách či pomocných prostorách stanic Veleslavín a Petřiny. „Značný podíl prací máme ve stanici Veleslavín, kam kompletně dodáváme a následně tam montujeme osvětlení včetně systému jeho automatického řízení a rozvody elektroinstalace v části určené pro obchodní vybavenost. Na konci loňského roku se nám podařilo získat významnou zakázku na kompletní rozvody nízkého napětí v technologické části stanice Veleslavín. Také jsme vyhráli zakázku na dodávku a montáž elektroinstalace pro vodovodní čerpací stanice ve všech čtyřech nových zastávkách metra a pro strojovnu VZT ve stanici Veleslavín,“ říká vedoucí provozu elektro Michal Virt.
Na celé trase z Dejvic do Motola dále provádí provoz elektro kompletní osvětlení tunelů včetně dodávky a instalace kabelových konstrukcí. Ve stanici Petřiny rozvádí elektroinstalaci do části určené pro obchodní vybavenost. „Do této zakázky spadá propojení nových rozvodů pro osvětlení se stávajícími rozvody ve stanici Dejvická,“ podotýká Michal Virt.
Divize 4 uzavřela kontrakt s dodavatelem na montáž kabelových konstrukcí ve všech nových stanicích – viz foto. „Je to další významný úspěch pro náš provoz. Mohli jsme se opřít o reference, které jsme získali na obdobné zakázce v tunelu Blanka. Nyní se snažíme vyhrát zakázku na kompletní dodávku elektroinstalace osvětlení a systém jeho automatického řízení ve stanici Petřiny. Na konci září jsme v této stanici dokončili montáž osvětlení v energobloku. Jsme na dobré cestě získat dodávku celé stanice,“ dodává Michal Virt.
http://www.subterra.cz/Modules/Magazine … -00_CS.pdf
Stanice Veleslavín vyrostla za čtyři měsíce. Připravuje se montáž technologií
Betonářské práce na výstavbě hloubeného objektu stanice Veleslavín pokračují rychlým tempem. Stavbaři divize 2, která je jejím zhotovitelem, pracují v dvousměnném provozu sedm dní v týdnu. Za pouhé tři měsíce postavili železobetonový skelet budoucího technologického centra stanice.
Vestibul stanice a její technické zázemí vzniká ve více než dvacet metrů hluboké otevřené jámě. Jáma nejprve sloužila jako součást zařízení staveniště k vybudování ražené části stanice.
Přípravné práce před výstavbou nosných konstrukcí staniční části hloubeného objektu zahájila divize 2 již na konci ledna tohoto roku. „Nejprve jsme zhotovili přechodové prstence mezi tunely raženými stroji TBM a hloubeným objektem budoucí stanice (foto 1). Následovalo provedení izolace pod základovou deskou vestibulu stanice, betonáž základové desky a betonáž svislých stěn v prostoru pod nástupištěm,“ popisuje začátek prací na stanici Veleslavín vedoucí projektu Petr Bican z divize 2. V březnu ještě v souběhu s dokončovacími pracemi na definitivním ostění ražené části stanice, které realizovala divize 1, zahájila divize 2 výstavbu železobetonové konstrukce technologického centra, které tvoří významnou část hloubeného objektu.
Stanice se nakonec ztratí pod zemí Hlavní výstavba nosných konstrukcí v hloubené jámě bezprostředně navázala na dokončené betonáže nosných konstrukcí v tunelové části na konci května. Vrchol betonářských prací nastal od druhé poloviny června (foto 2). V některé dny se na stavbě zpracovalo až 400 m 3 betonu. „To je pro představu více než padesát mixů denně. Vzhledem k tomu, že se jedná o atypické rozměry, provádíme veškeré betonáže na místě. Prefabrikovaná jsou jenom ramena schodišť. Stropu posledního patra technologického centra se nám podařilo dosáhnout na konci června a jen díky opravdu maximálnímu nasazení jsme strop hlavního objektu vestibulu stanice dokončili v polovině září,“ říká vedoucí projektu Petr Bican z divize 2. Nyní se divize 2 soustřeďuje na dokončení stavební připravenosti technologického centra.
První čtyři patra vyjma eskalátorů a spojovací chodby budou sloužit jako technické zázemí. Stavebně by měly být tyto prostory připravené v říjnu. „Snažíme se po stavební stránce dokončit všechny místnosti technologického centra, aby mohli další účastníci stavby začít montovat technologie. Ve zbylých dvou patrech bude i zázemí pro obchodní vybavenost. To chceme stavebně připravit do konce roku. Příští rok bude rokem dokončovacích prací. Veřejné části stanic dostanou finální podobu,“ vysvětluje vedoucí projektu. Konečného vzhledu se v roce 2014 dočká i povrch nad novou stanicí. Na betonovém monolitu vzniknou po jeho zasypání nové komunikace a veřejné prostory.
Součástí výstavby stanice bylo vyhloubení přibližně padesátimetrového podchodu pro chodce pod Evropskou ulicí (foto 3). „Podchod je již dokončen. Během září pro nás divize 3 dokončila přeložku tramvajové tratě do definitivní polohy,“ dodává Petr Bican. Jednotlivé výstupy ze stanice budou situovány tak, aby umožnily vstup na autobusový terminál a k tramvajovým zastávkám.
Změny názvu stanic
Pražský magistrát schválil přejmenování tří budoucích stanic metra, aby přesněji odpovídaly pražskému místopisu.
Stanice metra Veleslavín se bude jmenovat Nádraží Veleslavín podle blízkých stejnojmenných zastávek železnice a
tramvaje.
Pracovní název stanice Motol se změní na Nemocnice Motol.
Stanice Červený vrch se bude jmenovat Bořislavka.