226

Re: z tisku a médií

7. 11. 2013 | poslední aktualizace: 7. 11. 2013  11:00

Pražský dopravní podnik může přijít o 4,2 miliardy korun kvůli metru. Porušil zákon
Kvůli porušení zákona o veřejných zakázkách při dostavbě linky metra A v může přijít pražský dopravní podnik až o 4,2 miliardy korun. Jednu z nejvyšších sankcí v dějinách EU udělilo firmě ministerstvo dopravy za pochybení při výběru firem, které metro staví.

http://byznys.ihned.cz/c1-61174480-praz … usil-zakon


Dopravní podnik kvůli vlastní chybě přijde o 4 miliardy na dostavbu áčka
Robert Oppelt Metro.cz, ČTK 7. listopadu 2013  10:43,  aktualizováno  16:16
Pražský dopravní podnik přijde o možnost čerpat dotaci ve výši 3,9 miliardy korun kvůli údajnému porušení zákona o veřejných zakázkách na dostavbu trasy metra A do Motola. O zkrácení dotace ministerstvo dopravy rozhodlo kvůli výsledkům kontroly, podle které podnik pochybil ve dvou zadávacích řízeních.

http://www.metro.cz/nejvetsi-pokuta-v-h … e-deje_rab

227

Re: z tisku a médií

Za stavbu metra padla největší pokuta v historii EU

Praha - Dopravní podnik hlavního města Prahy porušil jako investor stavby pražského metra zákon o veřejných zakázkách a dostal za to pokutu 4,2 miliardy. S definitivní platností mu ji udělilo ministerstvo dopravy, které je za evropské dopravní dotace odpovědné.
Ministerský verdikt udělil nejen největší pokutu v dějinách Evropské unie, ale zároveň z něho vyplývá, že Dopravní podnik porušil smlouvu s Evropskou investiční bankou (EIB), která stavbu na trase A mezi stanicemi Dejvická a Motol financuje. Investor se totiž ve smlouvě zavázal, že bude dodržovat zákon o veřejných zakázkách.
Fakticky to znamená, že kromě čtyřmiliardové pokuty může Praha přijít také o peníze z dlouhodobé půjčky od EIB ve výši 11 miliard korun. Dopravní podnik už z této půjčky vyčerpal na stavbu metra 8,5 miliardy a zbývající částku je banka připravena vyplatit. Dnes však záleží na rozhodnutí bankéřů, jestli naopak nebudou požadovat půjčené peníze zpátky.
Evropská investiční banka sice se zásahem váhá, ale že je situace vážná a že situaci v Praze řeší, potvrdil Aktuálně.cz její mluvčí Rainer Schlitt. "Evropská investiční banka sleduje vývoj situace a podrobně prozkoumá všechny důležité informace. Bude přiměřeně reagovat, pokud se to ukáže jako nezbytné," uvedl.

Největší pokuta v historii

Výše uvedená finanční rizika pro financování stavby metra vznikla poté, co ministerstvo dopravy projednalo námitky dopravního podniku proti kontrole veřejné zakázky na stavební i technologickou část dejvického metra.
„Na výsledcích kontroly se po projednání námitek nic nezměnilo a kontrolní zpráva zůstala z 99 procent stejná," shrnuje výsledky ředitel ministerského odboru evropských fondů Marek Pastucha.
Dokument schválený 8. října má Aktuálně.cz k dispozici. Přesně určuje celkovou výši pokuty. „Maximální teoretický příspěvek Unie z Fondu soudržnosti (661 701 266 EUR) bude ponížen o výši korekce na zakázce Prodloužení trasy A metra," vypočítávají ministerští experti s tím, že korekce dosahuje pětadvaceti procent. Při současném kurzu tedy pokuta činí rekordních 4,2 miliardy korun.
Jde sice o dosud největší korekci v dějinách evropských dotací, ale ministerstvu v podstatě nic jiného nezbývá, protože dopravní podnik prokazatelně manipuloval veřejnou soutěž.
„Důvodem pro provedené korekce jsou identifikované nedostatky v zadávacím řízení, a to použití potenciálně diskriminačních kvalifikačních kritérií a netransparentně nastavených hodnoticích kritérií. V této souvislosti došlo i k porušení rozpočtových pravidel," stojí v dokumentu.

Odpovědnost EIB

Vzhledem k procesům, jaké korekce v případě evropských dotací provázejí, zatím není jisté, jestli bude muset dopravní podnik skutečně zaplatit celou čtyřmiliardovou pokutu, anebo její větší část. Může totiž požádat o shovívavost Evropskou komisi.
Větší nebezpečí hrozí od Evropské investiční banky. Na rozdíl od evropských politiků či úředníků nemůže bankovní instituce tak snadno zavřít oči před tím, že při stavbě metra, kterou financuje, došlo k porušení zákona a rozpočtových pravidel.
Pokud například Evropská investiční banka nebude žádat peníze z úvěru zpátky, může být obviněna ze špatného hospodaření od svých akcionářů, kterými jsou členské státy Evropské unie, případně ztratí důvěru na finančních trzích, kde si půjčuje.
Mluvčí Schlitt připustil, že z pohledu banky je povážlivá také skutečnost, že poměry na stavbě začal prověřovat policejní Útvar pro boj s organizovaným zločinem. Podnětem k vyšetřování byl incident na dálnici D11, kde se automobil s nečitelnou poznávací značkou pokusil ze silnice vytlačit vůz jednoho z auditorů, kteří stavbu metra kontrolovali.

Čekáme na podklady

Banka zatím se zásahem váhá a ještě méně je aktivní pražský magistrát. Dopravní podnik dostává evropské peníze právě prostřednictvím magistrátu a porušení rozpočtových pravidel zjištěné ministerstvem dopravy by měla vypořádat právě pražská radnice.
„Oficiální rozhodnutí o udělené korekci zatím ministerstvo dopravy nevydalo. V případě, že tak učiní, obdrží magistrát od ministerstva veškeré relevantní podklady. Teprve po obdržení těchto podkladů bude určen další postup," vysvětluje dosavadní opatrnost mluvčí Tereza Králová. Aktuálně.cz skutečně nemá doklad o tom, že magistrát ministerský verdikt obdržel. Generální ředitel dopravního podniku Jaroslav Ďuriš ho však podle dostupných dokumentů obdržel už 16. října.

http://aktualne.centrum.cz/domaci/kauzy … ?id=794544

Thumbs up Thumbs down

228

Re: z tisku a médií

Adélu a Tondu museli vytáhnout z podzemí jinudy

Praha - Policie zkoumá stavbu metra ze stanice Dejvická do Motola, protože se její projekt během stavby změnil o 40 procent. Tím byl porušen zákon o veřejných zakázkách a stavební firmy stavěly něco jiného, než vysoutěžily. Insider zjistil ve stavebních dokumentech, že některé změny nebyly věcně zdůvodněny. Investor dodnes nedokáže vysvětlit, proč k nim došlo.
To je příklad jedné z nejdražších změn, která zrušila stavební jámu u stanice Dejvická. Kvůli této změně nešlo vytáhnout razicí štíty ze země na místě, kde skončila jejich cesta. Místo toho byly v podzemí rozmontovány a přepraveny kilometr zpátky k jiné jámě u kancelářského komplexu Hadovka.

Neplánovaný návrat

Projekt na metro počítal s tím, že v říjnu roku 2011 vznikne na rohu ulic Evropská a Gymnazijní stavební jáma, kterou se bude vyvážet z nově vyražených tunelů hornina a nakonec se vytáhnou razicí štíty TBM známé pod jmény Adéla a Tonda.
K tomu však nedošlo a počátkem prosince 2011 schválil generální ředitel dopravního podniku Martin Dvořák první stavební změny, které měly rozšířit stavební jámu na ulici Kanadská poblíž centra Hadovka. Po rezignaci Dvořáka podepsala smlouvu na vícepráce ekonomická ředitelka Magdalena Češková.
Štíty Adéla a Tonda dorazily do stanice Dejvická koncem listopadu 2012, pak byly rozmontovány a rozřezány. Následoval zpáteční transport vyraženými tunely a na povrch v Kanadské ulici byly štíty vytaženy v dubnu 2013.
Tato operace vyvolala vícepráce za 160 milionů korun bez daně z přidané hodnoty. Nejdražší bylo rozšíření původní jámy v Kanadské ulici, která měla původně sloužit pouze větrání, a kilometrový transport štítů. Plánovaná cena tím vyrostla o 100 milionů. Na dalších 30 milionů přišlo vyražení komory u stanice Dejvická, nezbytné k demontáži štítů.

Čtěte podrobnosti v placeném deníku Insider: Proč se posouvala stavební jáma a jak to souvisí s tím, že blízko sídlí PPF?

http://aktualne.centrum.cz/domaci/kauzy … ?id=796645

Thumbs up Thumbs down

229

Re: z tisku a médií

Není on ten Holub magor? Že se například u Dejvické vůbec nerazila ta demontážně-vyndavací jáma cca stejně velká jako ta v Kanadské, a tím se ušetřilo ještě víc, mu nějak uniklo.

Thumbs up Thumbs down

230

Re: z tisku a médií

Neměla ta jáma vzniknout v rámci toho nevím čeho, co se hned vedle u hotelu staví teď?

Thumbs up Thumbs down

231

Re: z tisku a médií

Teď jsem se na to podíval, je to vidět v dokumentaci EIA. Vyndavací jáma měla vzniknout v Gymnasijní, a posledních cca 50 m raženého tunelu odtud k Dejvické se mělo předem vyrazit technologií NRTM ve větším průměru, aby se tudy dal štít vytáhnout. Před Dejvickou se pak měla vyrazit 20 m dlouhá demontážní komora v celé šířce stanice, vypadá to že hloubeně pomocí milánských stěn.
Takže ještě větší rozsah díla než v Kanadské. Místo toho se demontážní komora zřídila uvnitř stanice metra a místo zvětšeného tunelu pro transport štítu vcelku se tento rozebral.

Thumbs up Thumbs down

232

Re: z tisku a médií

To je totiž dobrý paradox stavebních zakázek, když se postaví trochu něco jiného, co v konečném důsledku zlevní cenu, ale zároveň budou práce nové větší než 20% tak je to na novou zakázku. Slevy z ceny díla (méněpráce) se totiž do víceprací nezapočítávají a tak může dojít k takovéto situaci.

Thumbs up Thumbs down

233 Naposledy upravil: S_M_Lomoz (02.12. 2013 13.27)

Re: z tisku a médií

Akce "kopeme do Metrostavu" na Aktuálně pokračuje, kyblíček připravit.

Tak vzniká předražené metro. I Němci to zvládli levněji

Praha - Praha si dovolila luxus postavit o polovinu dražší metro než německý Hamburk. K cenovému rozdílu přispěl pražský nákup dvou razicích strojů TBM od firmy Herrenknecht. Němci si vystačili pouze s jedním.

Stejné tunely, různé ceny

Čtyřkilometrový úsek metra U-4 ze stanice Jungfernstieg do HafenCity se začal stavět na jaře 2007 a pravidelný provoz začal před Vánoci roku 2012. Investorská firma Hochbahn Hamburg uvádí, že za stavbu zaplatila 323,6 milionu eur, v přepočtu zhruba osm miliard korun. Kilometr byl postaven za dvě miliardy a hamburská městská rada si vysloužila kritiku za zbytečné vyhazování peněz. Dopravní podnik vysvětluje investici do dvou razicích strojů tím, že bylo nutné se stavbou pospíšit, aby město dosáhlo na evropské dotace.
Šestikilometrový úsek metra A ze stanice Dejvická do Motola se razí od jara 2010, dokončení se plánuje koncem příštího roku. Definitivní účet za stavbu ještě nebyl vystaven, Dopravní podnik hlavního města Prahy nejčastěji uvádí částku 22,5 miliardy korun, bez DPH tedy 18,5 miliardy. Kilometr tak vyjde na 3,1 miliardy. Kdyby Češi stavěli podle německých cen, pohybovaly by se náklady na nové metro okolo dvanácti miliard.

Praha má na víc

Obě stavby přitom mají velmi podobné parametry. Tři čtvrtiny z celkové délky tunelů byly vyraženy štíty TBM od firmy Herrenknecht, srovnatelná je i hloubka obou tras. Němci stavěli metro 16-40 metrů pod povrchem, Češi 10-40 metrů. Němci postavili jen dvě stanice proti čtyřem českým, jejich zastávky však více pamatují na pohodlí pasažérů. Střední část nových stanic v Hamburku dosahuje délky dvou set metrů, v pražském Veleslavíně je jenom poloviční. V obou případech se nestavěly drahé přestupní stanice.
Na první pohled nápadný rozdíl je pouze v tom, že Praha využila dva razicí štíty pojmenované Adéla a Tonda s průměrem šest metrů, které razily pravý a levý tunel paralelně. Hamburk se spokojil se štítem VERA a průměrem šest a půl metru, který nejdříve vyrazil jeden a potom druhý tunel.

Laciná VERA

Ceny razicích štítů Herrenknecht se pohybují od 20 milionů eur, tedy od půlmiliardy korun výše. Například petrohradská radnice pořídila loni jeden štít za 22 milionů eur.
Hamburský dopravní podnik uvádí, že VERA přišla jen na sedm milionů. Němci využili možnost pořídit starší stroj speciálně repasovaný pro hamburské metro. Pražský dopravní podnik cenu za Adélu a Tondu neuvedl.
Hlavním stavitelem pražské podzemní dráhy je Metrostav. Jeho mluvčí František Polák odpověděl na dotaz Aktuálně.cz, jestli zaplatil za každý z razicích štítů běžnou cenu v rozmezí 20-30 milionů eur. "Štíty jsme od firmy Herrenknecht koupili za cenu, která včetně vybavení zhruba odpovídá vašim informacím," potvrdil mluvčí.
Z toho vyplývá, že jenom za pořízení razicích štítů zaplatilo české hlavní město o miliardu korun víc než severoněmecký přístav.

Nová příležitost pro Metrostav

Použití dvou razicích štítů si vyžádal pražský dopravní podnik, jak svědčí zadávací dokumentace k soutěži o stavitele metra.
"Volba dvou kusů razicích strojů byla jednoznačně zvolena z časových důvodů s ohledem na splnění podmínky pro financování stavby z fondů EU, kde bylo jasně stanoveno, dokdy musí být stavba dokončena a hlavně profinancována," potvrzuje mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.
Pořízením dvou strojů se stavba urychlila až o rok a půl. Právě takovou dobu trvá, než stroj od Herrenknechta vyrazí tunel o délce 4,2 kilometru, jaký je třeba v Praze. Kdyby magistrát šetřil a koupil jeden stroj, dočkali by se Pražané metra nejdříve koncem roku 2015.
Argument s evropskými dotacemi se dá ovšem zpochybnit. Brusel opravdu žádá vyúčtování dopravních staveb financovaných z rozpočtu na léta 2007-2013 do konce roku 2015. Dopravní podnik ovšem mohl požádat o prodloužení lhůty, jak například s úspěchem učinila železniční správa při stavbě některých tratí na III. a IV. koridoru.
Na náročných požadavcích pražské radnice nakonec nejvíce vydělal Metrostav, který stroje nakoupil. Mluvčí Polák odpověděl jen opatrně na otázku, jak velkou část z nákupní ceny razicích štítů zahrnul do stavebních nákladů. "Cenu jsme zcela neodepsali," vysvětlil.
Pražská stavební firma získala cennou referenci, že umí používat štít TBM, se kterou se může zúčastnit libovolné soutěže na stavbu metra v Evropské unii. Může přitom nabídnout i dobrou cenu, protože má k dispozici štíty, jejichž cenu z větší části zaplatí pražská stavba. "Momentálně jednáme o jejich dalším využití, především v zahraničí," potvrdil mluvčí Polák.

http://aktualne.centrum.cz/domaci/kauzy … ?id=796329

Thumbs up Thumbs down

234

Re: z tisku a médií

Na Evropské opět někdo poničil trávník na tramvajovém pásu. Zase je z něj oranice

http://www.metro.cz/na-evropske-opet-ne … e-deje_row

Petr od Pankráce

235

Re: z tisku a médií

Pankrác napsal:

Na Evropské opět někdo poničil trávník na tramvajovém pásu. Zase je z něj oranice
http://www.metro.cz/na-evropske-opet-ne … e-deje_row

Zelení už vědí.

Thumbs up Thumbs down

236

Re: z tisku a médií

Problémy nemá jen Blanka. Pozdější otevření hrozí i delšímu metru A

http://praha.idnes.cz/metro-a-se-otevre … zpravy_bur

237

Re: z tisku a médií

Praha zjišťuje, zda se zpozdí otevření metra A a kdo to způsobil

Praha – Praha chce zjistit, zda se zpozdí zprovoznění prodlouženého úseku metra A do Motola a kdo za to případně nese odpovědnost. Dopravnímu podniku proto vedení města uložilo zpracovat analýzu stavby. V médiích se v uplynulých týdnech objevily informace, že zprovoznění úseku plánované na podzim příštího roku se má opozdit. Dnes to řekl radní pro dopravu Jiří Pařízek (TOP 09).
„Dopravní podnik dostal za úkol vypracovat zprávu, která postup prací zmapuje a z které bude jasné, zda vůbec, a případně k jakému zpoždění dojde. Zároveň v ní budu chtít zjistit, pokud ke zpoždění dojde, kdo konkrétně za to nese odpovědnost," řekl Pařízek.
Pařízek připustil, že nyní se stavba zpožďuje v budovaném úseku na Bořislavce. Praha proto chce vědět, v jaké fázi je výstavba v dalších úsecích. „Na jednání zastupitelstva příští čtvrtek bych chtěl předložit souhrnnou zprávu týkající se výstavby," řekl radní.
Náklady na prodloužení trasy metra A do Motola, které má být dokončeno v příštím roce, se odhadují na 22,5 miliardy korun. Potíže měl dopravce s čerpáním peněz z evropských fondů. Ministerstvo dopravy mu přidělilo 7,4 miliardy korun, další část dotace 3,9 miliardy mu ale nepřiznalo kvůli údajnému porušení zákona o veřejných zakázkách.
Nově budovaný úsek metra A je dlouhý asi šest kilometrů a na trase jsou čtyři stanice – Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol.

http://prazsky.denik.cz/zpravy_region/p … 31205.html

Thumbs up Thumbs down

238

Re: z tisku a médií

Aby byla holubí série z Aktuálně kompletní, doplním sem ještě jeden článek. Ti lotři si dovolili nevědět všechno dopředu...

Předražené metro? Raziči netušili, že vrazí do břidlice

Praha - Za stanici metra Veleslavín na nově budované části trasy A na Praze 6 zaplatí dopravní podnik o 300 milionů korun navíc. Může za to nedostatečný geologický průzkum a špatná domluva se správou železnic.
Pražský dopravní podnik jen těžko přesvědčí Evropskou komisi, aby proplatila část slíbené dotace na pražské metro.
Vedle zmanipulovaných veřejných soutěží existuje ještě druhý důvod pro úplné zrušení dotací. Dopravní podnik totiž změnil skoro polovinu projektu a buduje úplně jiné metro, než které chtěl postavit při veřejné soutěži.
Tak rozsáhlá změna zakázky během její realizace odporuje zákonu a zřejmě nemá u projektů financovaných Evropskou unií ani vzdálené srovnání.
Jak je možné, že se během stavby změní 41 procent původního zadání, vysvětluje příklad stanice Nádraží Veleslavín.
Metro Dejvická-Motol přijde celkem na 18,5 miliardy bez DPH, přitom pouze za stavební práce na jedné ze čtyř stanic byly během čtyřiadvaceti měsíců v letech 2010 až 2012 schváleny vícepráce za 333 milionů.
Aktuálně.cz má k dispozici dokumenty o stavbě stanice, která vzniká dvacet metrů pod vozovkou Evropské třídy. Z podrobných materiálů je zřejmé, co se přihodilo, že bylo nutné stanici postavit úplně jinak, než se původně plánovalo.

Příliš rychlá Adéla

Klíčovým důvodem ke změnám byla skutečnost, že se stavba zdržela o pět měsíců. Za zdržení přitom mohou dvě chyby v projektové dokumentaci.
Projekt totiž předpokládal, že dříve než metro začne oprava přilehlého železničního nádraží Veleslavín.
Městská část Praha 6 se navíc domluvila s firmou ÖMV, že její čerpací stanice na místě budoucího metra může zůstat v provozu až do roku 2012. Proto se zpozdily výkupy pozemků a stavební firma Subterra převzala staveniště až v srpnu 2010, o tři měsíce později, než se předpokládalo.
Dopravní podnik také dostatečně neprozkoumal geologické podmínky. Dodatečný průzkum na přelomu let 2010 a 2011 ovšem zjistil "méně příznivé geotechnické podmínky pro ražbu".
Geologická studie mimo jiné odhalila, že se stanice nebude razit v pevné skále, ale ve zvětralých břidlicích, což vyžaduje větší zajištění.
Tím se budování staničních tunelů trhací metodou NRTM prodloužilo z plánovaných 145 na 200 dnů.
Když se obě zdržení sečetla, pak bylo jisté, že se práce ve stanici nestihnou do srpna 2011, kdy měly Veleslavínem projet razicí štíty TBM známé pod jmény Adéla a Tonda. Štíty by musely před stanicí počkat tři měsíce, a tím by zpoždění nabrala celá stavba nové trasy metra. Proto se dopravní podnik dohodl se stavebními firmami na změně projektu.

Menší tunel za víc peněz

Celkem 172 metrů z dvousetmetrové stanice mělo být původně vyraženo trhací metodou NRTM a zbývající část měly obstarat štíty Adéla s Tondou. Nakonec se trhací práce omezily na tunel o délce 100 metrů a zbytek stavebníci nechali na štítech. Projekt se nakonec musel změnit ještě jednou, protože stometrový tunel stačil maximálně na nástupiště, a stanice tedy neměla žádný prostor pro své technické zázemí. Když Adéla s Tondou odjeli každý svým tunelem ke stanici Bořislavka, měl být prostor pro techniku vyražen trhací metodou mezi oběma tunely. Stavebníci se toho však v nebezpečných břidlicích neodvážili a prostor pro techniku prostě vybagrovali shora spolu s jámou pro eskalátory.
Dopravní podnik tvrdí, že vícepráce na jedné stanici nezvýší celkové výdaje, protože jsou vyváženy úsporami v jiných částech stavby. Průběžná bilance však není k dispozici a na konečný účet bude třeba počkat nejméně do konce příštího roku.

http://aktualne.centrum.cz/domaci/kauzy … ?id=796326

Thumbs up 0 Thumbs down

239 Naposledy upravil: S_M_Lomoz (09.12. 2013 18.25)

Re: z tisku a médií

ČTK: Praha - Prodloužený úsek metra A do Motola bude zprovozněn o tři měsíce později než se plánovalo, tedy až na přelomu let 2014 a 2015. Vyplývá to ze zprávy o postupu realizace stavby, který by měli ve čtvrtek na svém zasedání projednat zastupitelé hlavního města. Stavba začala v roce 2009 a vyjde na 22,5 miliardy korun. Dopravní podnik (DPP) zpoždění odmítá. Od počátku prý počítal s termínem předání prací v listopadu a dřívější termíny prý byly nepotvrzené a "v rovině přání a spekulací".
V materiálu je uvedeno, že poslední práce na technologické části stavby budou dokončeny v listopadu 2014. "Předpoklad uvedení do zkušebního provozu: přelom 2014/2015," píše se v materiálu. Podle původního plánu mělo metro v prodlouženém úseku jezdit již poslední tři měsíce příštího roku. Příčina zpoždění v materiálu uvedena není.
Podle dopravního podniku předání díla v listopadu bylo plánováno od počátku, o zpoždění se prý proto nedá mluvit. "V současné době vše směřuje k tomu, že naopak bude dodržen původní termín předání díla. Tím byl vždy listopad 2014. Dřívější termíny se vždy pohybovaly v rovině přání či spekulací a nebyly nikdy z naší strany či ze strany dodavatelů potvrzeny. O žádném zpoždění či novém termínu proto v tuto chvíli nelze hovořit," řekl ČTK mluvčí DPP Jiří Štábl.
Radní pro dopravu Jiří Pařízek v minulém týdnu ČTK řekl, že město chce po dopravním podniku zpracovat analýzu, v které bude uvedeno, zda se a z jakého důvodu zprovoznění metra zpozdí a případně kdo za to nese vinu.
Dosud za zhruba šestikilometrový úsek město podle materiálu obdrželo a odsouhlasilo faktury za zhruba 10,47 miliardy korun, z toho za stavební část to je 9,27 miliardy korun. Celkové náklady budou 22,5 miliardy.
Dělníci v současné době v rámci stavby například v úseku mezi Dejvickou a Bořislavkou armují stěny nebo budují odvětrávací komín a "probíhá příprava na betonáž přechodu mezi hloubenou a raženou částí". Ve stanicích Nádraží Veleslavín a Petřiny zase betonují podlahy a dělají omítky a štuky.

Thumbs up Thumbs down

240

Re: z tisku a médií

Dobří Holubi se vracejí. Tentokrát pod titulem Pod předraženým metrem se podepsal i Brusel

http://aktualne.centrum.cz/domaci/kauzy … ?id=798048

Thumbs up Thumbs down

241

Re: z tisku a médií

Divize 4 působí na celém prodloužení trasy metra A

Na výstavbě nové části metra A z Dejvic do Motola se divize 4 podílí od samého začátku. Nejvíce práce má kolem budované stanice Veleslavín, jejímž zhotovitelem je divize 2. Během výstavby získala divize 4 postupně zakázky po celé trase.

Největší podíl má na výstavbě metra provoz elektro. Do výstavby je v menší míře zapojen také provoz zdravotně-technických instalací, vzduchotechniky, technologických celků a inženýrských sítí. Většinou se jedná o přípojky a instalace ve vestibulech, strojovnách či pomocných prostorách stanic Veleslavín a Petřiny. „Značný podíl prací máme ve stanici Veleslavín, kam kompletně dodáváme a následně tam montujeme osvětlení včetně systému jeho automatického řízení a rozvody elektroinstalace v části určené pro obchodní vybavenost. Na konci loňského roku se nám podařilo získat významnou zakázku na kompletní rozvody nízkého napětí v technologické části stanice Veleslavín. Také jsme vyhráli zakázku na dodávku a montáž elektroinstalace pro vodovodní čerpací stanice ve všech čtyřech nových zastávkách metra a pro strojovnu VZT ve stanici Veleslavín,“ říká vedoucí provozu elektro Michal Virt.

Na celé trase z Dejvic do Motola dále provádí provoz elektro kompletní osvětlení tunelů včetně dodávky a instalace kabelových konstrukcí. Ve stanici Petřiny rozvádí elektroinstalaci do části určené pro obchodní vybavenost. „Do této zakázky spadá propojení nových rozvodů pro osvětlení se stávajícími rozvody ve stanici Dejvická,“ podotýká Michal Virt.

Divize 4 uzavřela kontrakt s dodavatelem na montáž kabelových konstrukcí ve všech nových stanicích – viz foto. „Je to další významný úspěch pro náš provoz. Mohli jsme se opřít o reference, které jsme získali na obdobné zakázce v tunelu Blanka. Nyní se snažíme vyhrát zakázku na kompletní dodávku elektroinstalace osvětlení a systém jeho automatického řízení ve stanici Petřiny. Na konci září jsme v této stanici dokončili montáž osvětlení v energobloku. Jsme na dobré cestě získat dodávku celé stanice,“ dodává Michal Virt.

http://www.subterra.cz/Modules/Magazine … -00_CS.pdf

Stanice Veleslavín vyrostla za čtyři měsíce. Připravuje se montáž technologií

Betonářské práce na výstavbě hloubeného objektu stanice Veleslavín pokračují rychlým tempem. Stavbaři divize 2, která je jejím zhotovitelem, pracují v dvousměnném provozu sedm dní v týdnu. Za pouhé tři měsíce postavili železobetonový skelet budoucího technologického centra stanice.

Vestibul stanice a její technické zázemí vzniká ve více než dvacet metrů hluboké otevřené jámě. Jáma nejprve sloužila jako součást zařízení staveniště k vybudování ražené části stanice.

Přípravné práce před výstavbou nosných konstrukcí staniční části hloubeného objektu zahájila divize 2 již na konci ledna tohoto roku. „Nejprve jsme zhotovili přechodové prstence mezi tunely raženými stroji TBM a hloubeným objektem budoucí stanice (foto 1). Následovalo provedení izolace pod základovou deskou vestibulu stanice, betonáž základové desky a betonáž svislých stěn v prostoru pod nástupištěm,“ popisuje začátek prací na stanici Veleslavín vedoucí projektu Petr Bican z divize 2. V březnu ještě v souběhu s dokončovacími pracemi na definitivním ostění ražené části stanice, které realizovala divize 1, zahájila divize 2 výstavbu železobetonové konstrukce technologického centra, které tvoří významnou část hloubeného objektu.

Stanice se nakonec ztratí pod zemí Hlavní výstavba nosných konstrukcí v hloubené jámě bezprostředně navázala na dokončené betonáže nosných konstrukcí v tunelové části na konci května. Vrchol betonářských prací nastal od druhé poloviny června (foto 2). V některé dny se na stavbě zpracovalo až 400 m 3 betonu. „To je pro představu více než padesát mixů denně. Vzhledem k tomu, že se jedná o atypické rozměry, provádíme veškeré betonáže na místě. Prefabrikovaná jsou jenom ramena schodišť. Stropu posledního patra technologického centra se nám podařilo dosáhnout na konci června a jen díky opravdu maximálnímu nasazení jsme strop hlavního objektu vestibulu stanice dokončili v polovině září,“ říká vedoucí projektu Petr Bican z divize 2. Nyní se divize 2 soustřeďuje na dokončení stavební připravenosti technologického centra.

První čtyři patra vyjma eskalátorů a spojovací chodby budou sloužit jako technické zázemí. Stavebně by měly být tyto prostory připravené v říjnu. „Snažíme se po stavební stránce dokončit všechny místnosti technologického centra, aby mohli další účastníci stavby začít montovat technologie. Ve zbylých dvou patrech bude i zázemí pro obchodní vybavenost. To chceme stavebně připravit do konce roku. Příští rok bude rokem dokončovacích prací. Veřejné části stanic dostanou finální podobu,“ vysvětluje vedoucí projektu. Konečného vzhledu se v roce 2014 dočká i povrch nad novou stanicí. Na betonovém monolitu vzniknou po jeho zasypání nové komunikace a veřejné prostory.

Součástí výstavby stanice bylo vyhloubení přibližně padesátimetrového podchodu pro chodce pod Evropskou ulicí (foto 3). „Podchod je již dokončen. Během září pro nás divize 3 dokončila přeložku tramvajové tratě do definitivní polohy,“ dodává Petr Bican. Jednotlivé výstupy ze stanice budou situovány tak, aby umožnily vstup na autobusový terminál a k tramvajovým zastávkám.


Změny názvu stanic
Pražský magistrát schválil přejmenování tří budoucích stanic metra, aby přesněji odpovídaly pražskému místopisu.

Stanice metra Veleslavín se bude jmenovat Nádraží Veleslavín podle blízkých stejnojmenných zastávek železnice a
tramvaje.

Pracovní název stanice Motol se změní na Nemocnice Motol.

Stanice Červený vrch se bude jmenovat Bořislavka.

242

Re: z tisku a médií

bob napsal:

Malý článeček s pěknými fotkami na Lidovkách.

243

Re: z tisku a médií

EXKLUZIVIVNÍ VIDEO: Prošli jsme se novými stanicemi na prodlouženém áčku

Adam Váchal, Jiří Bigas Metro.cz 20. ledna 2014  7:00
Zhruba za rok by se mohli první cestující svézt metrem až do Motola. Už nyní však na prodloužené trase metra linky A jezdí po kolejích "mašiny". Ty zatím nevozí cestující, ale zajišťují důležité práce při výstavbě metra. Prošli jsme se z budoucí stanice áčka Petřiny po kolejích až na Bořislavku. Jak to v nové podzemce vypadá?

http://www.metro.cz/exkluzivivni-video- … e-deje_ava

244

Re: z tisku a médií

Dopravní podnik vypořádal třetinu víceprácí na dostavbě metra A

   Praha 21. ledna (ČTK) - Pražský dopravní podnik (DPP) od prosince loňského roku vypořádal zhruba třetinu problematických víceprací, které vznikly při stavbě prodloužení metra A do Motola. Zpětně tak uzavřel smlouvy a proplatil práce v hodnotě 620 milionů korun. Zbývá vypořádat vícepráce za 1,3 miliardy korun, ne všechny dodavateli žádané náklady jsou ale uznatelné, řekl v rozhovoru s ČTK generální ředitel Jaroslav Ďuriš.

   Stavba prodlouženého úseku metra A z Dejvic do Motola začala v roce 2009 a měla by stát zhruba 22,5 miliardy korun. Stavba by měla být dokončena ještě letos, zprovoznění je plánováno na první čtvrtletí roku 2015.
   Vícepráce podle Ďuriše vznikly změnami projektu, neznamenají ale nutně prodražení. 'Z mého pohledu není žádný závažný důvod, proč by stavba měla mít nějaký závažný problém,' doplnil.
   S tím ale nesouhlasí opoziční ODS. Podle předsedy Filipa Humplíka jedná dopravní podnik netransparentně. 'Dle dokumentů, které jsem si vyžádal v minulém roce, bylo zcela evidentní, že dopravní podnik nemá kontrolu nad stavbou trasy metra A,' řekl na dotaz ČTK. Prokázal to podle něj i interní audit. Chyba ovšem prý není jen na straně investora, ale i v zákoně o veřejných zakázkách, který neumožňuje tak náročné stavby dokončit bez problémů. 'Ale tvrdit, že je vše v pořádku, je alibismus,' doplnil.
   Už dřív se objevily informace o tom, že při stavbě metra vznikly podobné potíže s vícepracemi jako v případě problematického tunelu Blanka. Kvůli dluhu, který má Praha vůči staviteli Blanky, firmě Metrostav, se práce zastavily a spor řeší rozhodčí soud.
   Ředitel ale přirovnání k Blance odmítá. 'Musím kategoricky říct, že prodloužení metra A nerovná se Blanka,' uvedl. 'Nedochází ani k výraznému zdražení stavby, ani k výraznému prodloužení termínu uvedení do provozu, ani k jiným jakýmkoli závažným nedostatkům, které by stavbu komplikovaly,' doplnil. Podle něj nebude problém ani s dočerpáním evropských dotací ve výši 7,5 miliardy korun, které jsou na stavbu vyčleněny. Zvažovanou dotaci 3,7 miliardy, která měla přijít prostřednictvím ministerstva životního prostředí, se ale na metro získat nepodařilo, řekl Ďuriš.
   Kvůli údajnému porušení zákona o veřejných zakázkách loni na podzim ministerstvo dopravy zkrátilo strop pro přidělení evropských dotací na stavbu metra. Podnik se proti tomu odvolal, ale ministerstvo odvolání zamítlo.
   Nově budovaný úsek metra A je dlouhý asi šest kilometrů a na trase jsou čtyři stanice - Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol. Doba jízdy z Motola na Můstek bude 15 minut.

http://byznys.lidovky.cz/dpp-proplatil- … oprava_jzl

245

Re: z tisku a médií

E15: Praha zaplatila za stavbu metra A 11,6 miliardy. Zbývá ještě polovina

http://zpravy.e15.cz/byznys/doprava-a-l … na-1055558

Thumbs up Thumbs down

246

Re: z tisku a médií

Kde se vyrábí plíce pro pražské metro?

24. 1. 2014 20:55, autor: ČT24

Milevsko - Měří pět metrů a váží přes pět tun. Řeč je o obřím ventilátoru, který se v Praze stará o to, aby se v cestujícím v metru dobře dýchalo. Dodává je výhradně firma ZVVZ Machinery z jihočeského Milevska. I se záložními jich jsou bezmála dvě stovky. Právě teď se v Milevsku vyrábí jedenáct nových kusů pro budoucí stanice prodloužené trasy A. A vydrží opravdu hodně - za téměř čtyřicetiletou historii pražského metra se ani jeden ventilátor neměnil. Pouze ty, které poškodila povodeň v roce 2002, bylo třeba opravit. Milevské ventilátory odvětrávají stanice metra i v Moskvě, Petrohradě nebo Varšavě.

http://www.ceskatelevize.cz/ct24/region … ske-metro/

247

Re: z tisku a médií

Roční provoz nového úseku metra A vyjde na půl miliardy

Roční provoz prodloužené části metra A do Motola vyjde na zhruba 480 miliónů korun. První cestující se novými stanicemi metra svezou v prvním čtvrtletí 2015. Poté bude upraven provoz povrchových linek. Uvedli to radní pro dopravu Jiří Pařízek (TOP 09) a šéf Ropidu Pavel Procházka.

http://www.novinky.cz/ekonomika/325642- … iardy.html

248

Re: z tisku a médií

VIDEO: Do nových stanic metra už montují koleje, lidé se svezou za rok

Zdroj: http://praha.idnes.cz/do-novych-useku-m … zpravy_bur

249

Re: z tisku a médií

A zase jednou áčko jako Aktuálně: Potvrzeno. Při stavbě metra A se porušoval zákon


http://aktualne.centrum.cz/domaci/regio … ?id=800363

Thumbs up Thumbs down

250

Re: z tisku a médií

Audit stavby metra zpochybnil proplacení prací za 1,3 miliardy

ČTK 9. února 2014  11:13

http://www.metro.cz/audit-stavby-metra- … e-deje_jbs

Audit dostavby metra A do pražského Motola zpochybnil proplacení stavebních prací za 1,3 miliardy korun. Uvádí to týdeník Euro v čísle, které vyjde v pondělí. Jako rizikové byly také označeny změny stavby za dvě miliardy. Pražský dopravní podnik dokončil audit v lednu.

Podle auditorů byl v řadě případů porušen zákon o veřejných zakázkách, takže část nákladů nebude možné proplatit z fondů EU. Z dotací EU přitom mělo jít 7,5 miliardy z celkových 22,5 miliardy Kč.
Dopravní podnik neměl přehled

Předběžná neoficiální verze interního auditu ukazuje podle Eura chyby v řízení projektu, smlouvách, kontrole a archivaci dokumentů, ale také vady v projektové dokumentaci a nedostatečný geologický průzkum. Podnik prý neměl detailní informace o změnách, nákladech ani posunech termínů. O kontrolu přišel podnik podle auditu uzavřením mandátní smlouvy s firmou Inženýring dopravních staveb (IDS), která měla mít na starosti vše od výběru zhotovitelů přes dohled nad stavbou po schvalování faktur.

Do médií unikla část výsledků auditu již loni. Údajně padlo i trestní oznámení kvůli tomu, že IDS prý zadal některé práce bez řádného řízení. Před týdnem přitom ředitel dopravního podniku Jaroslav Ďuriš prohlásil, že pochybení nejsou tak vážná, jak bylo dříve uváděno. Šestikilometrový nový úsek metra A má být zprovozněn na začátku příštího roku.


také http://zpravy.e15.cz/domaci/udalosti/au … dy-1059362

http://praha.idnes.cz/poruseny-zakon-pr … -zpravy_jj