Ticho 62 decibelů, prasklý výfuk 91
Autor: (peš)
21. ledna 2010
Praha - Kdyby se dal hluk prodávat, byli by lidé žijící u hlavních silnic boháči. S jakou zátěží musí žít, si ověřili i redaktoři MF DNES, kteří vyrazili do ulic s hlukoměrem. Když auta jela padesátkou jako třeba nově na magistrále nebo na okruhu v Ruzyni, čísla na displeji přístroje se pohybovala mezi 72 a 78 decibely. Na sedmdesátce přitom ukazoval zhruba o tři víc. Osmdesátikilometrová rychlost se na měření projevila dalším skokem. V Cínovecké ulici, kde tento rychlostní limit platí, jsme naměřili průměrnou hodnotu 85 decibelů. Limit daný zákonem je přitom ve dne 70 decibelů a v noci o deset méně. U nově projektovaných silnic je pak ještě přísnější. Zajímavé je poznamenat, že i v případě, když na magistrále nebylo žádné auto široko daleko, hlukoměr naměřil 62 decibelů. Pak se přiřítila dodávka s prasklým výfukem a přístroj ukázal celodenní rekord 91 decibelů.
Jestli se zlepšila hluková situace ve městě, nelze z jednoho měření usuzovat. A možná nikdy. Hladina hluku v Praze se mění i nezávisle na dopravě plus minus o dvacet procenta a vlastně bez vysvětlení.
Jaký je zde hluk
Ulice rychlost hluk
Pražský okruh 50 km/h 75 dB
Cínovecká 80 km/h 85 dB
Magistrála 50 km/h 74 dB
Spořilovská 50 km/h 70 dB
Limity denní noční
staré silnice 70 dB 60 dB
nové silnice 60 dB 50 dB
Jak jsou hluční při 50 km/h
kamion 85 dB
autobus 82 dB
osobní auto 72 dB
auto s děravým výfukem 91 dB
Zdroj: měření přístrojem Voltcraft SL-200
Regionální mutace| Mladá fronta DNES - Praha
Omezení hluku. Proč v poli?
Autor: PETR ŠVEC
21. ledna 2010
Město snížilo rychlost na magistrále, ale také na dálnicích na okraji Prahy. Ty přitom vedou v polích
Praha - Na snížení rychlosti na magistrále ze 70 na 50 kilometrů v hodině si řidiči za tři týdny již zvykli. Drtivá většina z nich tu limit dodržuje. Aby ne, policisté tu každou chvíli rychlost měří. Včera tu hlídka postávala u benzinové stanice na Pankráci, předevčírem se měřila rychlost na Nuselském mostě.
„Snížení rychlosti ze 70 na 50 kilometrů v hodině znamená pokles hluku o 2,7 decibelu, tedy zhruba o polovinu. To je významné snížení,“ počítá Josef Novák, odborník na hluk, jenž vypracoval pro metropoli akční plán na jeho snižování.
Na magistrále je sedmdesátka u Hlávkova mostu
Nechápavě však motoristé kroutí hlavou na dalších místech, kde město od 1. ledna razantně snížilo rychlost - na Pražském okruhu v Ruzyni mezi Evropskou ulicí a odbočkou do Horoměřic a také na Cínovecké ulici mezi Střížkovem a Letňany. V obou případech jde totiž o rychlostní silnici se čtyřmi pruhy. V Ruzyni se musí jezdit místo 70 kilometrů padesátkou, v Letňanech pak místo 130 pouhých osmdesát. Na rozdíl od magistrály tyto silnice vedou v polích, od nejbližší zástavby jsou vzdálené stovky metrů.
„V takových místech, kde je vzdálenost k zástavbě větší, má opatření menší smysl,“ uvažuje Novák. Sám se podle svých slov zrovna Cínoveckou ulicí zabýval, protože si obyvatelé Letňan a Ďáblic na řev motorů aut stěžovali. „Protihlukové stěny by tu ale nebyly efektivní. Snížení rychlosti bylo jediné možné opatření,“ říká odborník. Ovšem nechápe, proč se značky omezující rychlost objevily právě zde, a ne například i na silnicích uvnitř města.
Sedmdesátka třeba magistrátu nevadí na Modřanské ulici, táhnoucí se údolím Vltavy na jihu metropole. Přitom projíždějící auta jsou slyšet i v domech stojících na kopci tři čtvrtě kilometru daleko. Překvapivě sedmdesátka zůstala i na samotné magistrále - ve směru z centra ve Wilsonově ulici před Hlávkovým mostem. Tedy v místě, kde je dálnice vedena přímo mezi domy.
Dalšími místy, kde se naopak musí jezdit pomaleji, je Spořilovská ulice - tedy dálniční spojka mezi brněnskou dálnicí a městským okruhem a ubrat musí motoristé také na Jižní spojce u Barrandovského mostu. Zde je omezení v obou směrech.
Magistrát přitom plánuje i další omezení. Třeba na strakonické výpadovce mezi Chuchlí a Lahovicemi. Tedy opět na silnici dálničního typu, kde se nyní jezdí osmdesát.
„Obecně v obci platí padesátka a méně,“ krčí rameny vedoucí oddělení silničního správního úřadu Miroslav Rajchart. Jeho odbor dostal za úkol namontovat do zmiňovaných ulic značky od pražských radních. Ti zas tyto kroky učinili na doporučení městského protihlukového koordinátora. Ten zas jednal v souladu s nařízením Evropské unie o snižování hlukové zátěže ve městech.
Více značek „měření rychlosti“
Aby lidé limity dodržovali, byly do ulic nainstalovány nové radary a přibyly i značky, jež před měřením varují. Například na Jižní spojce jsou před Barrandovským mostem hned dvě cedule za sebou. Další je na magistrále od Nuselského mostu až po Pankrác. A to přesto, že zde na policisty většina motoristů nenarazí.
Přemíra značek bez policistů ovšem může u šoférů způsobit ztrátu ostychu. Stejně jako v Polsku, kde jsou značky „Kontrola radarowa“ v každé vesnici a lidé jim už nevěří.
Kde snížili rychlost
Pražský okruh ze 70 na 50 km/h mezi Evropskou a ul. Do Horoměřic
Cínovecká ze 130 na 80 km/h mezi Veselskou a Kosteleckou
Magistrála ze 70 na 50 km/h od Michle po Vinohrady
Jižní spojka z 80 na 70 a 50 km/h u Barrandovského mostu
Jižní spojka ze 100 na 80 km/h v celé délce od 23 do 5 hod.
Spořilovská ze 70 na 50 km/h v celé délce
Regionální mutace| Mladá fronta DNES - Praha