http://prazsky.denik.cz/zpravy_region/s … 01020.html
Střešovické muzeum má na 15. koleji nový skvost
Praha - Střešovické muzeum městské hromadné dopravy má další exponát, tentokrát je to vůz metra 81–71. Ten jezdil v letech 1978 až 2009.
Autor:
Lukáš Marek
Ještě před rokem a půl sice jezdily na trase metra B, přesto už jsou dnes minulostí. Vozy metra typu 81–71 vozily cestující od roku 1978 do roku 2009.
Poslední svého druhu byl v úterý umístěn do Muzea městské hromadné dopravy ve Střešovicích.
„Jedná se o čelní část soupravy. Ty ještě v loňském roce vozily cestující na trase B. Je skutečně jedinečný, jelikož je poslední tohoto typu,“ potvrdil Milan Pokorný, vedoucí Muzea MHD. Jak dále upozornil, oblíbenými přezdívkami pro toto metro byly „černá huba a briketa“ kvůli typické černé čelní masce. Vůz, který se dostal do muzea, byl vyroben v roce 1988 a je vpůvodním provedení.
Briketa, poslední svého druhu, je už v muzeu
„Rozhodli jsme se uchovat tuto dnes již památku, aby se navázalo na původní řadu vozů metra,“ pokračoval Pokorný.
Převést tento dvaatřicetitunový kolos, který je dlouhý 18 metrů, nebylo vůbec snadné. Transport probíhal od pondělí od 13 hodin, kdy byl vůz nakládán v Depu Kačerov, kam byl nejdříve převezen zHostivaře, kde se prováděly nutné opravy.
„Od pondělních 20 do 22 hodin pak projel Prahou po Jižní spojce k Barrandovu, přes Petřiny do Střešovic,“ popsal cestu vedoucí muzea.
Včera ráno pak byl vůz složen, což zabralo zhruba tři hodiny. Nyní už stojí na 15. koleji ve třetí hale.
„Pro připomenutí: Lavice ve voze jsou podélné a sedačky jsou potažené koženkou, madla jsou chromovaná, to si možná ještě veřejnost pamatuje, obložení vagonu je zase zumakartu,“ sdělil.
Zmíněné opravy byly poměrně náročné, bylo například nutné vyměnit všechna skla, která byla ještě z dob provozu poškrábaná.
Faktem je, že ve změněné podobě v těchto vozech jezdí cestující dodnes, a to na trase A a B, kde jsou nasazovány rekonstruované vozy 81-71M.
„Jejich životnost byla modernizací prodloužena o 15 až 20 let,“ řekl před časem generální ředitel pražského dopravního podniku Martin Dvořák.
Nový exponát: zatlačovačka
Od včerejška mají v Muzeu MHD nový přírůstek, vůz metra 81-71. To ale vtomto roce nebude v muzeu poslední novinka.
„Ještě v letošní sezoně, která končí 17. listopadu, představíme jeden venkovní exponát, bude to strojní zatlačovačka. V muzeu bude do tří týdnů. Jedná se o samohybné zařízení na zatlačování gumy do tramvajových panelů, které byly v minulosti na tratích velmi oblíbené. Byla to nutná součást strojů dopravního podniku, a proto zde má své místo,“ vysvětlil vedoucí muzea Milan Pokorný.
Do měsíce se také do muzea dostane tramvaj T3, jež v Praze jezdí od roku 1962. T3 jsou sice ještě v provozu, ale postupně z něj kvůli obnově vozového parku mizí.
„Pak je na samém začátku rekonstrukce pražského trolejbusu, je v dílnách v Hostivaři, kde začala renovace opravou skříně. Kdy bude vmuzeu, nelze upřesnit, ale zhruba do pěti let by to mohlo být.
Už do dvou let bychom zde ale mohli mít i autobus Škoda 506N z roku 1929. Tady bude ale záležet na zručnosti řemeslníka, konkrétně truhláře, který bude pracovat na obnově částí autobusu,“ doplnil Pokorný. Podle jeho slov je pak samozřejmostí, že přibývají do muzea i další drobnosti sbírkové povahy.
Po zimní přestávce se dopravní muzeum znovu otevře 1. dubna.
Modernizace starých vozů skončí za rok
Vozy metra 81-71, které ukončily svůj provoz před více než rokem, rozhodně neskončily ve šrotu. Naopak na trase A a B nás vozí i nadále pod označením 81-71M, ovšem po rekonstrukci v modernější podobě. Jezdit zde budou minimálně ještě dvacet let, tedy alespoň ty nejpozději opravené.
Modernizace byly zahájeny již v roce 1994 výrobou prototypu s minimální životností 15 let. Schválení změny pak vydal Drážní úřad v roce 1999. O rok později už plzeňská škodovka dodala prvních sedm sériových modernizovaných souprav, které jezdily nejdříve na trase C. Celkem 28 souprav typu 81-71M je pak od roku 2008 provozováno na trati A. Na úsek, který se právě staví, tedy Dejvická – Motol, je zajištěno k rekonstrukci dalších 13 souprav.
Vozy modernizované od roku 2005 do roku 2009 jezdí na trati B, loni jich zde jezdilo 52, dnes už na této trase fungují tři další .
Celkový počet opravených vozidel tak bude činit v příštím roce 93 souprav. Náklady na dokončení modernizací vletech 2010–11 se odhadují ve výši 2,6 miliardy korun. Vté době už ale začnou i obnovy nejstarších vozů na trase C, kde jezdí typy M1 (Siemens).