76

Re: Libeňský most & IAD vs. MHD :)

pane watslawe, s tím, že by měl provozovat dopravu i parkoviště soukromý investor jen souhlasím. Bohužel to zatím provozuje stát/město a vybírá na stavbu infrastruktury daně.

Thumbs up Thumbs down

77

Re: Libeňský most & IAD vs. MHD :)

obr napsal:

MP - vaše propočty jsou nesmysl, protože počítáte z nesmyslných cen. Tu reálnou cenu MHD či autodopravy opravdu nikdo nezná, protože neexistuje svobodná tvorba ceny, to je jako za komunismu. je možno jen přibližná úvaha. A ta je , že je MHD v současné podobě/rozsahu životaschopná jen díky dotacím a naopak auto doprava "jen kvete", přestože je zdaněna a přestože kromě vlastní infrastruktury automobilisté ještě přispívají daněmi na kde co - to je fakt. Lidé svými penězi volí - a přes "láci" (mimo reálnou cenu) MHD jezdí auty. Samozřejmě, že zrušit generelně MHD je nesmysl, ale není důvod jí neustále všude preferovat a cpát na úkor aut. Už ani ty ekologické důvody nejsou tak "jednoznačné", auta jsou také ekologická. A největší problém Prahy dnes je neřešená autodoprava - okruhy, radiály a parkování. Jejich výstavba by pomohla nejen lidem, ale i MHD.

Je duvod MHD nekde (vsude opravdu ne) "preferovat a cpat na úkor aut". Protože ve městě je nejdražší ze všeho to místo (který vy v těch vašich nákladech furt ignorujete), a zřízením pruhu pouze pro bus/tram muze zvysit pocet osob, ktere danym usekem projedou. Když v pruhu projede 10 autobusů každý s 50 lidmi, je to efektivnejsi, nez kdyz tam projede 100 aut s celkem 130 lidmi

Thumbs up Thumbs down

78

Re: Libeňský most & IAD vs. MHD :)

pane watslawe - ještě k těm daním. Motoristé neplatějí jen spotřební daň za PHM, ale také DPH při nákupu aut/moto a služeb. Odkud myslíte, že ty peníze na dálnice atd. jsou ? Z EU - i tam nejdříve (v tichosti, o tom nemluví) pošlete, aby vám méně s velkým humbukem vrátili...
Pokud jde o šejky, ti dodávají ropu, a kupovat jí můžete/nemusíte. Ale na dotování MHD se vás jako plátce daní nikdo neptá.

Thumbs up Thumbs down

79

Re: Libeňský most & IAD vs. MHD :)

Co emise?

Thumbs up Thumbs down

80

Re: Libeňský most & IAD vs. MHD :)

Diskuze se nám hezky rozjela. Jen obrovi nějak vázne to dokazování, že MHD je dražší než auta, co? wink

Thumbs up Thumbs down

81

Re: Libeňský most & IAD vs. MHD :)

jannk napsal:

Auta v Praze válcují MHD. Miliardy míří na nové silnice http://aktualne.centrum.cz/domaci/zivot … ?id=656163
Pavel Baroch

Praha - Hlavní město plánuje, že příští rok investuje do rozvoje dopravy bezmála 11 miliard korun. Ovšem jen 1,5 miliardy je určeno na metro, tramvaje a autobusy; většina investic míří do rozšiřování silniční sítě - především do budování tunelového komplexu Blanka.

No a těch 9 mld dotace je kde?

Thumbs up Thumbs down

82

Re: Libeňský most & IAD vs. MHD :)

baggins napsal:
jannk napsal:

Auta v Praze válcují MHD. Miliardy míří na nové silnice http://aktualne.centrum.cz/domaci/zivot … ?id=656163
Pavel Baroch

Praha - Hlavní město plánuje, že příští rok investuje do rozvoje dopravy bezmála 11 miliard korun. Ovšem jen 1,5 miliardy je určeno na metro, tramvaje a autobusy; většina investic míří do rozšiřování silniční sítě - především do budování tunelového komplexu Blanka.

No a těch 9 mld dotace je kde?

Ty jsou přece (dle názoru autora článku a jim podobných) "samozřejmostí", o tom se není třeba zmiňovat. mad

Thumbs up Thumbs down

83

Re: Libeňský most & IAD vs. MHD :)

MP - dražší ? vy tady manipulujete nesmyslnými výpočty a cenami, které jsou mimo jakoukoliv vypovídací hodnotu. Kromě vašeho osobního výpočtu, "celospolečensky" nic neříkají.
Celospolečenská výpověd o tom, že je MHD příliš drahá, že poptávka po současném rozsahu MHD je uměle vytvářená, je to, že bez dotace se neobejde. Lidé by MHD prostě za plnou cenu nepoužívali,  tedy aspoň v současném rozsahu.  Jaký přesvědčivější důkaz nežli nutnost dotací chcete ? Je to jako s každou jinou dotovanou službou/zbožím - je to dotované, protože je to nekonkurenceschopné kvůli ceně, tedy drahé. (Něco jiného jsou dotace kamarádům na bordel).

Thumbs up Thumbs down

84

Re: Libeňský most & IAD vs. MHD :)

obr napsal:

MP - dražší ? vy tady manipulujete nesmyslnými výpočty a cenami, které jsou mimo jakoukoliv vypovídací hodnotu. Kromě vašeho osobního výpočtu, "celospolečensky" nic neříkají.
Celospolečenská výpověd o tom, že je MHD příliš drahá, že poptávka po současném rozsahu MHD je uměle vytvářená, je to, že bez dotace se neobejde. Lidé by MHD prostě za plnou cenu nepoužívali,  tedy aspoň v současném rozsahu.  Jaký přesvědčivější důkaz nežli nutnost dotací chcete ? Je to jako s každou jinou dotovanou službou/zbožím - je to dotované, protože je to nekonkurenceschopné kvůli ceně, tedy drahé. (Něco jiného jsou dotace kamarádům na bordel).

Tak tenhle názor neberu. Já tu žádnými nesmyslnými výpočty nemanipuluji. Vzal jsem pouze ty ceny, které jste tu Vy osobně předhodil. Tvrdil jste že MHD je drahá, protože spolkne ročně 9 mld Kč. Jiná čísla jsem nepoužil.
Já neoperuji žádnými "nesmyslnými výpočty", ale cenovými relacemi, které provozovatel MHD v Praze účtuje svým zákazníkům. Tímto zákazníky jsou jak přepravované osoby, tak Magistrát města, který má zájem na jejím provozování. Jestli je to "správně" nebo "špatně" teď neřešíme. Pokud se nepletu řešíme cenu a ta je celkem jasná. Jistě je možno dohledat zprávu o hospodaření DP, kde budou náklady jistě vyčísleny přesně. Pokud tyto náklady sečtu, jednoduše dojdu k tomu, že za podobné náklady NEJDE jezdit po Praze osobními auty. Jak Vám jistě neuniklo ony dotace jsou zahrnuty do ceny jízdného a ani tak to nevyjde levněji než auto.
Ale konkrétního důkazu jsem se nedočkal a vidím, že ani nedočkám. Místo nalezení chyb ve výpočtu se oháníte "celospolečensky nic neříkajícími cenami". Domnívám se, že tento přístup z Vaší strany mě opravňuje odpovědět též "celospolečensky" a nikoliv jenom propočtem na bázi Drahý vers. Levný.
Takže "celospolečensky":
Proč tam ty dotace jsou? To je přece zřejmé, když je Magistrát nedá a nasadí tržní cenu, bude to znamenat:
a) přesun části cestujících do aut, tedy totální kolaps dopravy v celém městě, který bude stát magistrát ve svém důsledku mnohem víc než ona dotace. Jde tedy o čistě TRŽNÍ chování, kdy si ekonomové spočítali, že 9 mld je méně než ztráta ze zkolabované dopravy a
b) snížení poptávky, omezení MHD, zhoršení dopravní obslužnosti pro všechny, kteří nemají nemohou mít řidičské oprávnění, či své vlastní auto. To už není ekonomický pohled, ale sociální, ano to přiznávám, ale je o fakt, se kterým nic neudělám ani já ani Vy.
c) nezvolení příslušných činitelů  dalším volebním období - což by možná mohlo být i dobře, bohužel by to vůbec neznamenalo, že by jejich nástupci podporovali osobní automobily víc než ti současní smile
Ale tohle, co tady píšu je skutečně nekvantifikovantelné a nedokazatelné. Jde pouze o moje osobní názory.

Když už si tak krásně povídáme, jaksi jste "zapomněl" argumentovat nějakým evropským městem místo USA a vysvetlit mi jak si představujete "správný" život bez MHD ve čtyřčlenné rodině. Ale to nic, mně je jasné, že nepříjemné otázky je třeba ignorovat a místo toho raději opakovat "svou pravdu" bez důkazů, případně osočit diskutujícího, že jeho argumenty jsou "naprosto odtržené od reality" nebo něco podobného. Politici nám to předvádí dnes a denně. Já jen myslel, že tady máme prostor pro vyjádření vlastního názoru a pro jeho obhájení ve VĚCNÉ diskuzi. Asi jsem se mýlil, škoda.
Nicméně i tak přeji Obrovi (a tím i sobě) co nejvíce kilometrů po Praze bez kolon a to ať už s MHD nebo bez ní. big_smile

Thumbs up Thumbs down

85

Re: Libeňský most & IAD vs. MHD :)

obr napsal:

pane watslawe - ještě k těm daním. Motoristé neplatějí jen spotřební daň za PHM, ale také DPH při nákupu aut/moto a služeb. Odkud myslíte, že ty peníze na dálnice atd. jsou ? Z EU - i tam nejdříve (v tichosti, o tom nemluví) pošlete, aby vám méně s velkým humbukem vrátili...
Pokud jde o šejky, ti dodávají ropu, a kupovat jí můžete/nemusíte. Ale na dotování MHD se vás jako plátce daní nikdo neptá.

DPH se platí i pří používání MHD. A když si za své peníze místo cesty autem koupím třeba pečivo, tak se z té daně také nepodporují pekárny. DPH zaplatím zhruba stejně, ať své peníze utratím jakkoli, takže argument DPH neberu.
Argument s penězi z EU jste vyvrátil sám - pořád jsou to peníze daňových poplatníků.

Na dotování MHD se mě nikdo neptá, stejně jako se mě nikdo neptá na dotování automobilové dopravy (ten rozpečet SFDI jsou jen stavby a odpovídá to té dani), ale já ze svých daní i platím to, že stát a města přicházejí o peníze za pronájem svých stavebních pozemků, které poskytují zdarma jako parkovací místa nebo silnice a dálnice. Nikdo se mě neptá, jestli ze svého zdravotního pojištění mám platit léčbu lidí zraněných při dopravních nehodách osobních aut (to by měla platiti pojišťovna viníka nehody, která by musela zvýšit pojistné). Stát platí z mých daní řízení silniční dopravy (dopravní policie, semafory; např. dopravci po železnici platí poplatek za řízení dopravní cesty, uživatelé silnic nikoli)

Thumbs up Thumbs down

86

Re: Libeňský most & IAD vs. MHD :)

obr napsal:

MP - dražší ? vy tady manipulujete nesmyslnými výpočty a cenami, které jsou mimo jakoukoliv vypovídací hodnotu. Kromě vašeho osobního výpočtu, "celospolečensky" nic neříkají.
Celospolečenská výpověd o tom, že je MHD příliš drahá, že poptávka po současném rozsahu MHD je uměle vytvářená, je to, že bez dotace se neobejde. Lidé by MHD prostě za plnou cenu nepoužívali,  tedy aspoň v současném rozsahu.  Jaký přesvědčivější důkaz nežli nutnost dotací chcete ? Je to jako s každou jinou dotovanou službou/zbožím - je to dotované, protože je to nekonkurenceschopné kvůli ceně, tedy drahé. (Něco jiného jsou dotace kamarádům na bordel).

Celospolečenská výpověd o tom, že je stavba dálnic, radiál a okruhů je příliš drahá, že poptávka po současném rozsahu silniční a dálniční sítě je uměle vytvářená, je to, že bez dotace se neobejde. Lidé by dálnice prostě za plnou cenu (která by soukromníkovi vrátila investici) nepoužívali,  tedy aspoň v současném rozsahu.  Jaký přesvědčivější důkaz nežli nutnost dotací chcete ? Je to jako s každou jinou dotovanou službou/zbožím - je to dotované, protože je to nekonkurenceschopné kvůli ceně, tedy drahé. (Něco jiného jsou dotace kamarádům na bordel).

Thumbs up Thumbs down

87

Re: Libeňský most & IAD vs. MHD :)

Jenik napsal:

watslav se domáhá:  ze MHD je drazsi, tak to dokazte nejakym vypoctem
Doprava jedince (mě) do práce a z práce na trase asi 10km:
MHD: Jednorázová přestupní jízdenka 2x 28=56Kč. Cestovní čas: docházka k autobusu + čekání min 10min, jízdní čas 20-25min, přestup na tramvaj + čekání + jízdní čas min15min = 45-50minut x2 =1,5 až dvě hodiny denně. Neplánované zdržení v práci do večernách hodin prodlužuje čekací dobu při zpátečná cestě až o 40minut (když mi zrovna ujede - šéf se neptá)
Autem: při spotřebě cca 8/100 a ceně 30Kč (2,50/km, ostatní náklady jsou fixní, ať jezdím či nejezdím) 2x25 = 50Kč, a jízdní doba 20-25 minut dveře-dveře, tedy 40-50minut denně.
Z porovnání vidím, že cesta autem (s místenkou k sezení smile )je lacinější, rychlejší a spolehlivější.

Omlouvám se, že reauji až teď.
Děkuji, že ve Vašem příspěvku jsou konečně nějaká fakta, o kterých se dá diskutovat.
Pominu-li detail, že jízdenka nestojí 28, ale 26 Kč, který však nehraje významnou roli,
domnívám se však, že Váš příklad vypovídá jen o tomto:
Pokud máte auto, které se neopotřebovává v závislosti na počtu ujetých kilometrů, ale jen na čase a jedete jednou za rok do práce a jednou za rok z práce v oblasti, kde je střední až řidší automobilová i hromadná doprava, a nejdete-li po práci na pivo ;-), pak je pro Vaši peněženku výrazně výhodnější cesta autem.

Já můžu uvést jiný ještě absurdnější příklad ;-) (to neberte vážně):
Auto: cesta do autobazaru pro auto (taxi 40Kč + 28 Kč/km + 6 Kč/min = 112Kč) 2 min, nákup auta (na jednu cestu vystačím s ojetinou za 30tisíc+ekologický poplatek 10tis), 20 min, cesta autem 10km (vinou zácpy ne Vinohradské spotřeba stoupne na 10l/km) = 30Kč 45 min, cesta od domu s podzemním parkovištěm na pracoviště 10 min. Cestou zpět auto prodám v bazaru za 28tis (bazar taky musí vydělat).
MHD: 0 Kč (odpisy roční lítačky jsou pouze fixní náklady ať jezdím či nejezdím). Cesta 2 min dveře - bus, čekání 3 minuty bus (průměr), 10min jízda na metro (kdyby nebyla zácpa, ve kterí jsou hlavně auta tak 5), 1 min přestup, 2 min čekání na metro, 13 minut cesta, 5 minut do práce. Během cesty MHD nebo čekání v metru mohu pracovat na notebooku při mzdě 200 Kč za hodinu. Po práci mi nic nebrání zajít na jedno s kámoši a cestou zpět potkám sličnou kamarádku ze školy, se kterou mám polovinu cesty společnou.

Ale abychom porovnávali za běžných podmínek:
Co se času týče, je asi jasné každému, že v hustém provozu vede MHD, v řídkém auto.
Náklady pro případ mé cesty do práce:
Rok jezdím do práce MHD: 4750Kč (roční jízdenka)
Rok jezdím do práce autem: 230 pracovních dní (, 60Kč cesta do a z práce = 13 800 Kč jen PHM.

Ale jinak tohle opravdu moc smysl nemá, myslím si že přímý dopad na vlastní peněženku si každý dokáže spočítat sám.
Čím má cenu se zabývat jsou dopady existence/neexistence dotované MHD či autodopravy na:
1) Celkové náklady (ale nesmí se říkat, že dotace do staveb pro auta jsou nutné a dotace do MHD ne) a jak systém motivuje uživatele k efektivnímu využívání (Např. důchodcovské jízdné zdarma vede k tomu, že důchodce podnikne cestu, která erár stojí 100 Kč kvůli tomu, aby ušetřil 20 Kč na nákupu)
2) Doprava lidí, co nemohou řídit, je podle mě opravdu levnější.
3) Sociální aspekty.
4) Zvýšené výnosy způsobené dobrou dopravní dostupností (např obchodním centrům se vyplatí platiti si autobusové linky k nim, může se to vyplatit i městu - např. to ovlivní turistiický ruch nebo počty pracovních míst).
Zatím se tu hádáme jen o body 1 a 2.

Thumbs up Thumbs down

88

Re: Libeňský most & IAD vs. MHD :)

pro MP a watslawa - pánové, objektivním soudcem toho, co je a není drahé je pro každého jeho peněženka. Pokud není ochoten z vvlastní kapsy platit tržní cenu a zboží/služba musí být dotována, je to drahé a můžete počítat jak chcete.
Strašáky o kolapsu dopravy bez dotací MHD nemají smysl. Lidé by si opět našli způsob/cestu jak se přizpůsobit. Prostě by nastal ten efektivní systém, kdy by odpadli zbytečné cesty MHD, protože by se firmy a lidé stěhovali tam, kde by to bylo i dopravně optimální a tak by se stavěla i dopravní, školní, obchodní atd infrastruktura. Auto a svoboda pohybu patří k moderrnímu životu, také proto přes všechny dotace se lidé stěhují ze starých center měst, kde mají problém kam s autem, ale zůstávají spokojeni ti, kdo mají garáž.
Kdysi se pamatuju za komunismu, když stavěli v SSSR Ladu, že byly úvahy, jak se Lada nebude prodávat jednotlivcům, ale bude hodně taxikářů, kteří budou jezdit s rodinami ... a podobné ad absurdum nesmysly. Samozřejmě, že MHD má svoje místo - ale ne dotovaná, má místo tam, kde prostě za to stojí.

Thumbs up Thumbs down

89 Naposledy upravil: MP (21.12. 2009 08.28)

Re: Libeňský most & IAD vs. MHD :)

obr napsal:

pro MP a watslawa - pánové, objektivním soudcem toho, co je a není drahé je pro každého jeho peněženka. Pokud není ochoten z vvlastní kapsy platit tržní cenu a zboží/služba musí být dotována, je to drahé a můžete počítat jak chcete.
Strašáky o kolapsu dopravy bez dotací MHD nemají smysl. Lidé by si opět našli způsob/cestu jak se přizpůsobit. Prostě by nastal ten efektivní systém, kdy by odpadli zbytečné cesty MHD, protože by se firmy a lidé stěhovali tam, kde by to bylo i dopravně optimální a tak by se stavěla i dopravní, školní, obchodní atd infrastruktura. Auto a svoboda pohybu patří k moderrnímu životu, také proto přes všechny dotace se lidé stěhují ze starých center měst, kde mají problém kam s autem, ale zůstávají spokojeni ti, kdo mají garáž.
Kdysi se pamatuju za komunismu, když stavěli v SSSR Ladu, že byly úvahy, jak se Lada nebude prodávat jednotlivcům, ale bude hodně taxikářů, kteří budou jezdit s rodinami ... a podobné ad absurdum nesmysly. Samozřejmě, že MHD má svoje místo - ale ne dotovaná, má místo tam, kde prostě za to stojí.

Děkuji za odpověď. Opět jsme se z ní dověděli, to co jsem psal již minule. Na otázky neodpovídat, zopakovat "svou pravdu" a to bez ohledu na předložená fakta. Vaši svobodu cestování autem Vám přece nikdo nebere. Proč se snažíte ostatním vzít svobodu NECESTOVAT AUTEM?
A co se týče tržních cen: cena za provoz autem po městě je městem silně dotovaná už tím, že Vám město postavilo silnice, dopravní značení, světelnou signalizaci a v poslední době i okruhy, radiály a tunely (já vím, je jich málo, ale nepopřete, že jsou).
Takže souhlasím s tím, že nejezdíme za tržní ceny. Ani MHD ani autem. Ale to je to jediné v čem s Vámi mohu souhlasit.
Za svou osobu tuto diskuzi končím s tím, že se nepodařilo prokázat , že by MHD nebo auto bylo pro provoz v Praze levnější než druhý způsob a to proto, že oba způsoby dopravy jsou zatíženy tolika dotacemi (otevřenými, že skrytými), že nleze reálnou cenu spočítat. A jestli i přesto někdo chce tvrdit, že je MHD příliš drahá (dražší než provoz aut), ať položí do diskuze ČÍSLA, která to dokážou.
Howgh

Thumbs up Thumbs down

90

Re: Libeňský most & IAD vs. MHD :)

MP napsal:
obr napsal:

pro MP a watslawa - pánové, objektivním soudcem toho, co je a není drahé je pro každého jeho peněženka. Pokud není ochoten z vvlastní kapsy platit tržní cenu a zboží/služba musí být dotována, je to drahé a můžete počítat jak chcete.
Strašáky o kolapsu dopravy bez dotací MHD nemají smysl. Lidé by si opět našli způsob/cestu jak se přizpůsobit. Prostě by nastal ten efektivní systém, kdy by odpadli zbytečné cesty MHD, protože by se firmy a lidé stěhovali tam, kde by to bylo i dopravně optimální a tak by se stavěla i dopravní, školní, obchodní atd infrastruktura. Auto a svoboda pohybu patří k moderrnímu životu, také proto přes všechny dotace se lidé stěhují ze starých center měst, kde mají problém kam s autem, ale zůstávají spokojeni ti, kdo mají garáž.
Kdysi se pamatuju za komunismu, když stavěli v SSSR Ladu, že byly úvahy, jak se Lada nebude prodávat jednotlivcům, ale bude hodně taxikářů, kteří budou jezdit s rodinami ... a podobné ad absurdum nesmysly. Samozřejmě, že MHD má svoje místo - ale ne dotovaná, má místo tam, kde prostě za to stojí.

Děkuji za odpověď. Opět jsme se z ní dověděli, to co jsem psal již minule. Na otázky neodpovídat, zopakovat "svou pravdu a to bez ohledu na předložená fakta. Vaši svobodu cestování autem Vám přece nikdo nebere. proč se snažíte ostatním vzít svobodu NECESTOVAT AUTEM?

svobodu necestovat autem Vám samozřejmě neberu. A´t si každý svobodně cestuje čím chce, ale ať si to taky sám zaplatí.

Thumbs up Thumbs down

91

Re: Libeňský most & IAD vs. MHD :)

obr napsal:
MP napsal:
obr napsal:

pro MP a watslawa - pánové, objektivním soudcem toho, co je a není drahé je pro každého jeho peněženka. Pokud není ochoten z vvlastní kapsy platit tržní cenu a zboží/služba musí být dotována, je to drahé a můžete počítat jak chcete.
Strašáky o kolapsu dopravy bez dotací MHD nemají smysl. Lidé by si opět našli způsob/cestu jak se přizpůsobit. Prostě by nastal ten efektivní systém, kdy by odpadli zbytečné cesty MHD, protože by se firmy a lidé stěhovali tam, kde by to bylo i dopravně optimální a tak by se stavěla i dopravní, školní, obchodní atd infrastruktura. Auto a svoboda pohybu patří k moderrnímu životu, také proto přes všechny dotace se lidé stěhují ze starých center měst, kde mají problém kam s autem, ale zůstávají spokojeni ti, kdo mají garáž.
Kdysi se pamatuju za komunismu, když stavěli v SSSR Ladu, že byly úvahy, jak se Lada nebude prodávat jednotlivcům, ale bude hodně taxikářů, kteří budou jezdit s rodinami ... a podobné ad absurdum nesmysly. Samozřejmě, že MHD má svoje místo - ale ne dotovaná, má místo tam, kde prostě za to stojí.

Děkuji za odpověď. Opět jsme se z ní dověděli, to co jsem psal již minule. Na otázky neodpovídat, zopakovat "svou pravdu a to bez ohledu na předložená fakta. Vaši svobodu cestování autem Vám přece nikdo nebere. proč se snažíte ostatním vzít svobodu NECESTOVAT AUTEM?

svobodu necestovat autem Vám samozřejmě neberu. A´t si každý svobodně cestuje čím chce, ale ať si to taky sám zaplatí.

Jasně: všichni ať si to zaplatí celé ze svého, jen automobilisti budou jezdit po silnicích placených z daní.
To opravdu nemá cenu!

Thumbs up Thumbs down

92

Re: Libeňský most & IAD vs. MHD :)

Aniž bych se chtěl přiklonit na jakoukoliv stranu, dovoluji si připomenout, že mícháte "investiční" dotace s "provozní" dotací - to není rozhodně objektivní. Provoz aut nikdo nedotuje, ba naopak provoz aut dotuje z daní (spotřebních i z příjmu) provoz MHD (MHD zaplatí také nějaké daně, ale z principu méně - ostatně, kolik vlastně? To totiž snižuje zavratnou velikost té dotace ... ).

Osobní názor - pokusit se oddělit ty "investice" od provozu - a provozní náklady systémem "rozděl a kontroluj" maximálně zefektivnit = město postaví metro, tramvaj, silnice pro autobusy a zadá jejich provoz v soutěži (doufejme, že ne zmanipulované). Nakonec se to bez dotace neobejde (ta vyjadřuje zájem daného společenství - v tomto případě obyvatel Prahy), ale snad nebude tak příšerně vysoká a vynucovaná tak bezohledným způsobem z pozice monopolu.

Thumbs up Thumbs down

93

Re: Libeňský most & IAD vs. MHD :)

MP napsal:

Jasně: všichni ať si to zaplatí celé ze svého, jen automobilisti budou jezdit po silnicích placených z daní.
To opravdu nemá cenu!

Proboha, zkuste být spravedlivý - metro, tramvaj ani autobus nejezdí po ničem, jezdí  po tom, co se taktéž postavilo z daní ....

Thumbs up Thumbs down

94

Re: Libeňský most & IAD vs. MHD :)

baggins napsal:
MP napsal:

Jasně: všichni ať si to zaplatí celé ze svého, jen automobilisti budou jezdit po silnicích placených z daní.
To opravdu nemá cenu!

Proboha, zkuste být spravedlivý - metro, tramvaj ani autobus nejezdí po ničem, jezdí  po tom, co se taktéž postavilo z daní ....

Fakt? Z jakých? Koleje pro tramvaje a tunely pro metro jsou PLNĚ v nákladech DPP. A ten to kryje ze svého rozpočtu. Příjmem je jízdné a dotace od města (už několikrát zmíněných 9mld/rok). Obr tu bojuje za to aby tato dotace byla zrušena a bylo o ní navýšeno jízdné. (Nebo je to jinak a "tržní cena" spočívá v něčem jiném?). Že by se měly zrušit dotace na stavbu tunelu Blanka a navýšit o to cenu autům o tom se neuvažuje? Pročpak?

Thumbs up Thumbs down

95

Re: Libeňský most & IAD vs. MHD :)

Já se zas do diskuse snažím protlačit náklady vzešlé z externalit - progresivní zpoplatnění komunikace dle charakteru a zatížení. Sběrné komunikace budiž mimo špičku za pakatel nebo zadarmo, neboť je v zájmu města, aby se jezdilo tudy. Ale s rostoucím zatížením jejich cena poroste, což vyjadřuje jednak samotné náklady na udržení provozu, jednak i nežádoucnost dalšího zaplňování respektive z toho plynoucí příspěvek na zkapacitnění. A komunikace vedlejší v obytných čtvrtích budou drahé stále, protože tam je provoz obtěžující vždy, a aby nesloužily jako zkratka. Jejich cena by se lišila podle toho, zda má vůz v místě cíl (zastavil aspoň na nějaký čas, nebo tam majitel sídlí), nebo jen projíždí.

Thumbs up Thumbs down

96

Re: Libeňský most & IAD vs. MHD :)

MP napsal:
baggins napsal:
MP napsal:

Jasně: všichni ať si to zaplatí celé ze svého, jen automobilisti budou jezdit po silnicích placených z daní.
To opravdu nemá cenu!

Proboha, zkuste být spravedlivý - metro, tramvaj ani autobus nejezdí po ničem, jezdí  po tom, co se taktéž postavilo z daní ....

Fakt? Z jakých? Koleje pro tramvaje a tunely pro metro jsou PLNĚ v nákladech DPP. A ten to kryje ze svého rozpočtu. Příjmem je jízdné a dotace od města (už několikrát zmíněných 9mld/rok). Obr tu bojuje za to aby tato dotace byla zrušena a bylo o ní navýšeno jízdné. (Nebo je to jinak a "tržní cena" spočívá v něčem jiném?). Že by se měly zrušit dotace na stavbu tunelu Blanka a navýšit o to cenu autům o tom se neuvažuje? Pročpak?

MP o mýtném pro auta v Praze se uvažuje. Ano, jinak dnes v době elektroniky již není takový problém, aby každý platil za dálnici, tunely podle toho jak jimi jezdí. V řadě zemí světa to dlouhá léta funguje

Thumbs up Thumbs down

97

Re: Libeňský most & IAD vs. MHD :)

MP napsal:
baggins napsal:
MP napsal:

Jasně: všichni ať si to zaplatí celé ze svého, jen automobilisti budou jezdit po silnicích placených z daní.
To opravdu nemá cenu!

Proboha, zkuste být spravedlivý - metro, tramvaj ani autobus nejezdí po ničem, jezdí  po tom, co se taktéž postavilo z daní ....

Fakt? Z jakých? Koleje pro tramvaje a tunely pro metro jsou PLNĚ v nákladech DPP. A ten to kryje ze svého rozpočtu. Příjmem je jízdné a dotace od města (už několikrát zmíněných 9mld/rok). Obr tu bojuje za to aby tato dotace byla zrušena a bylo o ní navýšeno jízdné. (Nebo je to jinak a "tržní cena" spočívá v něčem jiném?). Že by se měly zrušit dotace na stavbu tunelu Blanka a navýšit o to cenu autům o tom se neuvažuje? Pročpak?

Snažím se někde najít důvěryhodnou strukturu nákladů DPP a dost marně ... http://aktualne.centrum.cz/domaci/grafi … cid=652408 .. toto bude asi dost tendeční, ale stále tam nevidím ty investice do kolejí a tunelů a už vůbec ne do silnic, co po nich jezdí jak busy, tak auta ... ale možná jsem někde něco přehlédl ... nevím, zda něco není schované v odpisech, ale tipnul bych, že tam budou především vozy a pod... a i tak stále by to bylo z dotace a ta je z daní ... (pokud tedy je pravda, že jízdné nepokryje náklady - ale opět nevíme dost dobře, jaké .... ). Jak už jsem dříve napsal, skutečná výše "provozní" dotace je to, co bychom měli vědět dříve mež začneme počítat. Určitě ale několikrát v médiích byla zmíněna kromě té 9mld i další na výstavbu metra apod.

Thumbs up Thumbs down

98

Re: Libeňský most & IAD vs. MHD :)

baggins napsal:

Osobní názor - pokusit se oddělit ty "investice" od provozu - a provozní náklady systémem "rozděl a kontroluj" maximálně zefektivnit = město postaví metro, tramvaj, silnice pro autobusy a zadá jejich provoz v soutěži (doufejme, že ne zmanipulované). Nakonec se to bez dotace neobejde (ta vyjadřuje zájem daného společenství - v tomto případě obyvatel Prahy), ale snad nebude tak příšerně vysoká a vynucovaná tak bezohledným způsobem z pozice monopolu.

Úvahy o efektivitě svěření MHD soukromému provozovateli jsou podle mě čistě akademické. Konkurence funguje např. tehdy, když jsou v ulici dvě hospody nebo dvě pekárny - pak si můžu vybrat, která nabídne lepší služby za lepší cenu, a podle toho se rozhodnout, do které budu chodit. Ale kolik firem v ČR má know-how a kapacitu na přepravu 3, 5 milionu osob denně? Kromě DP hl. m. Prahy snad jedině ČD - tedy opět de fakto státní firma. Problém tedy je, že i kdyby zde existovala poptávka po alternativním dopravci, nebude existovat solidní nabídka. Případné zastánce opačného názoru bych poprosil o uvedení nějakých konkrétních příkladů ze světa, kde vstup soukromých dopravců do MHD v podmínkách srovnatelných s Prahou prokazatelně způsobil nižší objem dotací smile

Thumbs up Thumbs down

99 Naposledy upravil: stanley (21.12. 2009 14.55)

Re: Libeňský most & IAD vs. MHD :)

IMHO je transparentni reseni vstupu konkurence jednoduche:
ROPID jakozto organizator by se mel starat o vytvareni grafikonu a linkoveho vedeni, vypisovat vyberova rizeni na zajisteni provozu na techto linkach na dobu urcitou a platit za to smluvenou cenu. Jedinym kriteriem pri vyberu by mela byt cena a predpoklad dodrzeni prisnych standardu kvality prepravy. Pro vstup konkurence na jednu linku rozhodne neni potreba dopravce schopny prepravit 3,5 milionu osob denne.
V pripade autobusovych linek je to jednoduche a funguje to jiz dnes v ramci primestskych linek a trosku i uvnitr Prahy, jen je to potreba dotahnout do konce a nechat dopravce operovat uvnitr Prahy ve vetsi mire.
V pripade tramvaji je pravda, ze by uchazecu ve vyberovem rizeni bylo zatracene malo, zpocatku asi jen DP, ale zase pokud si nekdo spocita, ze se mu vyplati postavit vozovnu, nakoupit vozy a jezdit tramvajove linky a ze to dokaze levneji nez DP, tak to urcite ten nekdo udela.
V pripade metra je situace nejslozitejsi, protoze zde je infrastruktura a zarizeni potrebne k provozu tak drahe, ze je nikdo nemuze byt schopen nabidnout jako alternativu. Z tohoto duvodu by mely byt trasy metra, stanice, depa a vozove soupravy brany jako soucast infrastruktury a byt majetkem ROPIDu nebo mesta. Vyberove rizeni by se vypisovalo jen na zajisteni provozu a udrzby s timto vybavenim. To uz by mohlo byt pro moznou konkurenci DP mnohem schudnejsi a zajimavejsi.
Na udrzbu zastavek, tramvajovych trati a dalsi pridruzene cinnosti by mel ROPID vypisovat vyberova rizeni uz davno, to ze spoustu techto veci dodnes dela vyhradne DP je tragedie.

Thumbs up Thumbs down

100

Re: Libeňský most & IAD vs. MHD :)

stanley napsal:

IMHO je transparentni reseni vstupu konkurence jednoduche:
ROPID jakozto organizator by se mel starat o vytvareni grafikonu a linkoveho vedeni, vypisovat vyberova rizeni na zajisteni provozu na techto linkach na dobu urcitou a platit za to smluvenou cenu. Jedinym kriteriem pri vyberu by mela byt cena a predpoklad dodrzeni prisnych standardu kvality prepravy. Pro vstup konkurence na jednu linku rozhodne neni potreba dopravce schopny prepravit 3,5 milionu osob denne.
V pripade autobusovych linek je to jednoduche a funguje to jiz dnes v ramci primestskych linek a trosku i uvnitr Prahy, jen je to potreba dotahnout do konce a nechat dopravce operovat uvnitr Prahy ve vetsi mire.
V pripade tramvaji je pravda, ze by uchazecu ve vyberovem rizeni bylo zatracene malo, zpocatku asi jen DP, ale zase pokud si nekdo spocita, ze se mu vyplati postavit vozovnu, nakoupit vozy a jezdit tramvajove linky a ze to dokaze levneji nez DP, tak to urcite ten nekdo udela.
V pripade metra je situace nejslozitejsi, protoze zde je infrastruktura a zarizeni potrebne k provozu tak drahe, ze je nikdo nemuze byt schopen nabidnout jako alternativu. Z tohoto duvodu by mely byt trasy metra, stanice, depa a vozove soupravy brany jako soucast infrastruktury a byt majetkem ROPIDu nebo mesta. Vyberove rizeni by se vypisovalo jen na zajisteni provozu a udrzby s timto vybavenim. To uz by mohlo byt pro moznou konkurenci DP mnohem schudnejsi a zajimavejsi.
Na udrzbu zastavek, tramvajovych trati a dalsi pridruzene cinnosti by mel ROPID vypisovat vyberova rizeni uz davno, to ze spoustu techto veci dodnes dela vyhradne DP je tragedie.

má řeč - tak jsem to myslel - "zadat provoz" tečka

Thumbs up Thumbs down