Praha (Praha)
Letošní hit: cesta do práce vlakem
velikost textu:
4. ledna 2010 0:00
Praha - Letošní rok možná změní dlouholeté cestovní návyky mnoha Pražanů. Město totiž v rámci úspor hodlá obyvatele metropole v mnohem větší míře než dosud nalákat do vlaků Českých drah. Ubude proto spojů na linkách autobusů a tramvají, naopak začne být atraktivní železnice s novou linkou do Milovic a větším počtem vlaků.
1. Méně autobusů a tramvají na linkách MHD V ulicích metropole bude letos jezdit méně spojů, než na kolik jich byli Pražané dosud zvyklí. Město se totiž chystá, že bude některé spoje rušit. Předběžně se hovoří o každém dvacátém spoji. Které to budou, zatím ještě není jasné.
Je to tím, že Dopravní podnik přechází na nový způsob financování. Namísto paušální částky dostane zaplaceno za ujeté kilometry. A právě jejich množství bude v roce 2010 o 5,3 procenta nižší než v právě uplynulém roce.
Město ovšem vylučuje, že by se kvůli tomu zhoršila kvalita městské dopravy. „Jde hlavně o odstranění souběhu jednotlivých linek, zejména pak se železnicí. Úpravy se rozhodně netýkají dopravní špičky a vycházejí z přepravních průzkumů na jednotlivých linkách, kde je výrazně nevyužitá kapacita spojů,“ uvedl v prosinci radní pro dopravu Radovan Šteiner (ODS).
Rušit by se mohly například některé autobusové linky jedoucí do Radotína, Běchovic nebo Klánovic. Ubude i tramvají v Hostivaři. Proč? Jezdí sem vlak.
Dopravní podnik hodlá také rušit některé tramvajové linky v centru. A to ty, které kopírují trasy metra. Lidé tak přijdou o možnost volby, zda chtějí či nechtějí sestupovat do podzemní dráhy.
2. Nové moderní vozy na kolejích i v garážích Letošní rok bude premiérovým pro Pražany zejména v tom, že se poprvé svezou tramvají ForCity, nebo-li nejmodernější soupravou na českých tramvajových tratích, která předčí i Škodu 14T, zvanou Porsche. ForCity je také z dílny plzeňské Škody a cestující na ní ocení zejména to, že je plně nízkopodlažní, takže cestující mohou projít vozem zepředu dozadu, aniž by museli vystoupit na jediný schod.
Mezi oběma typy moderních vozů jsou i další rozdíly. Například dveře do kabiny řidiče jsou u nového typu tramvaje více opticky odděleny, takže si je cestující nebudou plést s dveřmi do vozu jako u porsche. „Vůz je také vybaven zařízením, které při brzdění vrací energii do sítě, takže je mnohem šetrnější než starší typy tramvají,“ zdůraznil radní Šteiner.
Pražské koleje začnou tramvaje této značky brázdit postupně - nakonec jich bude do hlavního města dodáno 250. Poslední v roce 2017.
Tyto vozy vytlačí z kolejí staré tramvaje T3 ze šedesátých a sedmdesátých let.
Významná obměna čeká i autobusový vozový park. Ta již začala v roce 2009 a do tří let skončí. Pražané budou jezdit zhruba sedmi sty novými autobusy ForCity.
3. Podraží jízdenka koupená přes mobilní telefon K ceně lístku koupeného přes mobil přibude poplatek operátorovi.
Jízdenky kupované přes mobil již v listopadu podražily. K 26 korunám si pár korun připočítali mobilní operátoři - jízdenky zdražily o tarif, který si za textové zprávy účtují.
Ještě měsíc mají však cestující na vybranou, zda tarif zaplatí, či nikoli. Mohou totiž až do 31. ledna platit ještě starým způsobem přes číslo 902 06 26.
Od začátku února již doplatí víc. Textová zpráva s SMS jízdenkou půjde poslat již jen na číslo 902 06. Nejčastěji lidé platí operátorovi za „esemesku“ jednu korunu plus devatenáct haléřů daň z přidané hodnoty do státní kasy. To znamená, že přestupní jízdenka bude od února stát cestující nejčastěji 27,19 koruny. Lístek koupený přes mobil je mezi Pražany a návštěvníky metropole velmi oblíbený. Každý den jej koupí 22,5 tisíce cestujících.
Nový systém navíc lidem umožní v dohledné době nákup i celodenní jízdenky za 100 korun - pouze by se lišil formát zprávy. Kdy to bude, se ovšem ještě neví. O tom, že by šla do mobilní sítě i jízdenka za 18 korun, se neuvažuje.
4. Odpadkové koše se vracejí do stanic metra Po osmi letech se do metra vracejí odpadkové koše, odkud byly odstraněny kvůli hrozbě teroristických útoků.
„Původní koše byly odstraněny jak z prostor nástupišť, tak z vestibulů metra v rámci bezpečnostních opatření po teroristických útocích 11. září 2001 na obchodní centrum v New Yorku,“ sdělil náměstek primátora Rudolf Blažek (ODS), který má bezpečnost v metropoli na starosti. Nové speciální koše budou mít dva ocelové pláště, které mají zabránit tomu, aby se při výbuchu jakékoliv trhaviny roztrhl a zranil okolostojící cestující. Vnitřní plášť výbuch zpomalí a ten vnější ho má zastavit.
Magistrát už uvolnil Dopravnímu podniku na nákup 90 košů 7,8 milionu korun - každý koš tak i s osazením ve stanici vyjde bezmála na 87 tisíc korun. Ty se objeví v metru nejpozději 31. března. Další budou objednávány později.
Podle bezpečnostního ředitele Dopravního podniku Antonína Fedorka je nákup košů dobrou investicí. „Když koš ve stanici chybí, zvyšuje to náklady na úklid nejen ve stanicích, ale i v tunelech, kam průvan odpadky odnáší,“ vysvětluje Fedorko.
5. Jezděte vlakem. Přibude spojů Již v prosinci zavedly České dráhy několik novinek na železnici v Praze a okolí, které využijí cestující zejména v letošním roce.
Největší změnou je zavedení nové příměstské linky S20, která jezdí ve všední dny z Masarykova nádraží do Milovic. Nové spojení umožnila elektrifikace trati mezi Lysou nad Labem a Milovicemi.
Dráhy také poslaly o víkendech více vlaků na trať mezi Prahou a Českým Brodem. O sobotách, nedělích a svátcích jede z Prahy až do Českého Brodu osm nových spojů, v opačném směru jich je pět. Půlhodinový interval vlaků mezi oběma městy je tak zajištěn nejen v pracovní dny, ale nově také o víkendech.
Častěji jezdí i vlaky z Prahy do Rudné u Prahy a Nučic. Mezi smíchovským nádražím a Nučicemi jedou v pracovní dny čtyři nové spoje v každém směru.
Regionální mutace| Mladá fronta DNES - Praha
Autor:
* PETR ŠVEC