Praha modernizuje systém řízení dopravy
18.02.2016
Stejně jako další evropské metropole také Praha se potýká s nárůstem dopravy, což s sebou přináší negativní vlivy, jako jsou například kolony, zhoršená kvalita ovzduší nebo zvýšení hluku. Jen samotná výstavba nových komunikací nestačí a není možná ve všech lokalitách intravilánu města. V současné době se nabízejí dvě základní možnosti, jak se s tímto negativním stavem alespoň částečně vypořádat. Prvním způsobem je nastavený represivní zákaz vjezdu některých vozidel do určitých částí metropole, a druhým je připravit vozidlům co možná nejplynulejší průjezd a tím negativní dopady omezovat.
První možnost – restriktivní opatření – spočívá v částečném omezení vjezdu do některých oblastí města, vztahující se na určité druhy vozidel, nebo úplné uzavření určité oblasti. Tento postup je v menším či větším rozsahu v současné době nutný, vyžaduje ale precizní analýzu a realizaci včetně doprovodných opatření, jako jsou například alternativní trasy, záchytná parkoviště nebo adekvátní nabídka dostupnosti MHD. Dopravní zátěž ve většině případů z metropole nezmizí, ale pouze se v rámci ní přesune či rozptýlí na jiná místa, a proto je nutné přijímat s tím související kroky a opatření.
Druhá možnost – ovlivňování a řízení dopravy za pomoci dopravní telematiky, která integruje informační a telekomunikační technologie s dopravním inženýrstvím tak, aby při využití stávající infrastruktury bylo možno optimalizovat dopravu, zlepšit bezpečnost provozu a obecně zvýšit kvalitu přepravy. Telematické prvky působí aktivně na dopravní proud a mají pozitivní vliv na dopravu jako celek.
„Právě z důvodu možnosti ovlivňování a řízení dopravy byl Magistrátem hl. m. Prahy iniciován a Technickou správou komunikací realizován, projekt Modernizace a dodávky systému řízení dopravy v hl. m. Praze spolufinancovaný z evropských zdrojů. Hlavním cílem projektu bylo zvýšení plynulosti provozu na vybraných úsecích, zvýšení bezpečnosti a snížení negativních důsledků silniční dopravy na životní prostředí,“ uvedl Petr Dolínek, náměstek primátorky hl. m. Prahy a radní pro dopravu a evropské fondy.
Obnova a výstavba světelných signalizačních zařízení (SSZ) křižovatek
Věcně se projekt modernizace systému řízení dopravy zaměřil na obnovu 90 stávajících SSZ a výstavbu 77 nových řízených křižovatek, které jsou vybavené telematickým systémem.
„Propojení informací ze světelně řízených křižovatek a komunikací s vyšší úrovní řízení a dalšími telematickými systémy umožňuje lepší optimalizaci řízení dopravy, informování a navigování, dále preferenci městské hromadné dopravy a také zajištění návaznosti na řídicí systémy tunelů,“ uvedl Ladislav Pivec, ředitel TSK.
Při dynamickém řízení se mění v rámci signálního programu jednotlivé prvky, zejména délky zelené pro jednotlivé směry, v závislosti na hustotě dopravy. Aktuální reakcí na dopravní zácpu dochází ke zvýšení kapacity křižovatky řízené moderním SSZ až o 20 % a zvyšuje se i plynulost provozu při nižších intenzitách dopravy.
Časově závislé řízení odpovídá variacím dopravy a dopravním potřebám v průběhu dne. Řízení dopravy se umí přizpůsobit ranním a odpoledním špičkám, školním programům, nočnímu provozu nebo víkendovým odjezdům a návratům. Pokud je zavedeno koordinované řízení, projedete v hlavním směru při dodržování stanovené rychlosti všemi křižovatkami v řízeném úseku bez zastavení. Vzhledem k tomu, že skutečná poloha křižovatek neumožňuje ideální obousměrnou koordinaci, je vždy zajištěn delší interval v nejzatíženějším dopravním směru, tj. ráno pro příjezd do centra a odpoledne pro odjezd z centra.
http://www.tsk-praha.cz/tiskova-zprava/ … 6c3085110b
Dopravní telematika zvyšuje bezpečnost a plynulost provozu
18.02.2016
Hustota dopravy v Praze je nejvyšší v České republice. Každý den se v centrální části metropole pohybuje kolem 550 tisíc vozů, ve vnější části ještě o 100 tisíc vozidel více. Nejvytíženější křižovatky, jako např. Poděbradská – Kbelská, registrují až 70 tisíc vozů denně. Řešením mohou být dopravně telematické systémy, které spojují nejnovější IT technologie s dopravním inženýrstvím tak, aby i při stávající infrastruktuře bylo možné optimalizovat přepravní výkony a zvýšit tím kvalitu dopravy.
Co to přináší řidičům? Takzvaná dopravní telematika stále více používá spojení světelné signalizace, nadřazených dopravních ústředen a nejrůznějšího dohledového, varovného a informačního systému, aby řidič mohl projet bezpečně a plynule i po nejrušnějších komunikacích metropole. Jak se neustále vyvíjí technika, mění se i nároky na data a informace, které operátoři dopravy, policie, záchranáři i účastníci silničního provozu každým dnem využívají. Jedná se o detekci specifických informací, kvalitu obrazu z kamer, informaci o škodlivinách nebo počet vozidel a průjezdnost komunikace. „Je proto nezbytné přizpůsobovat, obnovovat a doplňovat či, řečeno počítačovou terminologií, „upgradovat“ dopravně telematické systémy. Jedná se o dlouhodobý a nikdy nekončící proces,“ uvedl Ladislav Pivec, ředitel TSK.
„Praha se již léta snaží přinášet prostřednictvím Technické správy komunikací hl. m. Prahy podrobné informace o dopravě na území hlavního města, které slouží zejména k bezpečnému a plynulému provozu a dalšímu plánování rozvoje dopravy. Za tímto účelem jsme iniciovali projekt Intenzifikace nasazení telematických zařízení ke zvýšení bezpečnosti a plynulosti dopravy v hl. m. Praze, spolufinancovaný z Operačního programu Doprava, jehož cílem bylo snížit negativní vlivy velkých objemů silniční dopravy pomocí rozšíření dopravně telematických systémů,“ dodal Petr Dolínek, náměstek primátorky hl. m. Prahy a radní pro dopravu a evropské fondy.
TSK modernizovala v rámci výše uvedeného projektu několik oblastí systému pražské dopravy.
OBLAST 1 – Modifikace křižovatek řízených světelným signalizačním zařízení (SSZ) za účelem zvýšení bezpečnosti dopravy
Oblast navazuje na některé dřívější projekty TSK a nově rozšiřuje funkcionalitu telematického systému. V Praze bylo v rámci toho doplněno funkcí stmívání 160 světelných signalizačních zařízení.
Intenzita světla signalizace (jas), tedy dobrá viditelnost za různých klimatických podmínek a v různou denní dobu, je pro bezpečnost dopravy zásadní. Schopnost dálkového dohledu ke kontrole dopravní situace nebo trestné činnosti posílilo také 65 kamerových systémů s videodetekcí, která zefektivňuje dynamické řízení SSZ.
OBLAST 2 – Doplnění a úprava infrastruktury SSZ a přenosu dopravních dat
Tato oblast se zabývá posilováním telematických prvků u křižovatek se světelným signalizačním zařízením (SSZ), jako jsou např. kamery, detektory atd. Toto posílení si vyžádalo výstavbu optických datových přístupových tras ve stanicích metra, ve kterých propojení mezi místnostmi optických zařízení s venkovními křižovatkami dosud chybělo. Optické kabely tak propojily 42 řídících ústředen, z toho 10 na trase metra A, 19 na trase B a 13 na trase C. Infrastruktura odlehlých světelných křižovatek, které jsou mimo dosah optických a metalických kabelových datových spojení, byla doplněna standardizovanými bezdrátovými sítěmi.
Vyšší počet připojovacích bodů a zkapacitnění datové sítě umožnilo doplnění signalizačních zařízení dohledovými kamerami nebo moderními prvky sběru dopravních informací.
OBLAST 3 – Modernizace technologického zařízení v tunelu Těšnov
Součástí pražských komunikací je také několik tunelů, ve kterých více než kde jinde platí vysoké požadavky na zajištění bezpečnosti a plynulosti dopravy. 360 m dlouhý tunel Těšnov, spojující nábřeží Ludvíka Svobody s Rohanským nábřežím, patří v Praze k nejstarším, a proto velmi pomohla jeho modernizace. Konkrétně se jedná o osvětlení LED technologií a vodící osvětlení pro lepší orientaci řidičů. Dále se optická síť i kamerový systém s videodetekcí staly kompatibilními s městským kamerovým systémem. Součástí modernizace je i měření proudění vzduchu a škodlivin (CO a Nox) a zvýšená požární bezpečnost.
OBLAST 4 – Doplnění sběru dopravních informací pro řízení dopravy
Doplnění sběru a zpracování dopravně inženýrských dat zajišťuje 78 nových inteligentních dopravních otočných kamer, vybavených podle potřeby doplňkovými senzory (bluetooth, radarový detektor apod.) a nezbytnými instalačními, napájecími a komunikačními prvky. Tyto kamery jsou základem telematického dohledového systému, který umožňuje 24 hodin denně kvalitní operátorský dohled – detekuje kolony, stojící vozidla, neprůjezdné křižovatky – a dokáže i sčítat vozidla, klasifikovat je, měřit rychlost a intenzitu dopravního proudu nebo počítat dojezdovou dobu ke vztažným cílům. Kamery byly instalovány v těchto lokalitách: Barrandovský most – Pražský okruh, Českobrodská, Kutnohorská, Svatovítská – Podbabská, Vídeňská, Chlumecká a Evropská.
OBLAST 5 – Modifikace režimu řízení SSZ z nadřízené úrovně včetně doplnění preference MHD
Zapojování většího množství technických zařízení a jejich propojování vytváří vyšší požadavky na zpracování dat a jejich využití k řízení dopravy. Základem jsou expertní systémy na úrovni umělé inteligence a rovněž vyšší míra automatizace křižovatek řízených SSZ s preferencí MHD. Z celkového počtu více než 630 křižovatek je touto funkcí vybavena zhruba polovina.
http://www.tsk-praha.cz/tiskova-zprava/ … 2697d5ddc7