151

Re: Zóny placeného stání (ZPS)

vlakno napsal:

...  Prostě kdo zabírá na ulici místo a smrdí, musí za to zaplatit, ...

Jen tak pro zajímavost. A kolik platíte za kolo, pokud jedete po ulici? A kolik za vypuštění střevního plynu tamtéž? smile Asi nic, no já si to myslel.

Thumbs up Thumbs down

152

Re: Zóny placeného stání (ZPS)

ale no tak, ten slovník....

Thumbs up Thumbs down

153

Re: Zóny placeného stání (ZPS)

vlakno: Kombinuješ ověřené faktické údaje a chytré myšlenky s demagogií. Pěkně jsi pojmenoval jeden problém a to přílišné rozprostření zástavby, což je neefektivní z pohledu dopravy, náklady jsou vyšší a dojezdové časy také. Jenže to je bohužel také důsledek politiky města, které mnoho obyvatel i podnikatelů z oblastí blíže středu vyhání, mimo jiné právě politikou ZPS. O vlivu trasování třeba metra na budování supertěžkých typů zástavby ani nemluvě, okolí trasy linky C metra od Pražského povstání dále z centra je zářným případem. Město by především mělo oblasti oživovat a to se všemi možnostmi tak, aby tam skutečně přilákalo lidi, k bydlení i podnikání. Také by mělo už pochopit, že brownfieldy za něj nikdo jiný jen tak nepřestaví, když je snažší stavět doslova na zelené louce a ještě tam bude v lepším stavu infrastruktura. Praha to ještě nepochopila, ale i demograficky přichází doba, kdy se bude muset více snažit, aby udržela ve městě zejména bohaté lidi (daňově). Nějaké razantní zdražování veřejné dopravy je irelevantní, jediná cesta podle mě vede v zefektivnění města rovnoměrnější zástavbou, přestat vnímat Prahu přes mapu, naučit se jí vnímat přes silné dopravní tepny, vylepšovat tuto dopravní síť a hlavně se nebát systém průběžně měnit, tedy přestavovat celé čtvrti Prahy tak, aby fungovaly lépe. Efektivita je jediná cesta, jak mít v budoucnu udržitelné kvalitní služby města a to si tak udrží své obyvatele.

Svoboda je bezcenná, neznamená-li také svobodu mýlit se. [Mahátma Gándhí]

Thumbs up Thumbs down

154 Naposledy upravil: Kubajsu (03.06. 2014 12.50)

Re: Zóny placeného stání (ZPS)

vlakno napsal:

Ať se místní ......... dopravují po vlastní ose jak kdo umí.

A to má konkrétně automobilovou dopravu ve městě omezit jak?

Thumbs up Thumbs down

155

Re: Zóny placeného stání (ZPS)

mrmarkus napsal:

politiky města, které mnoho obyvatel i podnikatelů z oblastí blíže středu vyhání, mimo jiné právě politikou ZPS.

Ehm, cože? Na tohle máš nějaký důkaz nebo studii, že ZPS může za odliv lidí do suburbií? Já dost pochybuji, když ZPS mají za jeden z cílu zajistit rezidentům, aby mohli zaparkovat v blízkosti bydliště.

Město by především mělo oblasti oživovat a to se všemi možnostmi tak, aby tam skutečně přilákalo lidi, k bydlení i podnikání.

To souhlas, problém je, že různí politici si pod pojmem oživení města představují různé, často diametrálně rozdílné věci.

přestat vnímat Prahu přes mapu, naučit se jí vnímat přes silné dopravní tepny, vylepšovat tuto dopravní síť a hlavně se nebát systém průběžně měnit, tedy přestavovat celé čtvrti Prahy tak, aby fungovaly lépe. Efektivita je jediná cesta, jak mít v budoucnu udržitelné kvalitní služby města a to si tak udrží své obyvatele.

Tohle je tak vágně napsáno, že vůbec nevím co je tím myšleno. Silné dopravní tepny jsou které? Metro? Tramvajová radiála? Dálnice skrz město? Jak vylepšovat? Atd...

Shodneme se asi na tom, že město krátkých vzdáleností, tj promísené funkce ve městě, zahušťování, revitalizace brownfieldů, je cesta. Ovšem jak se to má promítnout do reálpolitiky města? Tam už se asi budeme lišit výrazně.

Thumbs up Thumbs down

156

Re: Zóny placeného stání (ZPS)

Kubajsu napsal:
vlakno napsal:

Ať se místní ......... dopravují po vlastní ose jak kdo umí.

A to má konkrétně automobilovou dopravu ve městě omezit jak?

Že by tak, že se místní z Kotěhůlek dopraví jak umí na P+R, B+R a dál do města budou pokračovat MHD?

Thumbs up Thumbs down

157

Re: Zóny placeného stání (ZPS)

K tomu odlivu lidí z centra, mám jen subjektivní věci, ale je to moje osobní zkušenost. V domech kde jsem měl kamarády a bydlely tam rodiny s dětmi jsou dnes převážně nájemní byty, rodin s dětmi tam vidím už jen minimálně, spíše hodně seniorů. Máme děti a víme, jaká je to komplikace pro vzájemné navštěvování, když se vypravíme autem k někomu kde jsou ZPS. Vlastně je to častý důvod, proč spíše lidé s dětmi jezdí k nám kde ZPS nejsou než někdo k nim. Úmyslně jsem psal ale hlavně ty daňově zajímavější lidi, tedy bohatší zaměstnance a podnikatele. K nim patří třeba více aut, což je u ZPS komplikace. Stejně tak jsou komplikací třeba rerefentská firemní auta.

Největší odliv ale vidím v případě provozoven podnikatelů. Prakticky všechny IT firmy se kterými jsem spolupracoval byly kdysi dávno v centru a dnes tam z nich není snad jediná. ZPS byl velmi často zmiňovaný problém a teď mimochodem slyším tu diskuzi znovu. Plánované zavádění ZPS v oblasti Budějovické naštvalo hodně podnikatelů, co si zde poctivě dalo do pořádku své prostory pro podnikání a teď mají strach, že zaměstanci, spolupracovníci i zákazníci budou vnímat ZPS jako komplikaci. Budějovická je klasický odstrašující příklad, to je přesně to bezuzdné zatížení oblasti, zatímco o kilometr dál už jsou zanedbané průmyslové plochy. I proto se tu ZPS zavádí, má to odůvodnění, ale vyvolá to další přesuny a hlavně se mění podmínky, jaké tu lidé i podnikatelé měli.

No a teď co se dá udělat, aby bylo lépe. Především si lépe ošetřit developerské projekty, aby vznikaly areály s vlastními parkovacími místy, pro svá vozidla i pro vozidla návštěv. Praxe, kde jsou ulice v okolí kancelářské budovy zaplaveny soukromými vozdily zaměstnanců není chyba těch firem, není to chyba ani developera, je to selhání města, které stavbu povolilo bez toho, aby si podmínilo tyhle věci.

Svoboda je bezcenná, neznamená-li také svobodu mýlit se. [Mahátma Gándhí]

Thumbs up Thumbs down

158

Re: Zóny placeného stání (ZPS)

Tak asi jsem výjimka, ale pracuji v IT firmě, která v centru je a v okolí je i několik dalších. A pokud nám tzu něco vadí, není to ZPS, ale někteří turisté a jejich průvodci, ale hlavně různí čeští podnikavci, snažící se z těch turistů třískat prachy (albánští nahaněči do restaurací, "umělci", stánkaři kvůli kterým se nedá projít přes náměstí) a to, že se v úzkých ulících těžko vyhýbá autům. Děti máme a kupodivu většinu návštěv absolvujeme MHD (i tam, kde nejsou ZPS).
Samozřejmě každému vyhovuje něco jiného, ale připadá mi logické, aby ti, co potřebují všude být autem bydleli a pracovali tam, kde je na to dostatečná kapacita, a v historickém centru, které na to není stavěné, bydleli ti, kteří to tolik nepotřebují.

Je samozřejmě lumpárna, že se na tyto problémy nemyslí v nové výstavbě na periferii (např. vedle v Horním Měcholupech postavili developeři nové domy na místě parkoviště a ještě prodávané byty deklarují jako ateliéry, aby k nim nemuseli stavět parkovací místa; navíc je výstavba okolo obchvatu - ul. Hornoměcholupská, který tím přestává plnit funkci obchvatu).

Thumbs up Thumbs down

159

Re: Zóny placeného stání (ZPS)

Nechci flame, za sebe upřesním třeba IT technologická centra bank a pojišťoven, ta se prakticky všechna popřesouvala mimo centrum a jde o řádově až o tisíce lidí, co se v nich denně včetně spolupracovníků motají. Telekomunikace teď samozřejmě hlavně Brumlovka, Roztyly a Strašnice, tam se toho hodně startovalo v mobilním byznysu od nuly. Pohybem zákazníků vozidly samozřejmě velkoobchody, kdysi jsem jezdil za mnoho z nich do centra, je pravda, že se i změnila doba a dnes už to řeší logistika, člověk pro nic nikam nemusí. Technologické firmy prakticky všechny mimo centrum, v centru vidím převážně jen školící a vůbec reprezentativní prostory a zrovna na ty školící prostory slyším VELMI často úpění. Lidé jedou přes půl republiky, aby pak na školení dorazili o hodinu později po zoufalém hledání místa kde zaparkovat. Ano, můžeme se bavit o P+R a podobně, ale tohle je prostě realita a taky už i spousta těch školení probíhá mimo centrum. Centrum = turismus, ano bohužel takhle to vidím i já a trošku mi to připomíná až skanzen. A ještě jedna věc v centru, památkáři, do jisté míry je třeba regulovat, ale občas je to na palici, když se ptám proč mají v kancelářích ta hrozná stará okna, dozvím se, že nová okna se tam "obyčejná" dát nemohou, musí být speciální na míru, co zachovají původní vzhled do posledního detailu. Jasně, tohle už není o ZPS, ale to všechno jsou důvody, proč z centra pryč. Kolik je těch důvodů pro lidi a podnikatele, aby naopak do centra šli?

Svoboda je bezcenná, neznamená-li také svobodu mýlit se. [Mahátma Gándhí]

Thumbs up Thumbs down

160

Re: Zóny placeného stání (ZPS)

Ano, u velkoobchodů a spol. si myslím, že je opravdu logičtější, aby nebyly v centru (vymotaj se pryč dřív). U čistě IT firem a bank myslím, že je to dost často tím, že buď chtějí velké prostory (které v centru nejsou), nebo levnější nájemné, nebo prostě proto, že chtějí tak moderní budovu, která by v centru nemohla projít asi i přes mnohem benevolentnější památkáře (na historické budově bedny od klimatizací prostě vypadají hnusně). Ale dost malých a středních firem v centru zůstalo. U nás je to především kvůli dobré dostupnosti MHD a vlakem ze všech stran (nejen) Prahy, částečně "prestižnost" adresy, široký výběr restaurací (oběd) v okolí, mnoho možností cestou z práce nakoupit. Dost zaměstnanců i preferovalo historickou budovu oproti univerzálnímu kancelářskému skleníku, ale nakonec vyhrála klimatizace. Prostě je to o lidech z těch firem, co preferujou víc.

K těm nevýhodám jsem zapoměl, že mnohé ulice v centru jsou pokryty blitky a obechcány.

Thumbs up Thumbs down

161 Naposledy upravil: Mosquit (05.06. 2014 12.37)

Re: Zóny placeného stání (ZPS)

V naší IT firmě (cca 100-150 zaměstnanců, v centru) je nablito každé ráno (jedná se o známou ulici s velkým množstvím pánských podniků :-) ), ale zaujala mě ta informace o nájmu - co jsem zaslechl já, pokud bychom se museli stěhovat na periferii do nějaké nové skleněné budovy, tak bude prý nájem o dost vyšší než máme teď tady.

A stěhovat se možná časem budeme - firma se rozrůstá, a je celkem potřeba mít zaměstnance na jednom místě. A v centru najít vhodnou budovu nebo sousední budovy je dost těžké...

Parkování nás moc netrápí, autem jezdí asi jen 4 zaměstnanci a ti parkují na dvoře. Ostatní metro, nebo v poslední době na kole. Občas někdo na skůtru / motorce.

Thumbs up Thumbs down

162

Re: Zóny placeného stání (ZPS)

mrmarkus napsal:

Především si lépe ošetřit developerské projekty, aby vznikaly areály s vlastními parkovacími místy, pro svá vozidla i pro vozidla návštěv.

Minimální počet parkovacích míst stanovují staré ZTP i nové ZTP (tam se jde s počtem dolů), ale já s touhle regulací a povinným stavěním parkovacích míst nesouhlasím. To už spíše něco po vzoru Curychu, kde se pro každou oblast města stanoví maximální počet parkovacích míst, kterou unese. Nemůžeš stavět parkovací místa v území, kde na to není stavěná kapacita komunikací. Bohužel tahle praxe v Praze pokračuje dál, tak se i v centru stavějí další a další parkovací místa, i když příjezdová a odjezdová kapacita neroste. Přitom se stačí podívat, kolik je jen na Praze 1 soukromých parkovacích míst - něco kolem 7 tisíc, aspoň polovina z nich neobsazených. Míst na parkování je dost, ale lidem se nechce za parkování platit, to je hlavní problém.

Praxe, kde jsou ulice v okolí kancelářské budovy zaplaveny soukromými vozdily zaměstnanců není chyba těch firem, není to chyba ani developera, je to selhání města, které stavbu povolilo bez toho, aby si podmínilo tyhle věci.

Chyba je v tom, že tam není ZPS po vzoru Vídně, kdy se povoluje dlouhodobé stání zaměstnanců v místě pracoviště jen ve výjimečných případech (po doležení, že zaměstnanec se nemůže do místa dopravit jinak než autem nebo že auto potřebuje k výkonu zaměstnání), nikoliv automaticky za 1-3 tisíce měsíčně jako je to v Praze. Pak se nemůže stát, že je vydáno víc parkovacích karet na dané území než kolik je míst.
To, že někdo chce někde zaparkovat, je ochoten zaplatit a neví komu a kde je chyba současného ZPS. Lístky do modré zóny se prodávají jen na radnici v úředních hodinách a většina lidí o něčem takovém asi ani netuší... Někdo "chytrý" v Praze vymyslel návštěvnické zóny a to z důvodu, aby se Vinci napakoval na těch nesmyslných automatech na chodnících. Až bude všude smíšená zóna a parkovací lístek si půjde koupit přes mobilní aplikaci, sms nebo lístek v trafice, bude tu konečně aspoň trochu normální parkovací systém.

Thumbs up Thumbs down

163

Re: Zóny placeného stání (ZPS)

vlakno napsal:

Až bude všude smíšená zóna a parkovací lístek si půjde koupit přes mobilní aplikaci, sms nebo lístek v trafice, bude tu konečně aspoň trochu normální parkovací systém.

Jenže "smíšená zóna a la MHMP" je ještě horší než současný stav. V Praze to totiž znamená možnost zaparkovat od 6:00 do 18:00 (někde až 20:00) a po tom už jen rezident. Tedy v době, kdy ještě rozumně jezdí MHD je možno jet autem a za poplatek zaparkovat a později, kdy už to tak dobře nefunguje, to prostě a jednoduše nejde vůbec. Zkuste si někdy coby mimopražský střihnout na jeden jediný měsíc službu u starších rodičů, kteří budou z nějakého důvodu dočasně nepohybliví. Pracujete do pozdního odpoledne, pak jim jedete nakoupit a pak ... Podle MHMP s tím nákupem máte dojet někam na okraj Prahy na P+R a vracet se MHD. Paráda, že?

Thumbs up Thumbs down

164

Re: Zóny placeného stání (ZPS)

vlakno napsal:

Míst na parkování je dost, ale lidem se nechce za parkování platit, to je hlavní problém.

Já jsem ochoten za parkování zaplatit - ale musí to být parkování v místě a ne dvě stanice tramvaje daleko (potřebuji na Můstek, tak nebudu parkovat v garážích Národního divadla) - zvlášť když musím k zákazníkovi odnést nějaké zboží, nářadí nebo materiál.

Další problém je cena - 60 Kč na hodinu. To znamená, že za hodinu a minutu zaplatím 120 Kč. To je 20% z mé hodinové sazby (když jsem byl u zákazníka hodinu, tak nestihnu parkován za hodinu). A zákazník mi parkování extra nezaplatí.

A největší problém je, že firma, která má sídlo ve stejné ZPS má parkován zdarma a může zákazníkovi nabídnout služby levněji - což je nepřijatelné a divím se, že Úřad pro ochranu hospodářské soutěže s tím ještě něco neudělal.

165

Re: Zóny placeného stání (ZPS)

A ještě je otázka, zda by měl mít na parkování nárok majitel trabantu, který s ním vyrazí jednou za půl roku, nebo zda by se místa měla točit (v noci rezidenti, ve dne zaměstnanci firem). To s ním může klidně stát za městem.

Například v Paříži (pokud se nepletu) může vozidlo na stejném místě stát jen určitý počet dní - pak se musí přeparkovat. Třeba o metr, ale musí se pohnout.

Nevím, jestli je pro ekonomiku města (viz mrtvé centrum) lepší, zda tam parkuje důchodce s trabantem, nebo někdo, kdo přijede na jídlo, nakoupí, zajde do banky... a za dvě hodiny odjede pryč?

(A dalším problémem je pronájem bytu v ZPS, když si z důvodů složité administrativy nikdo nechce trvalé bydliště měnit.)

166 Naposledy upravil: Mosquit (09.06. 2014 13.14)

Re: Zóny placeného stání (ZPS)

Jo, s tou změnou trvalého to bude sranda. Tuhle jsem to počítal:
1 den na magistrátu v cizím kraji - odhlášení auta
půlden na magistrátu Praha - přihlášení auta
- pro to budu potřebovat velký TP, tj. další komplikace s leasingovkou
nový ŘP
nová občanka
nový pas -> z toho vyplývající komplikace při vstupu do některých států
banky, pojišťovny, lékaři, školy, živnostenský úřad, ČSSZ. 

Pro mě to vychází na desítky hodin zabitých řešením takovéto banality.

A to vše s vědomím, že to dělám jen kvůli parkovacím zónám, protože je stejně pravděpodobné, že se třeba za rok a půl budu stěhovat zase někam dál (například kvůli rozšíření rodiny..)

Pak tu máme skupiny obyvatel, kteří si prostě trvalé bydliště nepřehlásí, ale rovnou se odstěhují do místa bez zóny (koneckonců jsem to tak dělal v posledních letech taky)
* pracující, bydlící půl týdne v jiném městě (kde mají také zóny) s rodinou, a půl týdne pracující v Praze (kde si pronajímají byt)
* studenti; přehlášení trvalého bydliště do Prahy je připraví o dost peněz z příspěvků na bydlení
* zahraniční studenti (Erasmáci) z okolních států (kteří tedy přijeli autem)
* ...

Thumbs up Thumbs down

167

Re: Zóny placeného stání (ZPS)

Zapomínáš na Finanční úřady, které velmi rádi při stěhování dělají hloubkové kontroly...

168

Re: Zóny placeného stání (ZPS)

Prochaine napsal:

A ještě je otázka, zda by měl mít na parkování nárok majitel trabantu, který s ním vyrazí jednou za půl roku, nebo zda by se místa měla točit (v noci rezidenti, ve dne zaměstnanci firem). To s ním může klidně stát za městem.

Nevím, jestli je pro ekonomiku města (viz mrtvé centrum) lepší, zda tam parkuje důchodce s trabantem, nebo někdo, kdo přijede na jídlo, nakoupí, zajde do banky... a za dvě hodiny odjede pryč?

(A dalším problémem je pronájem bytu v ZPS, když si z důvodů složité administrativy nikdo nechce trvalé bydliště měnit.)

To jako chcete rezidenty nutit, aby každý den používali auto? Vzhledem ke kapacitě uliční sítě v centru by to znamenalo permanentní dopravní kolaps... Některé nápady jsou fakt šílené. Jediné co funguje je cena, pokud někdo nemá někde dlouhodobě stát, nesmí to být zadarmo, jako dnes. Pak si přeparkuje nebo se toho auta rovnou zbaví, což bude vůbec nejlepší.

Thumbs up Thumbs down

169

Re: Zóny placeného stání (ZPS)

Malým zlepšením by bylo dostat z ulic vozidla, která dlouhodobě nejezdí. Jen v naší ulici (Praha 12) vím o několika vozidlech, která stojí na svém místě už několik let. Trapné je, že při blokovém čištění vždy dostanou pokutu - lísteček a ten tam pak vesele hnije. Na celé Praze 12 to bude více než 100 vozidel, už si jich více všímám, měšťáci by dali lepší číslo. Začne někdy město zase vozidla při čištění ulic odtahovat? Mimochodem, uvažoval jsem, že bych pod jedno takové vozidlo vylil plechovku oleje, pak už ho odtáhnout budou muset big_smile

Svoboda je bezcenná, neznamená-li také svobodu mýlit se. [Mahátma Gándhí]

Thumbs up +1 Thumbs down

170

Re: Zóny placeného stání (ZPS)

No, pohyb aut na přeparkování není tak špatný nápad. Před takovými 40 - 50 lety, za dob všemi pomlouvaného socializmu, bylo na velmi exponovaných místech zavedeno střídavé parkování ( v sudé dny na jedné straně ulice, v liché na druhé straně ulice). V méně exponovaných místech bylo střídání týdenní a jinde beze změny. Prý kvůli strojovému čištění ulic. Potom to nějaká chytrá hlava zrušila a nastala cochcárna. Potíž s tímto systémem je ovšem ten, že od těch dob je tu asi 10x vice aut. Nebo je jich víc?

Thumbs up Thumbs down

171

Re: Zóny placeného stání (ZPS)

To je všechno jen důsledek, že se za parkování neplatí reálné ceny. Pak by se nemusely vymýšlet takové nesmysly. Proč by někdo nemohl stát na parkovacím místě, když si ho platí? Vyhání snad majitel garáže zákazníky, když mu tam parkují "příliš" dlouho? Někdo prostě auto nepotřebuje každý den. Většina aut ve městě 95 % času stojí, kdybysme nutili všechny ať pořád přeparkovávají, ucpeme město a vypustíme do vzduchu další tuny zbytečných zplodin.

Thumbs up Thumbs down

172

Re: Zóny placeného stání (ZPS)

Mirajz napsal:

... střídavé parkování ( v sudé dny na jedné straně ulice, v liché na druhé straně ulice). V méně exponovaných místech bylo střídání týdenní a jinde beze změny.

A hle, ono to ještě tak někde funguje ;-) Belgie.
https://maps.google.com/maps?q=Wilrijk, … 56,,1,6.23

Thumbs up +1 Thumbs down

173

Re: Zóny placeného stání (ZPS)

vlakno napsal:

To jako chcete rezidenty nutit, aby každý den používali auto?

Nechci, aby používali každý den auto. Ale pokud ho nepotřebují řekněme 2x-3x týdně, tak jejich vozidlo nemusí zabírat místo v centru, ale klidně někde v garáží nebo na parkovišti na okraji města.

174

Re: Zóny placeného stání (ZPS)

Koukám, že to s tou změnou trvalého bydliště nebude zase tak horké, moje oblast je vyznačená jako "Cílový stav 2018", a mezitím se nám budou měnit lidé na magistrátu, kteří to zase přehodnotí, atd. atd.

http://praha.idnes.cz/novy-system-place … zpravy_bur

Thumbs up Thumbs down

175

Re: Zóny placeného stání (ZPS)

Prochaine napsal:

Nechci, aby používali každý den auto. Ale pokud ho nepotřebují řekněme 2x-3x týdně, tak jejich vozidlo nemusí zabírat místo v centru, ale klidně někde v garáží nebo na parkovišti na okraji města.

Pokud si to místo v centru zaplatí, proč by tam nemohli stát... To je takový mýtus, že parkovacích míst je málo. Je jich dost, málo je řidičů ochotných za parkování platit.

Thumbs up Thumbs down