Unikátní most ukrytý v lesích http://zpravy.idnes.cz/mfdnes.asp?v=239 … ;c=1271895
13. října 2009
PRAŽSKÝ OKRUH Celá stavba hlásí sice zpoždění, ale tunely pod Točnou se dá už autem projet. Otevřeny však budou společně s celým úsekem od dálnice D1 po Slivenec. Auta zde pojedou také po nejdelším mostě v Česku a po unikátním přemostění hlubokého údolí.
Praha - Jak pohodlně budou řidiči cestovat mezi východem a západem metropole po nově vybudovaném Pražském okruhu, to si na vlastních „kolech“ vyzkoušel redaktor MF DNES. Všichni motoristé tudy pojedou příští rok v srpnu nebo v září. Původně se však mluvilo již o dubnu. Stavba má skluz.
Redaktor byl jedním z prvních, kdo si mohl vlastním autem projet dva kilometry dlouhý tunel pod Točnou, jenž je součástí okruhu a jenž výrazně zrychlí jízdu od brněnské dálnice k té plzeňské.
Tunel je již téměř dokončen, čerstvě je zde položena betonová vozovka, technici začínají instalovat osvětlení a řídící dopravní systém. Celý úsek od dálnice D1 až po napojení na starou dálnici u Slivence se ještě projet nedá kvůli rozestavěnému mostu přes Vltavu a také přes Lochkovské údolí, proto zkušební jízda začala v Komořanech u ústí tunelu a skončila asi o osm kilometrů dále v Jesenici.
Dnes zhruba ve stejné trase tunelu mohou motoristé využívat pouze úzké silničky plné serpentin vedoucí přes Točnou, Cholupice, Dolní Břežany a Zlatníky.
Zatímco tunelem se dá osm kilometrů ujet za tři minuty, po silničkách to motoristům zabere minimálně čtyřikrát delší dobu.
Místo hodiny pár minut jízdy Je tedy zřejmé, že i když Pražský okruh v této části města bude sloužit převážně tranzitní dopravě, využívat jej budou i Pražané.
Výrazně se zrychlí také cesta na opačnou stranu údolí Berounky od Zbraslavi na Zličín. Auta již nebudou poskakovat mezi domy v ucpaném Radotíně a drkotat po serpentinách u Lochkova, ale přejedou po právě dokončované estakádě táhnoucí se přes údolí ve výšce až 45 metrů. Pro řidiče, kteří budou chtít využít nové mosty a tunely pro cestu v celém úseku, jsou časové údaje ještě zajímavější.
Z Průhonic do Slivence se nyní dostanou motoristé po brněnské dálnici, Jižní spojce a ulici K Barrandovu nejrychleji za 20 minut. To když jedou v noci nebo o víkendu a silnice je bez aut. Ve špičce se cesta běžně protáhne i na hodinu, pro řidiče kamionů ještě klidně o další hodinu. Až bude okruh v této části města dokončen, stráví motoristé za volantem mezi těmito dvěma čtvrtěmi ani ne čtvrthodinku.
Tak výraznou úsporu v čase lidí nová dálnice přinese.
Pohled na most z jeřábu Pražané nyní mohou obdivovat zejména přes dva kilometry dlouhý most přes údolí Berounky a složitou křižovatku u Vltavy, kde budou auta z budoucího okruhu sjíždět na strakonickou a štěchovickou silnici.
Na estakádě dělníci nyní dokončují povrchy vozovek a betonová zábradlí. Dostat se na most je nyní možné po jednom z budoucích nájezdů od Lahovic.
Dělníci mohou vyšlapat po schodišti nebo se mohou nechat vyzdvihnout v koši jeřábem.
Ten se nad stavbou tyčí do výšky asi 70 metrů a jeřábník si každý den po šichtě odnáší domů nezapomenutelný pohled do celého údolí.
Zhruba třicet metrů nad dálnicí a sedmdesát metrů nad zemí „balancoval“ v koši i redaktor MF DNES.
Přestože u země se nepohnul ani lísteček, v takové výšce se do koše opíral silný vítr a snažil se servat z hlavy přilbu. Most na obou svých stranách ústil do tunelů, které z výšky vypadaly jako malé myší díry.
Tudy budou řidiči za deset měsíců jezdit.
Tato stavba není lidem ukrytá v polích, lesích, hlubokých údolích nebo dokonce pod zemí a dělníci tu jsou pod „kontrolou“ veřejnosti.
Trochu tak zaniká význam i druhého mostu, který se v tomto úseku okruhu buduje. Vede přes Lochkovské údolí nad stejnojmennou čtvrtí a je opravdovým unikátem (na snímku).
Unikát 65 metrů nad údolím Dělníci jej stavěli tak, že ocelový most sunuli po pilířích z jednoho „břehu“ na druhý postupně.
„Je tu 4 700 tun oceli,“ podotkl šéf Ředitelství silnic a dálnic Alfred Brunclík. Most nyní podpírají dva šikmé a dva svislé pilíře s tím, že až bude dokončen, svislé pilíře bagry rozeberou.
„Most byl vyprojektován před pěti lety. Za padesát let bude považován za naprostý unikát. Dnes se názory na něj mezi odborníky zatím liší,“ dodává Brunclík.
Auta po tomto do oblouku vedoucím mostě pojedou ve výšce 65 metrů nad zalesněným údolím.
Důležitější než výhled na krajinu bude pochopitelně úleva od aut v centru města.
ZAJÍMAVOSTI Most přes Lochkovské údolí Půl kilometru dlouhý ocelový most přes Lochkovské údolí byl přes údolí posunován postupně ze „břehu“ a klene se nad vesnicí a potokem ve výšce 65 metrů.
Most přes údolí Berounky Bude se svými 2,5 kilometru nejdelším dálničním mostem v Česku. Spojuje radotínskou a komořanskou stranu údolí a auta zde pojedou ve výšce až 45 m.
Křižovatka u Lahovic Stane se jednou z nejsložitějších v Česku. Z okruhu se u Lahovic bude sjíždět na strakonickou a štěchovickou silnici. Podoba křižovatky se měnila už v momentě, kdy začala stavba.
Biomosty Součástí dálnice mezi tunelem pod Točnou a Jesenicí jsou čtyři biomosty. Je na nich zeleň a slouží zvěři jako přechod dálnice. Po dvou poteče potok.
* Kolik stavba stojí
srovnání s Blankou
Pražský okruh Úsek: D1 - Slivenec Délka: 24 km Cena: 22,5 mld. Kč Průměr na km: 0,9 mld. Kč Dokončení: září 2010 Součástí stavby je 27 mostů, z nichž jen tři největší mají dohromady 2,7 km, tři tunely v celkové délce 3,75 km.
Městský okruh Úsek: Malovanka - Pelc-Tyrolka Délka: 6,5 km Cena: 26 mld. Kč Průměr na km: 4 mld. Kč Dokončení: prosinec 2011 Celá dálnice vede v tunelech zvaných Blanka, jsou na ní čtyři křižovatky.
Rozdíl v nákladech je podle odborníků dán rozdílným geologickým typem podloží a také rozdílnými možnostmi pro stavebníky (např. odvoz zeminy z centra je složitější).
Regionální mutace| Mladá fronta DNES - Praha
Autor:
* PETR ŠVEC
Část jižního obchvatu je na cizím pozemku
13. října 2009
Praha - Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se nepovedlo vyvlastňování části jižního obchvatu Prahy, nyní tak staví na cizím pozemku. Podle serveru iHNed.cz je majitelem pozemku českobudějovický důchodce František Bártík, který už dostal od státu zhruba 6milionů korun. Stát ho teď tlačí, aby peníze vrátil, to však Bártík odmítá. ŘSD mu nabízí, že pozemky znovu koupí, ale dá za ně o tři miliony korun nižší tabulkovou cenu, píše server.
Již nyní opožděná stavba pražského dálničního obchvatu se může ještě protáhnout.
Bártík se už obrátil na ŘSD, ministerstvo dopravy i premiéra Jana Fischera. Zatím má všechny trumfy na své straně - vlastní pozemky pod částí obchvatu směrem od brněnské dálnice, má i miliony korun za vyvlastnění, uvedl server.
Čtěte Téma na str. C3
Regionální mutace| Mladá fronta DNES - Praha
Autor:
* (ČTK)