Jak se staví nejvyšší most v Praze http://zpravy.idnes.cz/mfdnes.asp?v=137 … ;c=1207267
NEJ PRAŽSKÉHO OKRUHU Mezi Slivencem a dálnicí D1 se staví Pražský okruh. Jeho součástí jsou i dva tunely, nejdelší dálniční most v Česku přes údolí Berounky a nejvyšší most v Praze přes Slavičí údolí. Auta se po nové dálnici rozjedou za deset měsíců.
Lahovice - Údolí řeky Berounky mezi Zbraslaví a Radotínem má již novou dominantu. Dva kilometry dlouhý dálniční most, jehož hrubá stavba bude dokončena v září.
Prozatím pro tuto stavbu Pražané pochopení příliš nemají. Kvůli ní se zpomaluje doprava na blízkých silnicích, stovky nákladních aut a oblaka prachu dusí celé okolí. Jenže už za deset měsíců na sebe podle autorů stáhne kamionovou i osobní dopravu z celého jihu metropole. Zejména z Jižní spojky, Barrandovského mostu, Modřan, Braníka a dalších míst.
Nová dálnice spojí brněnskou dálnici u Průhonic s Pražským okruhem ve Slivenci - povede dvěma tunely a po dvou dlouhých mostech, z nichž je jedním zmiňované přemostění údolí Berounky.
Tato stavba má mnohé nej. U Lahovic bude nejsložitější křižovatka v Česku. Nová dálnice se zde bude křížit se strakonickou a slapskou silnicí. „Křižovatka s nájezdy bude vlastně takovým velkým mimoúrovňovým kruhovým objezdem.
To proto, aby řidič viděl, kam jede, a když se náhodou netrefí na svůj sjezd, tak tomůže znovu objet,“ vysvětluje výhodu křižovatky ředitel stavby Jan Paclík z firmy Strabag.
Dělníky na most zvedá jeřáb Dalším nej se honosí samotná estakáda.
„Se svými 2 030 metry bude přemostění údolí nejdelším dálničním mostem v zemi,“ říká Paclík.
Již příští rok v dubnu získají motoristé zcela nový výhled na Prahu. Naskytne se jim, až se nad údolím Berounky vynoří z tunelů buď na straně od Slivence, nebo od Točné.
Nyní mají možnost shlížet do údolí jen dělníci, kteří most stavějí. Na budoucí vozovku musí vystoupat z údolí po 150 schodech sestavených na lešení. Nebo je také nahoru vynáší stavební jeřáb v „koši“ jako na lanovce.
Tento most pomalu stoupá od Lahovic přes železniční trať do Vraného přes Vltavu, strakonickou dálnici, Berounku, silnici na Černošice a trať na Plzeň až do výše šestačtyřiceti metrů. Nyní ze stavby září do dáli světlá šeď betonu. Až bude most hotový, převládne tmavě šedá, modrá a bílá. Takový nátěr i s protihlukovými stěnami na vozovce most získá.
I druhý most na stavbě je unikátní. Ten je skrytý nad Radotínem, kde přechází přes Slavičí údolí. „Je po Žďákovském mostě nejsložitějším mostem v Česku,“ poukazuje na 65 metrů vysoký gigant vedoucí projektu Robert Achs. Most bude druhou nejvyšší dálniční stavbou v Česku.
Zvláštní je proto i jeho výstavba. Nad údolím se tyčí do výše čtyři pilíře, z nichž jsou dva šikmé. Až bude most před dokončením, dělníci svislé betonové pilíře zbourají. „Nyní slouží jako podpůrné. Jsou duté a pak je odstraníme,“ vysvětluje vedoucí projektu Pavel Mařík.
A jeho kolega Robert Achs přidává kuriozitu. „Zatímco svislý pilíř dokážeme postavit za čtrnáct dnů, šikmý pilíř - to je na rok práce.“
Výstavba okruhu u Běchovic i Suchdola je ohrožena Most samotný bude ocelobetonový, aby v krajině nepůsobil příliš mohutně. Dělníci jej sestavují z dílů dovezených z Německa na sliveneckém předmostí a pak celou konstrukci postupně posouvají nad údolí. V pondělí by se 420 metrů dlouhá konstrukce měla dotknout druhé strany.
Přestože hospodářská krize zmrazila mnohé nákladné dálniční stavby v Česku, podle ministerstva dopravy a Martiny Vápeníkové z Ředitelství silnic a dálnic není tento dálniční úsek ohrožen. „Termín dokončení platí,“ říká Vápeníková. Naopak hrozí další zdržení na stavbě okruhu u Suchdola a nyní je ohrožen i okruh mezi dálnicí D1 a Běchovicemi.
„U Suchdola čekáme na to, jak se postaví ministerstvo pro místní rozvoj k územnímu rozhodnutí, které napadly u soudu občanské iniciativy. Mezi Průhonicemi a Běchovicemi jsme chtěli začít stavět už letos. Tam to ještě loni vypadalo dobře, ale najednou se nám odvolalo 150 lidí kvůli hluku,“ dodává Vápeníková.
***
* Technické údaje jižní část vnějšího okruhu Dálnice spojí v dubnu 2010 Pražský okruh u Slivence a D1 Po dokončení propojí tato dálnice silnice D1, R4, D5, R6, R7 Součástí stavby jsou dva tunely a dva dlouhé mosty Silnice odlehčí dopravě na Jižní spojce a Barrandovském mostě Most přes údolí Berounky je dlouhý 2 030 metrů Most přechází přes dvě železniční tratě, dvě řeky a jednu dálnici Most má 37 polí a nejvyšší pilíř je vysoký 40 metrů Most přes Slavičí údolí je dlouhý 420 metrů a vysoký 65 metrů V pondělí již bude celý most dotažen z jedné strany na druhou Most má nyní čtyři pilíře, dva z nich dělníci ještě zbourají Stavba složitého úseku Lahovice - Slivenec stojí 8,9 miliardy korun Na provoz v tomto 6 km dlouhém úseku bude dohlížet 109 kamer Zdroj: Ředitelství silnic a dálnic
Regionální mutace| Mladá fronta DNES - Praha
Autor:
* PETR ŠVEC