Mladá fronta DNES/Praha 7. 6. 2011
Na okruh nenajedou, brání jim zátarasy. Odstraní je v září?
Nájezd na Pražský okruh u Písnice se možná v září na zkoušku otevře. Najíždět na něj by směli pouze řidiči jedoucí směrem od Dolních Břežan. S jeho otevřením však musí zastupitelstvo Písnice souhlasit.
DOLNÍ BŘEŽANY, PÍSNICE Když se loni v září otevřel Pražský okruh mezi dálnicemi D1 a D5, důvod k oslavám měli hlavně řidiči, kteří ke svým cestám využívají Jižní spojku. Na této silnici ihned nebylo po zcela běžných kolonách ani památky. Zato obyvatelé, přes jejichž obce či v jejich okolí rychlostní silnice vede, neměli k radosti důvod. Na okruh nemohli najet a to trvá dodnes. A to jak v Komořanech, kde nájezd ještě není dostavěný, tak mezi Písnicí a Dolními Břežany. Tam je zabarikádovaný betonovými kvádry.
Druhý jmenovaný má šanci začít sloužit obyvatelům již od září. Zatím jen na zkoušku na několik měsíců, aby se v praxi ukázalo, co otevření nájezdu způsobí na okolních silnicích. K tomu je však zapotřebí souhlas zastupitelstva obce Libuš-Písnice, která si na stavitelích okruhu vymohla podmínku, že nájezd smí otevřít, pokud město postaví obchvat jejich obce. V napjatém rozpočtu hlavního města se na něj peníze jen těžko shánějí.
Najedou jen řidiči jedoucí směrem od Dolních Břežan
Nyní mají obyvatelé Dolnobřežanska naději, že najedou na vytoužený nájezd, kvůli kterému se sem mnozí přistěhovali. Magistrátní odbor dopravy totiž po petici a žádostech obyvatel i starostů tamních obcí přišel s řešením, jak nájezd otevřít alespoň lidem jedoucím od Dolních Břežan. Těch neustále přibývá a do Prahy dojíždějí právě přes Písnici, jinou alternativu nemají. „Technické řešení existuje. Dopravní značení bude povolovat jen nájezd a sjezd z okruhu na Dolní Břežany v obou směrech,“ říká ředitel magistrátního odboru dopravy Jan Heroudek.
Otevření nájezdu je teď v rukou zastupitelů obce Libuš-Písnice, kteří o něm mají rozhodnout 22. června. Obávají se ale, že ulici Libušskou, která je hlavním tahem přes jejich obec, zahltí auta.
Starosta Písnice Jiří Koubek se domnívá, že i kdyby se nájezd zprovoznil jen pro řidiče jedoucí směrem od Dolních Břežan, mnozí řidiči by se po cestě otočili v Dolních Břežanech a jeli by přes jeho obec. „Nechceme, aby se u nás zvýšil počet aut. Libušská není stavěná na velký nápor automobilů,“ upozorňuje starosta.
„Jsme si ale také vědomi, že pokud nájezd nezkusíme zprovoznit, budeme stále debatovat jen na akademické úrovni,“ říká.
Čísla zatím ukazují, že situace na Libušské by neměla být nijak hrozivá. Před zprovozněním Pražského okruhu jezdilo podle údajů Technické správy komunikací po hlavním tahu Písnicí téměř třináct a půl tisíce aut za den. Stačilo otevřít Pražský okruh a vozidel ihned ubylo.
Nyní tudy projíždí 11 tisíc dvě stě aut za den. „Podle našich studií by v případě otevření nájezdu mezi Písnicí a Dolními Břežany jezdilo zhruba jedenáct tisíc sedm set aut. To je více než dnes, ale méně než před zprovozněním Pražského okruhu,“ říká Petr Hofhansl ze společnosti Cityplan, která se zabývá dopravním plánováním.
Podle Heroudka také magistrát přistoupí na podmínky Libuše-Písnice, které si pro zprovoznění nájezdu na zkoušku klade. Obec požaduje záruku, aby testovací provoz nájezdu mohla kdykoliv zastavit v případě, že aut v jejich obci výrazně přibude, a také, že město povede v patrnosti výstavbu obchvatu obce.
Regionální mutace: Mladá fronta DNES - Praha