Téma: Tybinky zo Slovenska, železnice vs. kamiony
Tybinky pro metro
Ostění jednokolejných ražených tunelů metra V. A vytvoří 1500 mm široké železobetonové prstence. Každý z nich bude složený z šesti tvarově rozdílných prefabrikovaných segmentů tzv. tybinků. Na celou trať od Vypichu po Dejvice jich erektor TBM spotřebuje asi 33 tisíc. Ve sdružení s naší divizí 5 je vloni v říjnu začal v Senci vyrábět závod Prefa slovenského Doprastavu (foto).
Prstence ostění mají vnější průměr 5800 mm, tloušťka segmentů dosahuje 250 mm. Při zhotovování tybinků je nutné přesně dodržovat stanovené výrobní odchylky, jež u žádného dílu nesmí překročit hodnoty ± 0,5 mm v šířce, ± 2,0 mm v tloušťce a ± 0,6 mm v délce po oblouku. Ve slovenské Prefě vyrobí v devíti formách 54 tybinků denně. Do Prahy je už brzy začnou dovážet nákladní auta a budou se muset činit – jedno uveze jen devět tybinků, obě TBM jich přitom za den spotřebují až 240. Ražba, kterou řídí sdružení našich divizí 5 a 8, totiž může postupovat rychlostí až jeden prstenec za hodinu. Při výrobě na Slovensku je každý segment označen štítkem, jenž přesně určuje jeho umístění v prstenci. Podle něj bude obsluha tybinky ze staveništního meziskladu rovnat na kolová vozidla, označovaná zkratkou MSV (Multi Service Vehicle). Tyto speciální nízké vozy jsou uzpůsobené k tomu, aby pod závěsem TBM projely odzadu až k tzv. mostu (bridge) za prvním vozíkem. Odtud se tybinky na transportním zařízení TBM přepraví k erektoru, jenž je jeden po druhém osadí do pozice v prstenci ostění.
Další informace viz fotoreportáž na str. 4