Z magazínu Z metropole - o železničním muzeu. Už za deset let. Možná...
Už zcela konkrétní podobu má chystané muzeum železnice a elektrotechniky na Masarykově nádraží. Tedy aspoň na plánech architektů. Ti říkají, že celý prostor museli především osvobodit z vězení okolní zástavby silnic. Historické budovy jsou totiž doslova utopeny ve spleti ramp křižovatky U Bulhara.
– My jsme se snažili o propojení úseku od Hybernské až směrem na Žižkov. A aby bylo bezkolizní, pohodlné a aby pěší měli vůbec chuť do toho území nějak vniknout nebo jít.
– Plno turistů, kteří bydlí v ubytovacích kapacitách na Koněvově, tak scházejí. A protože tady začíná široký chodník, tak všichni jdou sem. A tady zjistí, že jsou v pasti. Tak jsme udělali průchod pod magistrálu asi dvoumetrovou rampou, tady scházíme dolů a tady se dostáváme před hlavní vstup do muzea.
– Obrovskou výhodou budoucího muzea železnice a elektrotechniky je právě poloha, kde jsme v centru, dovolím si říci v centru nejcentrovatějším. Jsme těsně za hranicí hradeb královského hlavního města Prahy. A samozřejmě také je nesmírně cenné prostředí budov, ve kterých se budoucí muzeum bude nalézat, protože jsou to nejstarší železniční objekty, které se v Praze dochovaly.
– Tyhle budovy pamatují třeba i příjezd prvního vlaku do Prahy v roce 1845. Navíc oproti celému zbytku Masarykova nádraží, které bylo několikrát přestavěno, ony zůstaly v autentické podobě první poloviny 19. století. Kromě ideální polohy má budoucí železniční muzeum i další velkou výhodu, je přirozeně napojené na stávající kolejovou síť.
– Prostor mezi dvěma halami bude zastřešen, tzn. že to bude právě ten krásný ideální prostor pro výstavu železničních vozidel, protože i dnes jsou mezi těmi budovami tři koleje, takže tam i do budoucna budou tři koleje.
– Tenhle dvorek plný přístaveb z nedávné doby bude nahrazen novou budovou, která celé muzeum zvýrazní. Právě tady bude část muzea věnovaná elektrotechnice.
– My jsme reagovali i na monstrózní projekt celkového urbanistického řešení zástavby Masarykova nádraží. Objekty budoucího muzea tam vypadají trošku pohádkově jako perníková chaloupka, zapadlé v zástavbě.
– Tendence je skoro schovat a utopit. Takže by to chtělo nějakou dominantu, která by aspoň trošku na to upozornila.
– Národní technické muzeum má zhruba 155 kolejových vozidel ve svých sbírkách. Pro představu diváků, kdybychom z toho seřadili vlak, tak ten bude dlouhý 1,6 km. A pouze čtyři exponáty mohou návštěvníci vidět ve stálé expozici v Praze na Letné v hlavní budově muzea.
Pokud všechno půjde podle plánů, mělo by muzeum železnice a elektrotechniky své brány otevřít za deset let. Vystaveno tu bude přes 40 unikátních lokomotiv a vagónů.
https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/ … cni-muzeum