301

Re: Z tisku a médií

Geodetické práce na stavbě tunelu Blanka

Více než pět let pracovali geodeti z divize 5 na stavbě ražených tunelů Blanka v úseku Královská obora (foto). Jejich měření, která s přesností v řádu nejvýše několika milimetrů probíhala s využitím nejmodernějších přístrojů a programového vybavení, v současné době pomalu končí. Zaslouží si krátké ohlédnutí.

Prvnímu vytyčení obrysu tunelu Blanka na portálovou stěnu předcházela analýza předpokládané chyby jeho prorážky, kterou provedli odborníci z ČVUT. Po vybudování sítě betonových pilířů základního bodového pole, jeho proměření metodou GPS a výškovém provázání s povrchem přesnou nivelací vznikla výchozí konfigurace bodů s polohovou a výškovou přesností ± 3mm, která dala základ pro přesné směrové a výškové vedení díla. Směr ražeb kontrolovaly po každých 500 m délky tunelu dvě nezávislé firmy – dceřiná společnost Metrostavu CCE Praha a hlavní geodet investora firma Angermeier Engineers.

Pracovníci divize 5 prováděli každý den v nepřetržitém provozu vytyčovací práce hned na několika pracovištích současně. Nejprve pomocí zaměřeného laseru navigovali vrtací vůz, který na základě připravených schémat navrtával čelbu podle projektovaných obrysů. Po odstřelu a odtěžení horniny geodeti zkontrolovali tvar výrubu a ověřili dodržení projektované tloušťky budoucího primárního ostění. Po dočištění výrubu vytyčili a po usazení i zaměřili ocelový rám – základní výztužný prvek primáru. Na celém úseku Královská obora jich bylo včetně vzduchotechnických objektů za 4 roky ražeb usazeno více než 16 tisíc.

Následné vytyčování na definitivním ostění bylo mnohem různorodější než při ražbách. Probíhalo zároveň na izolacích a armatuře a geodeti při něm kontrolovali bednění pro betonáž spodní i horní klenby. Všechny práce měli systémově rozdělené do desetimetrových a dvanáctimetrových bloků, kdy na každý z nich připadlo zhruba padesát vytyčených a kontrolovaných bodů. Poloha každého z nich byla závislá na spádu tunelu a na výšce, ve které se nacházel. Vytyčování probíhalo v oblouku nebo přechodnici, v proměnlivém spádu a na pracovních spárách, které nebyly svislé. Matematická zajímavost projektu byla nejvíce patrná v objektech vzduchotechniky, kde se navzájem propojovaly křížící se kanály a šachty.

Většinu vytyčovaných bodů počítali pracovníci divize 5 přímo na stavbě tunelu a jejich množství několikanásobně překročilo počet bodů u standardního projektu. V úseku Královská obora vytyčili více než 200 000 bodů a přes 500 000 zaměřili. V nepřetržitém provozu se proto na 30 souběžných pracovištích střídalo 12 geodetů.

V závěru bych chtěl ocenit přístup vedoucích pracovníků stavby, kteří geodetům vycházeli vstříc při budování bodového pole a při důležitých měřeních omezovali stavební činnost. Geodetické práce sice jdou ruku v ruce s těmi stavebními, ale z předchozí praxe vím, že takový postoj není běžný. Jsem rád, že právě v Metrostavu tato spolupráce dobře funguje, protože má pozitivní dopad na přesnost výstavby. I proto příčná odchylka tunelových trub při prorážkách v úseku Královská obora činila jen 5 mm, odchylka ve staničení 7 mm a ve výšce jen 1 mm, což je i v celosvětovém měřítku nezvykle přesné.
Tomáš Kárník, foto Josef Husák

http://www.metrostav.cz/pdf/noviny/022012.pdf

302

Re: Z tisku a médií

Prostorový hlavolam

Mezi křižovatkou Malovanka a stavební jámou Myslbekova pokračuje tým divize 5 vedený Ing. Tomášem Kohoutem na stavbě SAT 2B. S pracemi při subdodávce pro firmu EUROVIA CS spěchá a končí je v předstihu, aby magistrát mohl co nejrychleji zprovoznit celou Patočkovu ulici. Právě pod ní totiž hloubené tunely, spojující Strahovský tunel s komplexem Blanka, vedou.

Tunely SAT 2B vznikají převážně čelním odtěžováním pomocí modifikované milánské metody. Kratší úsek tvoří klenbové tunely prováděné v otevřené jámě (foto), které se napojí na technologické centrum TGC1 stavby Blanka. „Přechod mezi stavbami SAT 2B a Blanka je rozhraním dvou projektů, a tedy i různých projektantů a mandatářů investora, z čehož vyplývá řada nečekaných situací. Doslova ‚za běhu‘ jsme tu třeba museli vyřešit a provést napojení dvou různých izolačních systémů tunelů včetně detailů. V základové desce dilatačního celku 15 jsme také navíc vytvářeli přemostění vzduchotechnického kanálu z technologického centra Blanky, který stavbu SAT 2B podchází,“ konstatuje Ing. Kohout.

Zajímavostí stavby je i její prostorově složitý tvar. Klenbové tunely tu totiž na úseku dlouhém pouhých 70 metrů dvakrát mění profil – z třípruhu na čtyřpruh a zpět – a navíc navazují na pravoúhlý tvar TGC1. „Nasazení svých kolegů bych chtěl vyzdvihnout. I přes komplikace dělají všechno proto, aby stavba skončila co nejdřív a povrchová doprava se vrátila na své obvyklé trasy ještě před plánovaným termínem,“ uzavírá Ing. Kohout.

http://www.metrostav.cz/pdf/noviny/022012.pdf

303

Re: Z tisku a médií

Cesta z Troji do Holešovic nejkratším směrem vede přes Vltavu

I když stavba 262 m dlouhého Trojského mostu pokračuje mílovými kroky, postavené konstrukce teprve naznačují jeho výsledný tvar. Na trojském břehu se za jednopolovým inundačním mostem s horní mostovkou zvedá na začátku hlavního mostního pole zárodek oblouku (foto č. 1), vyplněný samozhutnitelným betonem. Dál od břehu je na příčnících ukotvené podvěšené bednění mostovky hlavního mostu (foto č. 2), jehož bednicí stoly se zvedají do pozic z lodí pomocí hydrauliky. Ze 13 betonážních záběrů, které mostovku letos v dubnu uzavřou, jsou z trojské strany hotové čtyři, z holešovické zatím jen jeden (foto č. 3). Ze záběru č. 4 je však patrné, že i další úseky záběrů se na betonáže připravují – mezi příčníky je hotové bednění desky, nad které vystupují podélná ocelová táhla mostu. Mají celkovou hmotnost 600 tun a z většiny je vyrobili oceláři naší divize 3. Celou stavbu řídí společný tým složený z pracovníků divizí 5 a 2, které vede Bc. Alexandr Tvrz. O tom, že mezi Trojou a Holešovicemi už má dost práce za sebou, svědčí i mohutný pilíř P2 (foto č. 5), na kterém jsou na pevných ložiscích uložené oba mosty – jak ten přes Vltavu, tak ten přes její záplavové území. Trojský most vytvoří dominantu svého okolí (foto č. 6), a proto není divu, že si na jeho vzhledu dali architekti záležet. Definitivní tvar však zatím prozrazuje jen inundační most (foto č. 7). Ocelovobetonový plnostěnný předpjatý síťový oblouk hlavního pole se do své pozice začne zvedat asi až v květnu.

http://www.metrostav.cz/pdf/noviny/022012.pdf

304

Re: Z tisku a médií

Mráz zahnal dělníky i techniku pod zem

datum: 7. 2. 2012
médium: Metro, Adam Váchal

Kvůli silným mrazům nemohou probíhat některé práce na stavbě tunelu Blanka a oprava Strakonické ulice Ražba metra bez omezení

Prasklá vodovodní potrubí, zničené koleje či zamrzlá nafta. Extrémně nízké teploty komplikují život města. Kvůli mrazu musely být dočasně zastaveny i některé práce na velkých stavbách. „Práce na stavbě tunelu Blanka se přesunuly na jiné místo, nyní se pracuje hlavně v podzemí,“ popisuje mluvčí společnosti Metrostav František Polák. „Nemůžeme provádět betonáž ve chvíli, kdy je nižší teplota než pět stupňů pod nulou. Šlo by sice získat povolení, ale bylo by to velmi složité,“ dodává Polák.
Podle něj se kvůli mrazům otevření tunelu Blanka nezpozdí. „Nyní v tunelu probíhá montáž vnitřní konstrukce a definitivní obezdívka,“ říká Polák.
Zatímco silný mráz vyhnal dělníky z rozkopané Strakonické ulice, pracovníci na stavbě prodloužené trasy metra linky A na Motol se kvůli zimě nemusí omezovat.
„Zde probíhá především ražba. Díky mrazu je v tunelech méně bláta i prachu, takže podmínky jsou ideální,“ zakončuje Polák.

305

Re: Z tisku a médií

naše FOTOREPORTÁŽ
Ani v zimních měsících práce v tunelech Blanka neutichají
I když v pražských ulicích panoval začátkem února takřka sibiřský mráz, práce pod zemí nebylo nutné přerušit. Teplota v tunelech je totiž v zimě o mnoho příjemnější než na povrchu. Základním předpokladem pro udržení teploty pro betonáže je však zamezení průvanu a v tom výrazně pomáhá i výstavba vnitřních konstrukcí, které postupně zaplňují třeba strojovnu vzduchotechniky pod Letnou (foto č. 1). Pracovníci ze sdružení divizí 2 a 5 tu dnes řídí betonáž vnitřních stěn a stropů (foto č. 2), které jsou nezbytné pro umístění technologického vybavení. O kus dál už ve stavebně téměř dokončených tunelech projíždějí nákladní vozy, které se ve více než tříkilometrovém úseku mezi Trojou a Letnou snadno mohou dostat ze severní tunelové trouby do jižní a naopak pomocí průjezdných propojek (foto č. 3). Horní klenbu tunelů Blanka už v této části na některých místech sjednotil i barevný nátěr a obkladači v nich položili zkušební vzorky budoucího obkladu boků tunelu, jak ukazuje snímek č. 4, který zobrazil bezpečnostní záliv. V jižním tubusu je v celém rozsahu dokončeno definitivní ostění včetně betonáže veškerých montážních otvorů v příčce pod mostovkou v dvoupruhovém i třípruhovém tunelu. V severní troubě bylo v polovině února od portálu v Troji provedeno 151 sekcí betonáže ve všech fázích výstavby. A i když se na některých jejích místech ještě koncem loňského roku pracovalo (foto č. 5), dnes už je i v ní poslední vrstva definitivního ostění ze stříkaného betonu hotová, jak je patrné i na fotografii č. 6, kde fotograf zachytil práce u napojení severní tunelové trouby na vzduchotechnický tunel. I když to není na povrchu vidět, v pražském podzemí se pracuje bez ohledu na počasí.
http://www.metrostav.cz/pdf/noviny/042012.pdf

306

Re: Z tisku a médií

Zeleň mizí z Letné. Ale nejspíš jen na půl roku.
datum: 2.3.2012
medium: Metro, Petra Šarešová
http://www.metro.cz/zelen-mizi-z-letne- … e-deje_sar
Výstavba tunelu Blanka si vyžádala další oběť. Tentokrát ji byla alej před Mochovem v ulici Milady Horákové.
Důvodem likvidace stromů je podle Prahy 7 fakt, že jde převážně o nemocné stromy a jedince, které nelze výchovným řezem přizpůsobit budoucí aleji. Čtenář Vladímír Svoboda, jenž nám fotografii zaslal, však uvádí, že mezi vykácenými stromy byly i takové, které nevykazovaly degenerativní či jiné vady.
Vedoucí Odboru životního prostředí MČ Prahy 7 Hana Horská ale připustila i jiný důvod. "Stromy byly vykáceny kvůli stavbě městského okruhu. Na Letné by měly nastat také určité dopravní změny," říká Horská. Podle jejích slov likvidaci povolil jak její odbor, tak i magistrát.
Místní obyvatelé se však nemusí bát, bez zeleně dlouho nebudou, slibuje radnice. "Na podzim je plánována výsadba nové aleje, která by měla původní nahradit," uzavírá Horská.

Thumbs up Thumbs down

307

Re: Z tisku a médií

Otevření tunelu Blanka omezí dopravu na povrchu, některé ulice se zúží
26. března 2012  18:59
Zprovoznění tunelu Blanka v roce 2014 nebude znamenat pouze to, že se část aut odkloní pod zem. Praha chystá v souvislosti s otevřením i řadu změn na povrchu. Zkušenosti z Paříže totiž dokazují, že samo zprovoznění městského okruhu bez další regulace na povrchu nemusí být efektivní.
http://praha.idnes.cz/otevreni-tunelu-b … -zpravy_ab

je tam i pěkná tabulka...

že by nebylo o čem psát? smile

308

Re: Z tisku a médií

v te tabulce me prekvapuje soucasne zatizeni M Horakove - jenom 16000 aut/den?? Bych rekl, ze to platilo, kdyz byla vice rozkopana - dneska uz se tam auta podle me zase vratila a z Veletrzni jezdi spise MH nez Korunovacni ... nebo ne?

Thumbs up Thumbs down

309

Re: Z tisku a médií

jannk napsal:

v te tabulce me prekvapuje soucasne zatizeni M Horakove - jenom 16000 aut/den?? Bych rekl, ze to platilo, kdyz byla vice rozkopana - dneska uz se tam auta podle me zase vratila a z Veletrzni jezdi spise MH nez Korunovacni ... nebo ne?

Není nic jednoduššího než se podívat přímo ke zdroji smile
http://www.tsk-praha.cz/wps/portal/dopr … y-dopravy/

Blbě se v tom orientuje a vyndat z toho použitelná data je na dlouho ... takže:
Praha - Intenzity automobilové dopravy na sledované síti, rok 2011, pracovní den, 0-24 h (vozidel celkem v obou směrech, v tis.)

M. Horákové   
29,1 - Korunovační - Smyčka Tram.
29,8 - Smyčka Tram. - Špejchar
32,4 - Špejchar -Na Valech
32,4 - Na Valech - Prašný Most
34,4 - Prašný Most - U Brusnice

Patočkova   
31,7 - U Brusnice - Střešovická
28,3 - Střešovická - Myslbekova
00,0 - Myslbekova - Strah.Tunel

Ta tabulka v novinách asi nebude nejčerstvější smile

Thumbs up Thumbs down

310

Re: Z tisku a médií

Malovanka bude přívětivější, křižovatku obroste zeleň a překlene lávka

Břevnov a Střešovice by měla spojit přes křižovatku Malovanka nová lávka. Zároveň by po dokončení obří křižovatky měly být stěny kolem komunikací obrostlé zelenými popínavými rostlinami. Předělání křižovatky vyjde na 100 milionů, většinu chce získat Praha 6 z evropských fondů.
Zdroj: http://praha.idnes.cz/malovanka-bude-ob … -zpravy_ab

Thumbs up Thumbs down

311

Re: Z tisku a médií

Martin Hrubec, který z Parléřovy na Petynku jezdí autem, neb netrefí pěšky na most a navíc se mu se mu nelíbí vzduch 6 m nad vozovkou!!! A co asi dejchá v tom autě, že by tam měl taktickou filtroventilaci?

Thumbs up Thumbs down

312

Re: Z tisku a médií

Výstavba Městského okruhu v Praze – tunelový komplex Blanka včetně nového Trojského mostu
http://www.silnice-zeleznice.cz/clanek/ … eho-mostu/

313 Naposledy upravil: INRI (24.04. 2012 11.08)

Re: Z tisku a médií

Tak nevím, zda to "Aktuálně" sem vůbec dávat... Jen si povzdechnu: Hradilku, ty seš takovej vůůůůl!

Thumbs up +1 Thumbs down

314

Re: Z tisku a médií

To je skutečně síla ... taková demagogie

Thumbs up Thumbs down

315

Re: Z tisku a médií

asi si pán myslí "nadsázka" ale proboha to je fakt šílená ptákovina (viz první obrázek)...

Thumbs up Thumbs down

316

Re: Z tisku a médií

INRI napsal:

Tak nevím, zda to "Aktuálně" sem vůbec dávat... Jen si povzdechnu: Hradilku, ty seš takovej vůůůůl!

nechápu co tim sleduje. (Statísíce auto do centra????, Domy na letné???, zhoršení dopravní situace????, ošklivý pohled na staveniště???) Je to demagog.

Thumbs up Thumbs down

317

Re: Z tisku a médií

Je to demagog.

Spíš hlupák ...

Thumbs up Thumbs down

318

Re: Z tisku a médií

Myslíte, že na konci stavby projde ta samá místa a vyfotí jak je to krásné? Že se omluví, pokud se na Letné zlepší dopravní situace?

Thumbs up Thumbs down

319

Re: Z tisku a médií

Ne

Thumbs up Thumbs down

320

Re: Z tisku a médií

A proč by to dělal, on je přece novinář investigavec ...

Thumbs up Thumbs down

321

Re: Z tisku a médií

Holub, Baroch, Hradílek, tři komici. Co dodat.

Thumbs up Thumbs down

322

Re: Z tisku a médií

Já bych je nenazval komiky, to by byla urážka skutečných komiků.
Já bych je spíše nazval manipulátory a zajímalo by mne, koho chleba jedí?

Thumbs up Thumbs down

323

Re: Z tisku a médií

a je to tu...

spousta fotek, ale most nikde smile

http://www.praha.eu/jnp/cz/home/magistr … lozen.html

324

Re: Z tisku a médií

Jojo, poslední kubík

a že se jich do těch žeber a závěrů mostu ještě vejde ... ty novináři si už fakt nevidí do pusy ...

Thumbs up Thumbs down

325

Re: Z tisku a médií

a ještě verze ČTK smile

Zvýšení ceny Trojského mostu vysvětluje primátor chybou projektu

Praha 25. dubna (ČTK) - Zvýšení ceny nového Trojského mostu z půl miliardy korun na zhruba 1,1 miliardy způsobila hlavně chyba v projektu, která stavbu prodražila, řekl dnes novinářům přímo na stavbě mostu pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Konečné výsledky kontroly výdajů na stavbu bude mít magistrát do konce dubna. Okolnosti zvýšení ceny mostu šetřila také protikorupční policie.
'V tuto chvíli už víme, že stavba, jak byla nakreslená a spočítána, obsahovala projektovou chybu. Aby se tedy stavba mohla realizovat, tak to vyžadovalo daleko větší materiálovou zátěž,' uvedl primátor. Výrazně se podle Svobody zvýšil například objem užité oceli či betonu. 'Jak byla cena spočítána na začátku, to byla cena, která byla nereálná,' dodal Svoboda.
Magistrát se současně s firmou Metrostav, která most staví, dohodl, že další zvýšení ceny už nebude. Praha přechodně Metrostavu kvůli vyšší ceně mostu dokonce pozastavila proplácení faktur. 'Nyní už faktury opět proplácíme,' dodal Svoboda.
Most, který pro auta i tramvaje propojí Holešovice a Troju, se buduje v souvislosti s tunelovým komplexem Blanka. Vedení města loni v říjnu oznámilo, že město za celou stavbu zaplatí minimálně 36 miliard. Proti původním plánům tak bude tunel Blanka dražší nejméně o osm miliard Kč.
Komplex se má podle aktuálně platného termínu motoristům otevřít nejpozději na jaře 2014. Původní termín dostavby byl podzim 2011.

http://www.tyden.cz/rubriky/byznys/cesk … 32484.html