1

Re: Hloubené tunely s čelním odtěžováním

neboli Milánské (konstrukční) stěny, případně "Top and Down"

-------------------------------
trošku uklízím smile

2

Re: Hloubené tunely s čelním odtěžováním

Hloubené tunely s čelním odtěžováním jsou navrženy v místech s velmi stísněnými prostorovými podmínkami a v místech s nutností minimalizace časového omezení provozu na povrchu. Postup výstavby spočívá ve vytvoření podzemních konstrukčních monolitických stěn z povrchu, případně ze zajištěného předvýkopu stavební jámy. Dále se na srovnaném povrchu dna stavební jámy vybetonuje definitivní nosná konstrukce stropu (uložená na hlavy podzemních stěn), která se po ?dozrání? zasype. Na povrchu se tak mohou provést finální úpravy a obnovit provoz. Odtěžení vlastního profilu tunelu se provádí až po dokončení celého úseku ze zajištěné stavební jámy čelním odtěžováním (ražbou) klasickými tunelářskými mechanizmy. V celé délce mají tunely tohoto uspořádání společnou střední stěnu. V příčném řezu je tubus tunelu tvořen spodní rozpěrnou železobetonovou deskou, podzemními stěnami tloušťky vetknutými do únosného podloží a stropní železobetonovou deskou.

3 Naposledy upravil: Derilin (05.04. 2009 22.52)

Re: Hloubené tunely s čelním odtěžováním

Nevíte někdo jak se betonují stropní desky, které nemají vodorovnou horní stranu? Třeba tady
http://foto.ceskedalnice.cz/vase-foto/0 … s/041.html
Viskozita betonu je dost vysoká nebo se musí nahoře dělat bednění?
Dík

Thumbs up Thumbs down

4

Re: Hloubené tunely s čelním odtěžováním

Derilin napsal:

Nevíte někdo jak se betonují stropní desky, které nemají vodorovnou horní stranu? Třeba tady
http://foto.ceskedalnice.cz/vase-foto/0 … s/041.html
Viskozita betonu je dost vysoká nebo se musí nahoře dělat bednění?
Dík

Betónuje sa to bez bednenia, t.j. viskozita je tak akurát.

Thumbs up Thumbs down

5

Re: Hloubené tunely s čelním odtěžováním

pro pořádek...

http://tunelblanka.cz/_files/postupprac … ilanky.jpg

6

Re: Hloubené tunely s čelním odtěžováním

možná je to blbost, ale nemůže se stát, že by váha stropu a zásypu zatlačila po odtěžení vnitřku časem ty milánské stěny hlouběji do podloží, pokud bude měkčí?

Thumbs up Thumbs down

7

Re: Hloubené tunely s čelním odtěžováním

huberokororo napsal:

možná je to blbost, ale nemůže se stát, že by váha stropu a zásypu zatlačila po odtěžení vnitřku časem ty milánské stěny hlouběji do podloží, pokud bude měkčí?

Může wink

Thumbs up Thumbs down

8

Re: Hloubené tunely s čelním odtěžováním

jk2 napsal:
huberokororo napsal:

možná je to blbost, ale nemůže se stát, že by váha stropu a zásypu zatlačila po odtěžení vnitřku časem ty milánské stěny hlouběji do podloží, pokud bude měkčí?

Může wink

to těžko - mohlo by se to stát, pokud by zůstalo jen u těch stěn, ale vybetonuje se i dno tunelu a to už je taková plocha, že to půjde dost těžko smile. Takže teoreticky jen během stavby než bude spodní beton a to si stavaři musí ohlídat smile

Thumbs up Thumbs down

9

Re: Hloubené tunely s čelním odtěžováním

ale spodní deska není přece spojena se stěnami, ta jen volně leží na zemi, nebo je tam snad nějaké pevné spojení?

Thumbs up Thumbs down

10

Re: Hloubené tunely s čelním odtěžováním

huberokororo napsal:

ale spodní deska není přece spojena se stěnami, ta jen volně leží na zemi, nebo je tam snad nějaké pevné spojení?

spodní deska bude mít i funkci rozpěrnou - proto budou do stěn vyfrézovány podélné drážky,
a do podzemních stěn se vyvrtají otvory asi 300-400mm a do nich se ještě vloží výztuž pr. 20 asi, a ta bude s výztuží v desce...
(myslim že jsme to tu už někde psali...)

Thumbs up Thumbs down

11

Re: Hloubené tunely s čelním odtěžováním

jk2 napsal:
huberokororo napsal:

možná je to blbost, ale nemůže se stát, že by váha stropu a zásypu zatlačila po odtěžení vnitřku časem ty milánské stěny hlouběji do podloží, pokud bude měkčí?

Může wink

I když je to málo pravděpodobné. A proto se tam osazují (víme o jedné řadě na Špejchaře - Letná, a dvou řadách na Hradčanskája)  sondy pro měření případného sedání. Jsou to ty záhadné roury nad stěnami do úrovně terénu, jejich účel jsem se dověděl minulý týden smile

Thumbs up Thumbs down

12

Re: Hloubené tunely s čelním odtěžováním

Tak jsem prohrabal HDD a našel fotky z budování TT Hlubočepy Barrandov v letech 2002 a 2003

Součásti jsou i dva podjezdy budované pomocí milánských stěn a také dost napřeskáčku
i někajé opěrné kotvené zdi
mám pocit, že tam snad ani pořádné betonové dno není...
ve vlastních podjezdech jsou stěny bez zásadních povrchových úprav
strop je z prefabrikovaných nosníků

fotky jsou v galerii řazené dle času http://ttnz.cz/mo/album/v/stavby/silnic … /podjezdy/

tak a můžete zkoumat smile některé fotky už byly dříve zveřejněné, ale né v plném rozlišení...

13

Re: Hloubené tunely s čelním odtěžováním

kasme napsal:

Tak jsem prohrabal HDD a našel fotky z budování TT Hlubočepy Barrandov v letech 2002 a 2003

A tohle je jedno zlořečené místo: 1 2 3 4 kde se ušetřilo, kabelovod se nepřekládal ale zakomponoval do stropu, a pak se přišlo na to, že tam tramvaje škrtají pantografem o strop a zavedla se omezená rychlost. sad

Thumbs up Thumbs down

14

Re: Hloubené tunely s čelním odtěžováním

Asi někdo zapomněl započítat štěrk, nebo pražce...
třeba při rekonstrukci sníží úroveň kolejí smile

Je tam krásně vidět několik úprav povrchu Milánských stěn...

15

Re: Hloubené tunely s čelním odtěžováním

Mám dotaz ohledně kontroly svislosti Milánských stěn. Jak se zaručí, že drapák udělá stěnu svisle, jaká je povolení odchylka. U hydrobrézy bych čekal nějaké kontrolní zařízení. Drápák mě připadá celkem primitivní zařízení. Jediné vodítko svislosti které mě napadá, je při prvotním "zádrapu" zemská přitažlivost težkého drapáku.

Thumbs up Thumbs down

16

Re: Hloubené tunely s čelním odtěžováním

Tak zařízení na principu jednoduché olovnice by mohlo být dostačující, ne? Zemská přitažlivost funguje 100% :-). Jak je to však v reálu netuším, ale na druhou stranu, proč by tam měla být nějaká složitost.

Thumbs up Thumbs down

17

Re: Hloubené tunely s čelním odtěžováním

kasme napsal:

Tunel Blanka – část Myslbekova – Pelc – Tyrolka

http://www.silnice-zeleznice.cz/clanek/ … c-tyrolka/

a ještě to vložíme se, aby nám to nezapadlo smile

18

Re: Hloubené tunely s čelním odtěžováním

Jedna zvídavá otázka na znalé: jaký je rozdíl mezi zde používanou modifikovanou milánskou metodou a tou "originální"? smile

Thumbs up Thumbs down

19

Re: Hloubené tunely s čelním odtěžováním

jannnn napsal:

Jedna zvídavá otázka na znalé: jaký je rozdíl mezi zde používanou modifikovanou milánskou metodou a tou "originální"? smile

No původně se jednalo pouze o jeden z typů pažení stavební jámy (zápory, štetovnice, piloty...). No a po modifikaci se to použije takto wink

Thumbs up Thumbs down

20

Re: Hloubené tunely s čelním odtěžováním

Jenik napsal:

Jestli jsem dobře pochopil technologii, tak při stavbě milánských stěn z horní úrovně stropu (případně i vyšší) se vršek zalévá jiným (popílkovým?) betonem, aby šel snadno rozbourat. Ovšem nikde nikoho nenapadlo to, co udělali na Prašném mostě: svislé pruty nad nosnou úrovní opatřili návleky, aby následující odbourání a začištění stěn šlo snadněji. Podle mě ten bagřík rozjebává ten "špatný" beton


Betonáž probíhá odspoda nalévací trubkou s trychtýřem. Snahou je aby se beton co nejméně mísil s bentonitem, když by se to tam lilo jen tak. Trubka se postupně povytahuje, aby její dolní konec byl vždy kus pod hladinou stoupajícího betonu. Takže navrchu je stoupající vrstva nejstaršího nalitého betonu, a pod ní se ukládá beton novější. Když ta vrchní vrstva vystoupí až nahoru, je znečištěna bentonitem a odbourá se, proto se betonuje vždy o kus výš, aby byla rezerva na odbourání.

Thumbs up +1 Thumbs down

21

Re: Hloubené tunely s čelním odtěžováním

To vím, že se zalévá rourou odspoda tak, aby těžší beton vytlačoval lehčí bentonit (který se průběžně odčerpává) , a musí se "přelít" s určitou bezpečností, aby se nahoru vyplavil beton případně znečištěný (znehodnocený = neúnosný) bentonitem, což se potom musí odbourat.
Šlo mi o to, když se pracuje z výrazně vyšší, než "nosné" úrovně, kdy nad tento "bezpečnostní přeliv" se nalije (aby se to nezasypalo svinstvem) jiný (hubený) beton, aby šel snadněji odbourat. Prý se to tak dělá i u pilot.

Thumbs up Thumbs down