Re: Všeobecná diskuse o ničem
Praha připravuje další nový tunel !
Vydáno dne 01. 04. 2009
http://www.izdoprava.cz/view.php?nazevc … 2009030028
tak to asi nebude "Apríl"
Nový soused Karlova mostu: tunel http://zpravy.idnes.cz/mfdnes.asp?v=088 … ;c=1174624
mfDNES 15. dubna 2009
Silnice na Křižovnickém náměstí se má zanořit do země, aby auta a tramvaje nerušily turisty na Královské cestě
Staré Město - Budoucnost pražské silniční dopravy patrně tkví v podzemí. Tunely se budují a budou budovat na okružních dálnicích, ale uvažuje se s nimi i v centru metropole - naposledy se začalo mluvit o tunelu vzdáleném jen pár kroků od Karlova mostu.
Dříve se Praha spokojila s pouhými třemi tunely Před patnácti lety stačily Pražanům pouhé tři silniční tunely - Letenský, Vyšehradský a Těšnovský. Posledně jmenovaný znají obyvatelé hlavního města spíše jako "Husákovo ticho".
V roce 1997 byl po dvanácti letech výstavby otevřen Strahovský tunel, o pět let později Zlíchovský a v roce 2004 tunel Mrázovka. Od té doby se žádná jiná podzemní cesta v metropoli nepostavila.
To však nic neznamená a auta budou brzy zajíždět pod zem v dalších částech města. V současné době se budují hned tři tunely zároveň - tunel Blanka a dva tunely mezi Slivencem a Točnou - a plánuje se jich jen na silničních okruzích a radiálách dalších třináct.
Tunely mají své sympatizanty i odpůrce. Jedni na nich oceňují to, že odvedou auta z povrchu a ulice města přenechají chodcům a cyklistům. Ti druzí kritizují obrovskou zátěž pro okolí při výstavbě a také to, že zhoustne provoz v navazujících ulicích - tunel totiž motoristy zpravidla přivábí, protože se v něm jede svižněji. Výjimkou není ani uvažovaná podzemní silnice u Karlova mostu, jež má spojit Smetanovo nábřeží s Křižovnickou ulicí. Silnice s tramvajovými kolejemi se má zanořit pod zem u Karlových lázní a vynořit po 135 metrech ještě před křižovatkou s Platnéřskou ulicí.
"Je to věc, o které se v obecné rovině diskutovalo kdysi a příležitostně se vynořuje znovu. Karlovy lázně tvoří tradiční a nepříjemné úzké hrdlo pro dopravu," uvedl na březnové schůzce s ministrem kultury Václavem Jehličkou (KDU-ČSL) primátor Pavel Bém (ODS).
"Pokud bychom povrchovou dopravu v oblasti Křižovnické ulice, náměstí a Karlových lázní dostali pod úroveň terénu, získáme nesmírně atraktivní veřejný prostor v historické části města," dodal Bém.
Důvod je tedy zřejmý. Dnešní Křižovnická ulice tvoří nepřekonatelnou bariéru mezi Karlovým mostem a Starým Městem.
Stavět nový tunel se však rozhodně nezačne dříve, než bude zcela dokončen Pražský okruh. Podle dnešních plánů nebude tato důležitá stavba hotová před rokem 2012.
Rušná silnice přetíná Královskou cestu Silnice u Karlova mostu je společně s Malostranským náměstím jedinýmrušnýmtahem, který musí překonat turisté na procházce po Královské cestě od Prašné brány až na Pražský hrad.
O tunelu se uvažuje i přesto, že nábřežní silnice mezi Národním divadlem a náměstím Jana Palacha má být po dostavbě tunelu Blanka v roce 2011 uzavřena pro auta a zůstat pěší zónou s tramvajovým provozem. I tak by byl provoz u Karlova mostu dosti hustý. Za hodinu tudy totiž projede až dvaatřicet tramvajových souprav.
"Podobné řešení je známé z historických center řady evropských měst, kde se snažili vyřešit konflikt mezi masivní dopravou a chodci. U Křižovnického náměstí je to idea dobrá, ale její naplnění velmi složité. Problém je, že je to nábřeží, a tak tu bude nestabilní podloží," uvažuje děkan dopravní fakulty ČVUT Petr Moos.
Pokračování na str. C2
Pokračování ze str. C1
Do dvou měsíců mají být pohromadě podklady, na jejichž základě pak magistrát rozhodne, zda v projektu pokračovat a jak byměl nakonec vypadat. Podklady má připravit komise, v níž zasednou architekti po boku památkářů a úředníků.
"Jde o více věcí, nejen o tunel, ale o dopravu v okolí Mariánského náměstí tak, aby se prostor kolem Klementina více otevřel návštěvníkům," říká mluvčí magistrátu Jiří Wolf.
Šéf pražských archeologů Zdeněk Dragoun považuje tunel u Karlova mostu za bláznovství. "Bylo by lepší, kdyby se odtud vyhnala auta a tramvaje svedly na jednu kolej, stejně jako je to uMalostranského náměstí. Pak by mohl druhý oblouk Colloredo-Mansfeldovského paláce sloužit chodcům," míní.
"Navíc předpolí Karlova mostu i bývalého Juditina mostu může skrývat cenné archeologické nálezy a stavebník musí počítat s rozsáhlým archeologickým průzkumem," dodává. Právě práce archeologů by mohla případnou výstavbu tunelu výrazně protáhnout, i když samotná stavba by mohla být vzhledem k délce tunelu dosti rychlá. Otázkou je, zda by se Dopravní podnik obešel bez tamní tramvajové trati.
***
* Nábřeží pod zemí Výhody Chodci bez obtíží projdou téměř celou Královskou cestu, aniž by narazili na auto. Rychlá tramvajová doprava. Nevýhody Zásah do historického centra, nestabilní podloží ztíží stavbu, cenné archeologické území, delší výpadek provozu tramvají.