Pražský deník 18.4.2013
Obchvat měl ulevit Libuši a Písnici. Je zatím v nedohlednu
Nechceme, aby se z naší městské části stalo velké parkoviště, říká starosta Jiří Koubek
Praha – Obyvatele městské části Libuše a Písnice nepřetržitě děsí stále stejný strašák – tím je neutuchající frekvence dopravy. Poničené komunikace, které se neopravovaly už nejméně sedm let se kvůli vysokým investicím asi hned tak opravovat nebudou. Východisko z problému však existuje – tím je vybudování takzvaného východního obchvatu, který by zmíněné městské části od dopravy značně ulevil. Má to ale jednu zapeklitost, kolem které se nynější horečné debaty točí. Je to dosud nezprovozněná mimoúrovňová křižovatka Dolní Břežany.
Magistrát jednou ano, potom ne
Starosta městské části Libuš Jiří Koubek zprovoznění křižovatky, která je zatím uzavřena, podmínil vybudováním východního obchvatu, tedy její připojovací větve na pražský okruh. Jinak mu už tak silná frekvence dopravy městskou část úplně zahltí. Nehledě na zvýšení hluku a prachu. Tím víc, když si právě přes jeho „rajón“ zkracují cestu do centra metropole i řidiči z okolních středočeských obcí.
Stalo se ale něco nečekaného – tuto podmínku, úředně řádně ošetřenou, stavební odbor magistrátu najednou v letošním lednu zrušil. Respektive vypustil podmínku z územního rozhodnutí a stavebního povolení, čímž by umožnil zprovoznění zmíněné mimoúrovňové křižovatky. Navíc toto rozhodnutí bylo účastníkům řízení doručeno ve chvíli, kdy se proti němu již nemohou odvolat, neboť jim vypršela odvolací lhůta původního vydaného rozhodnutí.
Někdo někomu něco zřejmě slíbil
Vydáním opravného rozhodnutí totiž nezačíná běžet nová odvolací lhůta u opravovaného rozhodnutí. Chytrý tah, nabízí se úvaha. Zvláště když úřední korespondence mezi magistrátem a městskou částí vykazuje časové nesrovnalosti. Jinými slovy, některé listiny jsou evidentně antidatovány a starosta Jiří Koubek jen nevěřícně kroutí hlavou. „Mám takový dojem, že někdo na stavebním odboru vyloženě nechce, abychom si zlepšili nejen životní prostředí, ale jde proti vlastním lidem,“ posteskl si starosta. Proč by to magistrát dělal, nabízí se otázka, na kterou zná odpověď právě Jiří Koubek. „Protože s největší pravděpodobností středočeským obcím někdo něco zřejmě slíbil, že mimoúrovňovou křižovatku jednoduše zprovozní a tamní řidiči si pak nebudou muset při cestě do Prahy těch pár minut i kilometrů zajíždět. Prostě bezohlednost a našinec ať se zlobí, jak chce,“ glosoval starosta.
Problém bude řešit ministerstvo
Vypuštění podmínky a zprovoznění křižovatky bez obchvatu Písnice je jednostranně výhodné řešení pouze pro obce středočeského kraje, kterým se zkrátí nájezd na pražský okruh. Nájezd na pražský okruh pochopitelně mají i dnes v jiných místech, usilují o zkrácení doby nájezdu o cca 810 minut. Jedouli na Brno, mohou použít nájezd ve Vestci (přes Písnici) nebo ještě lépe v Jesenici (přes Zlatníky), jedouli na Plzeň tak Břežanským údolím na Zbraslav.
Jablko sváru teď leží na Ministerstvu pro místní rozvoj, které ve věci rozhodne. Kdy, toť taky otázka. Na ni už starosta Koubek odpověď nezná. Na náladě starostovi nepřidává ani to, že za studii o tamní dopravní situaci už městská část svého času zaplatila bezmála dvě stě tisíc korun. Další už rozhodně platit nehodlá, protože peníze vyhazovat oknem, jak Koubek říká, není jeho gusto.
Navíc sama studie vypracovaná už v roce 2004 odborníky z Českého vysokého učení technického zcela jasně definuje, že zprovozněním mimoúrovňové křižovatky by se frekvence dopravy v Libuši a Písnici víc jak zdvojnásobila. Přitom není zpracována a předložena žádná jiná studie, která by vyvracela závěry někdejší studie z roku 2004.
„Stali bychom se v podstatě neprůjezdným parkovištěm,“ uzavřel Jiří Koubek s tím, že stát se to opravdu nesmí. Podle starosty splnění podmínky výstavby obchvatu Písnice je možné, chybí jen peníze, žádné jiné důvody její realizaci nebrání. „Snad až na ten podivný postoj stavebního úřadu magistrátu,“ uzavřel Jiří Koubek.
***
Koho se obchvat nejvíce týká
60 tisíc obyvatel lokalit Libuše, Písnice, Modřan a Komořan
Ředitelství silnic a dálnic – mohlo si zatím smluvně zajistit běh záruční doby
Subdodavatelů zhotovitele – nemůže si naplánovat harmonogram prací