Re: Libeňský most & IAD vs. MHD :)
MP napsal:obr napsal:jak jste to počítal ? přidal jste do nákladů na MHD kromě jízdenky i těch 9 mld dotace ročně ? to je Kč 9.000 ročně či 750 měsíčně na každého Pražana od mimin po kmety, ať jezdí MHD nebo ne ?
Ani tak mi to nevychází. Dejme tomu, že jízdenka mne stojí 1.500 za 90 dní, tedy 500,-/měsíc. Z vašich dotací dalších 750,- , to máme celkem 1.250,-/měsíc. Dále počítejme, že auto stejně každý má (když mimina a kmeti, tak mimina a kmeti), takže budeme počítat jen benzín/naftu. Dejme tomu, že máte úsporné auto a spotřebujete 5l nafty/100km (jsme prosím ve městě, takže spotřeba rozhodně není minimální). Nafta stojí cca 26,-/l, takže za 1.250,-Kč ujedete max. 800,- km. Pracovních dní je 22 měsíčně a o víkendu někam pojedete jen 1x za 14 dní. To máme 24 jízd měsíčně, tedy cca 33 km/den. Tedy dopravu do maximální vzdálenosti 16.5 km od bydliště. To pořád ještě vypadá, že by mohlo vyjít na stejnou cenu a je to (jak se oba shodneme) pohodlnější.
ALE: nemáte tam ani korunu na výstavbu těch Vašich supersilnic ve městě a všichni, kterým ještě není 18, nebo jsou nemocní, nebo příliš staří a nemohou řídit budou navždy sedět doma "na prdeli" a nikdy se nikam nedostanou. A rodiny se 2 dětmi se nehnou vůbec - nebo fakt myslíte, že budou mít 4 auta?
Takže počítal jsem to takhle a prostě to NEVYCHÁZÍdo těch dotací nepočítejte jen "vašich" 750, dotují i ostatní, kteří nejezdí. Já třeba dělám doma a MHD jedu tak max. 20x do roka (možná ani to ne a to ještě tak na Václavák metrem).
V nákladech automobilisty je i spousta daní za PHM, DPH atd, které výstavbu infrastruktury bohatě zaplatí - vždyt třeba stavba 514 Slivenec - Lahovice s těmi mosty a tunely stojí méně nežli je roční dotace DPP ....ale hlavně - v USA a jinde, kde je svobodný trh, MHD postupně téměř zanikla, stejně tak doprava vlaky na delší vzdálenost - to ostatně i u nás. Prostě MHD je výhodná/nutná jen velice omezeně (někde v New Yorku nebo v centru Prahy metro), pokud by nebyla dotována, tak by se to jasně projevilo. Je třeba si to uvědomit a nebrat ty řeči proti autům a pro MHD tak nějak automaticky za jedině správné...taky kdyby nebyla MHD dotována, lidé by byli nuceni se stěhovat za prací a spousta té dopravy by odpadla.
To všechno jsou argumenty, které znějí logicky, ale jaksi se z toho "vytratilo" to zdůvodnění, že cestovat autem vyjde levněji než MHD, co?
A s těmi USA máte naprosotu pravdu - MHD tam nemají, ale zase zapomínáte k tomuto "A" říct i "B" a to , že nám ji tak nějak závidí a že žijí v úplně jiném prostoru. Obydleli prázdný velký kontinent v době, kdy se už jezdilo (když ne auty, tak povozy) a nezdědili přelidněnou Evropu, kde není k hnutí. Zkuste to porovnat s nějakým evropským státem, kde je alespoň přibližně stejná hustota obyvatel na čtvereční kilometr.
A k tomu stěhování - ano, to samozřejmě ano, ale jde to jen za jedné podmínky, která se opět "nezdůrazňuje" a to, že hlavním živitelem rodiny je jedna osoba a rodina se stěhuje za jejím zaměstnáním. To ovšem opět v Evropě neplatí a v rovnostářském Česku už vůbec ne (pokud nepočítáte "horních 10 tisíc", kterým je tohle stejně úplně jedno).
A ještě jedna osobní poznámka. Ano Vy (osobně) MHD nejezdíte, ale (a s tím ta otázka souvisí), jste sám, nebo máte rodinu? Děti se nedopravují do školy? Na kroužky? Za zábavou? Pokud je nemáte, zkuste si představit, že je máte a všude je tím svým autem musíte vozit. Když říkám všude, tak myslím všude - ráno v 7:30 doškoly, odpoledne v 15:00 ze školy, navečer v 18:00 někam (zábava, spot, cokoli) a za hodinu až 2 zase zpátky. A to celé dvojmo. Kdy budete pracovat, abyste to auto uživil?