Primátor Svoboda pokřtil druhý stroj pro ražbu pražského metra jménem Adéla
http://www.praha.eu/jnp/cz/home/magistr … j_pro.html
Na staveništi Vypich, v rámci Dne otevřených dveří, proběhl slavnostní křest druhého razicího štítu, který bude razit traťové tunely na 6 134 m dlouhém úseku pražského metra ze stanice Dejvická do stanice Motol. Stroj společně pokřtili primátor hlavního města Bohuslav Svoboda, první náměstek Karel Březina, generální ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy Martin Dvořák a generální ředitel Metrostavu Pavel Pilát.
18. červen 2011
Jméno stroje – Adéla - vybrali již dříve malí pacienti z Kliniky dětské chirurgie Fakultní nemocnice Motol. Metrostav pro ražbu traťových tunelů nyní využije oba dva razicí stroje – Tondu i Adélu, jejich délka přesahuje 100 metrů a průměr čelního štítu činí 6 metrů, váha každého z nich je téměř 900 tun.
„Pevně věřím, že razící štíty Adéla a Tonda - který již prorazil prvních 250 metrů tunelu - významně přispějí k tomu, že ražba bude i nadále probíhat dle plánu, a že nový úsek pražského metra ze stanice Dejvická do stanice Motol bude dokončen v roce 2014. Jeho součástí budou i čtyři nové stanice – Červený Vrch, Veleslavín, Petřiny a Motol,“ řekl primátor Bohuslav Svoboda.
„Adéla si s Tondou v ničem nezadá. Také ona si svými impozantními rozměry a vahou téměř 900 tun vydobývá zasloužený respekt. V příštích měsících ji čeká nesnadný úkol vyrazit víc než čtyřkilometrový tunel směrem do Dejvic. Věřím, že vše půjde hladce a po cestě nenarazí na žádné nepřekonatelné překážky,“ uvedl první náměstek primátora Karel Březina.
Oba stroje do České republiky poprvé přinášejí technologii TBM - EPB (Tunnel Boring Machine – Earth Pressure Balance), která je díky své šetrnosti vhodná pro ražby v městských aglomeracích, jak o tom svědčí příklady ze světa (Řím, Istanbul, Sao Paulo, Madrid atd.). Princip prací je odlišný od klasické ražby pomocí trhacích prací či bagrů a fréz a postupného zajišťování výrubu a následné montáže výztuže. Technologie je založena na rozpojování horniny na čelbě tunelu pomocí rotující řezné hlavy (je osazena čtyřmi obrysovými valivými disky a řeznými noži, které lze podle druhu horniny vyměnit za valivá dláta). Rubanina následně prochází do odtěžovací komory, odkud jde pomocí šnekového dopravníku na pásy. Vytěžený prostor je v zadní části štítu ihned zajištěn předpřipraveným železobetonovým ostěním, tj. nevzniká zde žádný volný prostor.
Projekt nese název „Prodloužení metra V.A (Dejvická – Motol)“ a realizuje ho Sdružení metro V.A, jehož členy jsou Metrostav, a.s., a Hochtief CZ, a.s.
Více informací poskytne: Ing. František Polák, tiskový mluvčí, Metrostav a.s., 266 709 294, 602 612 793
V Praze 18. 6. 2011