26

Re: Z tisku a médií

Monstrum Viktorie jde pod zem, udělá u Plzně nejdelší tunel v ČR

Plzeň – Technologii už Metrostav prověřil při ražbě pražského metra. Hotovo má být za 2 roky

http://www.denik.cz/plzensky-kraj/vikto … -i1xw.html


Stavbaři u Plzně pokřtili štít, který vyrazí nejdelší tunel v ČR

vydáno:
23.01.2015, 11:15

aktualizace:
23.01.2015 22:09

Ejpovice (Plzeňsko) - Více než 110 metrů dlouhý razicí štít, který do 22 měsíců vyhloubí největší železniční tunel v ČR za téměř dvě miliardy korun, pokřtili stavbaři u východního portálu mezi Kyšicemi a Dýšinou za Plzní. Podle staré tradice byla do portálu uložena soška svaté Barbory, patronky horníků, řekl ČTK mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Jakub Ptačinský.

http://www.financninoviny.cz/zpravy/sta … cr/1172493


    Obří razicí štít, který vyhloubí železniční tunel, dostal jméno Viktorie
    23. ledna 2015  14:30

    Biskup František Radkovský dopoledne posvětil a pokřtil 120 metrů dlouhý razicí štít, který bude hloubit nejdelší železniční tunel v ČR. Stroj by se měl zavrtat pod zem u Kyšic začátkem února a závěrem roku 2015 by se měl vynořit na okraji Plzně pod vrchem Chlum. Pak se bude vedle hotového tunelu vrtat ještě jeden.

    Zdroj: http://plzen.idnes.cz/razici-stit-tunel … -zpravy_pp

27

Re: Z tisku a médií

První tisícovka
V dýšinské výrobně zpracovali betonáři vedení týmem Jiřího Schneidera z divize 5 téměř 23 000 m³ drátkobetonu a koncem ledna tam vyrobili už tisící prstenec pro ostění tubusů tunelu Ejpovice. Jeden prstenec neboli ring je složený z osmi 400 mm tlustých segmentů, váží 60 tun a je dlouhý dva metry. Stavba jich celkem spotřebuje přes 4000 kusů.


Obří Viktorie vzbudila zájem nejen obyvatel Plzně a jejího okolí
Pátek 23. ledna 2015, mezi Kyšicemi a Dýšinou u východního portálu tunelu Ejpovice. Zúčastnění: Stroj S-799 (foto č. 1) – narozen 24. června 2014 ve Schwanau u firmy Herrenknecht, složen z hlavy, štítu a pěti závěsů, délka 114 metrů, váha 1800 tun, průměr štítu 9850 mm, instalovaný výkon 6200 kW, rychlost otáčení hlavy až 4,5 otáčky za minutu – plus představitelé státní správy, zástupci investora v čele s generálním ředitelem SŽDC Ing. Pavlem Surým, významní odborníci z oboru podzemních staveb, zaměstnanci společnosti Herrenknecht i firem Metrostav a Subterra, které ve sdružení provedou modernizaci železniční trati Rokycany–Plzeň, a další hosté, mezi nimiž vynikal Mons. František Radkovský (foto č. 2). Účel akce: Tradiční rituály v současnosti předcházející spuštění každého tunelovacího stroje, tedy křest S-799 a uložení posvěcené sošky sv. Barbory do portálu budoucího tunelu (na foto č. 3 vedoucí projektu ražeb Ing. Štefan Ivor z divize 5). Výsledek: Viktorie a pocit vítězství (lat. viktoria) nad obtížemi, které projektu předcházely. Sobota 24. ledna 2015, tamtéž. Zúčastnění: Viktorie plus 8000 lidí (foto č. 4–7). Účel akce: seznámení veřejnosti s největším tunelovacím strojem u nás. Výsledek: Vynikající (ohlasy příště). Závěr: Poděkování všem, kdo obě akce zajišťovali. Jejich svítivé bundy nikdo nemohl přehlédnout (foto č. 8 vedoucí provozu VNT tunely Ing. Jaromír Heřt, foto č. 9 ředitel stavby Ing. Tomáš Kohout, oba divize 5).

http://metrostav.cz/pdf/noviny/022015.pdf

28

Re: Z tisku a médií

Stavbaři začnou razit u Plzně nejdelší železniční tunel v Česku

vydáno:
02.02.2015, 14:42

Kyšice (Plzeňsko) - Dnes v noci začnou stavbaři razit největší železniční tunel v ČR za téměř dvě miliardy korun. Ražba dvou více než čtyřkilometrových tunelů pro železniční koridor pod vrchy Homolka a Chlum potrvá dohromady 20 až 22 měsíců. ČTK to řekl vedoucí ražby Štefan Ivor z Metrostavu. Tunely budou součástí nově budovaného dvojkolejného úseku III. koridoru z Rokycan do Plzně, který přijde na 3,9 miliardy Kč a jezdit se po něm začne v roce 2017.

"Ještě dobudujeme poslední ze tří betonových prstenců, abychom se dostali do té hory. Začneme v noci, možná ještě dneska. Je potřeba ještě hodně moc věcí, aby se to povedlo," řekl Ivor.

Tunel se bude razit nonstop. "Na stroji už je připraveno 12 dělníků a 15 na povrchu," uvedl Ivor. Po 12 hodinách práce se budou střídat dvě stejně početné směny. "Denní a noční směna pracuje šest dní a poté jedou na šest dní domů a vystřídají je nové dvě skupiny," uvedl. Celkem se bude na ražbě podílet zhruba 120 dělníků a 26 techniků. Nepřeruší se ani o víkendech, volno mají všichni pouze na Vánoce.

Podle Ivora určitě nepůjde první dny docílit průměrnou denní rychlost hloubení kolem 15 metrů. Půjde o jednotky metrů, začátek je vždy pomalejší. Výkon a funkci unikátního stroje ověří až zahájená ražba. "Zatím vše jede podle plánu," dodal.

Razicí štít TBM S-799 za stovky milionů korun, který dostal jméno Viktorie, vyráběla na míru sedm měsíců německá firma Herrenknecht. Vyrazí pod vrchy Homolka a Chlum dva tunelové tubusy o délce 4,15 kilometru.

Podle Ivora má štít vyrubat asi 600.000 metrů krychlových zeminy, která se využije na rekultivaci nedalekého lomu. Stroj má délku 114 metrů, průměr řezné hlavy 9,9 metru a váží 1800 tun. Nejprve vyrazí jižní tunel a pak z opačné severní. Stejná zařízení využívali v pražském metru, průměry hlavy měly ale šest metrů. Dvě třetiny tunelu bude stroj razit v břidlicích, zbytek pod Chlumem v tvrdším magmatickém spilitu. Po dvou metrech se vždy zastaví a otvor se vyztuží šedesátitunovou betonovou skruží s vnitřním průměrem 8,7 metru.

Obří vrtací stroj se do konce roku vynoří na poli pod vrchem Chlum na okraji plzeňské části Doubravka, kde mají na jaře archeologové začít s průzkumem u budoucího západního portálu.

Dosud nejdelší železniční tunel v ČR je Březenský u Chomutova, který měří 1758 metrů, o 11 metrů kratší tubus je na Špičáku u Železné Rudy.

Trať Plzeň - Rokycany bude součástí páteřní transevropské dopravní sítě a vnitrostátního železničního koridoru, který vede z Prahy přes Plzeň a Cheb až na státní hranici s Německem.

Autor: ČTK

http://www.financninoviny.cz/zpravodajs … ku/1176481

29

Re: Z tisku a médií

Tisková zpráva: Viktorie se zakousla do Homolky

http://metrostav.cz/cz/aktuality/tiskov … il?id=2891


ČSOB Leasing pomohl na svět razicímu štítu Viktorie

http://metrostav.cz/cz/aktuality/aktual … il?id=2893


Obří vrták Viktorie už hloubí nejdelší železniční tunel v ČR

http://www.ceskatelevize.cz/ct24/region … unel-v-cr/

30

Re: Z tisku a médií

Viktorie spotřebuje na svůj provoz velké množství energie a tomu odpovídá elektrický příkon 6 MW. Dodávka energie je zajištěna z distribučního vedení 22 kV, které vede do kompaktního rozváděče a odtud do oddělovacího transformátoru 22 kV / 22 kV se jmenovitým výkonem 6,3 MVA a zapojením Dy1. Kabely 3 x 22-AXEKVCEY 240 o délce 150 m napájí přes speciální spojky a buben s 250 m dlouhým kabelem 3 transformátory 22 kV / 400V umístěné na razícím štítu. Při ražbě se stroj posunuje vpřed a z bubnu se odvíjí napájecí kabel. Po odvinutí celých 250 m se buben napojí speciálním vysokonapěťovým prodloužením a kabel se na buben zase navine.

http://www.hakel.cz/novinka/hlidani-izo … treti-dil/

http://www.hakel.cz/novinka/%E2%80%8B%E … %E2%80%8B/

31

Re: Z tisku a médií

stručný článek v SUDOP Revue 01/2015

http://www.sudop.cz/o-nas/sudop-revue?d … load-force

32

Re: Z tisku a médií

Modernizace trati Rokycany - Plzeň

http://metrostav.cz/cz/aktuality/aktual … il?id=2920

datum: 9. 4. 2015
médium: Stavebnictví, Pavel Zelina

Na konci roku 2013 byla zahájena železniční stavba, která se po dokončení stane jednou z nejvýznamnějších v České republice - ať z pohledu strategického umístění, tak rovněž vzhledem k jejím parametrům. Vlaky mezi Rokycany a Plzní na této trati navíc projedou nejdelším železničním tunelem na českém území. Modernizace přibližně čtrnáctikilometrového úseku skončí v roce 2017.

Stavba Modernizace trati Rokycany - Plzeň je součástí modernizace III. tranzitního železničního koridoru Cheb - Plzeň - Praha - Česká Třebová - Ostrava - Mosty u Jablunkova, k jehož realizaci se Česká republika zavázala v rámci mezinárodních dohod. Projekt je v souladu s koncepcí transevropských multimodálních dopravních sítí pro tuto trať definovaný rozhodnutím Evropské komise jako součást projektu 22 Athina - Sofia - Wien - Praha - Nürnberg/Dresden, přeshraniční větve Nürnberg - Praha a je řešen v souladu se zásadami interoperability evropské železniční sítě.

33

Re: Z tisku a médií

a ještě jsem našel...

http://metrostav.cz/pdf/ejpovice_brozura.pdf

34

Re: Z tisku a médií

Ražba nejdelšího tunelu pro vlaky je pomalejší, hotovo je tři sta metrů
    30. dubna 2015  9:26

    Obří razicí štít Viktorie, který u Plzně provrtává vrchy Homolka a Chlum, se prokousává horninami pomaleji, než inženýři počítali. Ze 4150 metrů dlouhého jižního tubusu, kterým budou jezdit vlaky směrem na Prahu, vykousal po čtvrt roce od zahájení prací necelých 300 metrů. Zprovoznění tunelu v roce 2017 zatím ohrožené není.

    Zdroj: http://plzen.idnes.cz/tunel-kysice-razi … clanek-box

Thumbs up Thumbs down

35

Re: Z tisku a médií

článek k sobotní procházce RoPLem smile

http://www.koridory.cz/archives/30270/

36

Re: Z tisku a médií

už jsem si říkal, že by se Metrostav nepochlubil... smile

Viktorie vyrazila první kilometr

datum vydání: 15. 6. 2015

Již tisíc metrů jižního tubusu více než čtyřkilometrového železničního tunelu Ejpovice vyrazil do dnešního rána tým Štefana Ivora z Metrostavu. Po překonání počátečních obtíží s velmi nepříznivým chováním horninového masivu pod vrchem Homolka se podařilo rozjet razicí štít Viktorie v takovém tempu, že opakovaně dosáhl rekordního denního výkonu 30 metrů.

Jak zdůraznil ředitel divize 5 Metrostavu Roman Fuksa, první kilometr tubusu stál raziče nesmírné úsilí. Na prvních 300 m bylo pět průzkumných vrtů, které mapovaly průměrné vlastnosti vytěžené horniny, tedy popsaly pevnost, přítomnost vody a další parametry. Nikdy ale úplně nepopíší, jak se bude chovat celé prostředí. „Naše i přizvané zahraniční odborníky stálo mnoho sil, aby vyřešili ražby v nestabilním nadloží, neustálé přítoky vody a další těžkosti. Nakonec jsme problémy zvládli a nyní razíme tempem, které jsme předpokládali.“

„Už když se v Ejpovicích slavnostně křtila socha svaté Barbory, patronky všech tunelářů, zaznělo od odborníků, že vzhledem k místní geologii bude toto dílo těžkou a komplikovanou výzvou. Jsem rád, že podařilo počáteční potíže překonat. Doufám, že všechny potíže zůstaly za značkou jednoho kilometru a dále už půjde vše podle původních předpokladů a plánů,“ okomentoval dosažení prvního podzemního milníku generální ředitel SŽDC Pavel Surý.

Ejpovický tunel se dvěma tubusy propojenými spojovacími chodbami je hlavní částí projektu Modernizace trati Rokycany – Plzeň. Pracuje na něm sdružení firem Metrostav a Subterra a měl by přinést zkrácení jízdní doby a zvýšení bezpečnosti železničního provozu. Po dokončení modernizace celé trati mezi hlavním městem a Plzní by cesta vlakem měla trvat méně než jednu hodinu. Současně dojde ke zvýšení komfortu pro cestující a k dosažení maximální traťové rychlosti až na 160 km/h.

Razí ho největší razicí štít TBM v ČR jménem Viktorie o průměru hlavy téměř 10 metrů, dlouhý 114 m a váží 1800 tun. Ražbu a vše kolem stroje zajišťuje 100 dělníků a 24 techniků, kteří se v práci střídají ve dvou 12hodinových směnách. Na samotném stroji pracuje zhruba 12 lidí, dalších 15 na podpůrných technologiích. Po dokončení jižní trouby před Potoční ulicí v Plzni – Doubravce se vrátí na místo startu a zahájí výstavbu druhé (severní) tunelové trouby tohoto podzemního díla, které by mělo být celé dokončeno v roce 2017.

Stavba je spolufinancována z Fondu soudržnosti v rámci Operačního programu doprava ve výši 76,44 % ze způsobilých nákladů stavby, což činí v maximální míře 3 419 440 199 Kč. Národní spolufinancování je zajištěno z prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury.

http://metrostav.cz/cz/aktuality/tiskov … il?id=2957

37

Re: Z tisku a médií

út 14. července 2015 9:52

Ražba železničního tunelu je u Chlumu! Denně štít udělá až třicet metrů

Stavba železničního tunelu u Ejpovic momentálně postupuje podle plánu a stavařům přeje i samotné geologické prostředí, ve kterém pracují. Zatímco zpočátku to bylo komplikovanější, teď jsou v prostředí, se kterým podle předběžných plánů počítali. Denně se tak daří razit o něco víc metrů než se zpočátku předpokládalo. 

http://www.qap.cz/zpravy/object/razba-z … rticle.htm

38

Re: Z tisku a médií

Třicet metrů tunelu za den, tolik teď zvládne razicí štít Viktorie
Zdroj: http://plzen.idnes.cz/zeleznicni-korido … zpravy_ban

39

Re: Z tisku a médií

Razicí štít je u hranic Plzně

datum: 16. 9. 2015
médium: Mladá fronta DNES Kraj Plzeňský Petr Ježek

Razicí štít Viktorie, rubající v podzemí nejdelší železniční tunel v zemi, je už před hranicemi Plzně. V hloubce přes 20 metrů pod povrchem mu u Zábělé zbývají poslední metry, aby poddoloval místní asfaltovou silničku vedoucí do Červeného Hrádku.

PLZEŇ Razicí štít začal v únoru ukusovat první metry horniny u Kyšic. Teď má za sebou dva kilometry ražby. Scházejí mu poslední metry, aby dvacet metrů pod povrchem prorazil tunel pod silničkou od Zábělé do Červeného Hrádku a o pár dnů později i frekventovanou silnici z Plzně do Chrástu. Štít je v polovině prvního tubusu. Má za sebou čtvrtinu práce, kterou musí u Plzně zvládnout.
Uprostřed pole pod Chlumem už vzniká takzvaný plzeňský tunelový portál. Tady budou vlaky na Prahu do tunelu vjíždět, v opačném směru vyjíždět z druhého tubusu.
„Za pár měsíců už bude Viktoria právě v místech, kde teď stojíme. Tady se vynoří na povrch,“ říkal v pondělí odpoledne šéf ražby tunelu Štefan Ivor z Metrostavu u budoucího plzeňského portálu.
Šikmá stěna je pokryta kovovými sítěmi. Dělník stojící na nízkém lešení stříká na sítě beton, který je přikrývá a záhy tuhne. Na dvou místech stěny, kousek nad zemí, zůstává až metr vysoký půloblouk bez kovové sítě. V něm jsou sprejem nastříkané desítky žlutozelených teček, tvoří o něco menší půloblouk. Štefan Ivor něco fotí. Vzápětí vysvětluje, že tečky označují horní hranu budoucího tunelu. Materiál nad tečkami zůstane, skálu pod tečkami štít odtěží.
Až Viktorie prorazí stěnu pod Chlumem, bude z ní vidět jen část razicí hlavy. Stroj se ale bude probíjet ještě sedmdesát metrů skrz stávající plochu před portálovou stěnou, takzvanou lavicí. „Až tu začnou jezdit vlaky, vjezd do tunelu bude asi o 70 metrů blíže k Plzni, než je dnes portálová zeď. Jakmile bude tunel proražený, část nad lavicí čeká zasypání, bude tam zase pole,“ vysvětlil Ivor.
V pondělí do portálové stěny vrtal stroj několik děr vedle sebe. Také do oblouku. „To je nad budoucím

Vrch Chlum žst. Plzěň Dobravka

jižním tunelem, který razíme jako první. Stroj navrtává 15 metrů hluboké mikropiloty. Protože nadloží je tu poměrně nízké, mikropiloty vytvoří bezpečnostní deštník nad razicím štítem,“ objasňuje Štefan Ivor. V pondělí ráno měli ze 4150 metrů dlouhého tubusu jižního tunelu za sebou raziči 2032 metrů. Každým dnem přidávají další. Rekordem bylo zatím třicet metrů tunelu za den. Tunel mezi Kyšicemi a Plzní razí Viktorie tak, že vyrube dva metry, zastaví se a sama si vyskládá betonové profily, které vytvoří definitivní stěnu tunelu. Vyrazí další dva metry, zastaví se, vyskládá ostění a tak to jde znovu a znovu. Kvůli problémům s nestabilními horninami a podzemní vodou nabrali budovatelé tunelu v prvních stovkách metrů zpoždění asi dva měsíce. Teď je zpomalují křemenové žíly v břidlicích, které častěji tupí řezné části stroje.
Nejdelší železniční tunel v republice bude mít pro každou kolej vlastní tunelový tubus. Oba budou vzájemně propojené několika spojkami. Tunel bude stát téměř dvě miliardy korun.

40

Re: Z tisku a médií

VIDEO: Štít razící tunel se prokousal k Plzni. Půlka tubusu je hotová
Zdroj: http://plzen.idnes.cz/stit-razi-u-plzne … -zpravy_pp

41

Re: Z tisku a médií

něco slov k poslední procházce smile

http://www.koridory.cz/archives/34034/

42

Re: Z tisku a médií

Pletivo u vlakové trati v Plzni na Doubravce nahradila dvoumetrová zeď
    16. října 2015  9:10

    Výstavba železničního koridoru mění vzhled plzeňské čtvrti Doubravka. Pletivo, které dosud bylo natažené podél trati, totiž nahrazuje více než dva metry vysoká betonová protihluková zeď. Místostarosta Doubravky Zdeněk Mádr doufá, že stavba obroste zelení.

    Zdroj: http://plzen.idnes.cz/protihlukova-zed- … -zpravy_pp

43

Re: Z tisku a médií

VIDEO: Tuny trhaviny rozporcovaly skálu, která překáží stavbě tunelu
    27. října 2015  4:00

    Série výbuchů se před několika dny ozvala pod vrchem Chlum u Plzně. Stavbaři, kteří tu razí železniční tunel, totiž museli s pomocí pyrotechniků odstřelit skálu u budoucího plzeňského tunelového portálu. Použili na to více než dvě tuny trhavin.

    Zdroj: http://plzen.idnes.cz/tunel-stavba-razb … -zpravy_pp

Thumbs up Thumbs down

44

Re: Z tisku a médií

Stavbaři testovali v Plzni nové mosty naloženými lokomotivami
http://www.financninoviny.cz/zpravodajs … mi/1279684

45

Re: Z tisku a médií

média měla zájem...

http://plzensky.denik.cz/zpravy_region/ … 51110.html

http://www.ceskatelevize.cz/ct24/region … st-v-plzni

http://tn.nova.cz/clanek/zatezovy-test- … video.html

http://plzen.idnes.cz/lokomotiva-most-z … -zpravy_pp

46

Re: Z tisku a médií

Průhledné protihlukové stěny zabíjejí ptáky, upozorňují ochránci přírody

12. listopadu 2015  18:05 

Od 14. listopadu začnou téměř po půlroce jezdit vlaky mezi Plzní a Chrástem po obou kolejích. Ochránci zvířat ale upozorňují, že prosklené části nových protihlukových stěn na železničním koridoru nebo u podchodů jsou smrtelným nebezpečím pro ptáky.

Zdroj: http://plzen.idnes.cz/pruhledne-protihl … -zpravy_pp

47

Re: Z tisku a médií

Mostní a inženýrské objekty v modernizovaném úseku trati Rokycany – Plzeň
Publikováno: 8.12.2015
Rubrika: Železniční infrastruktura

Součástí stavby „Modernizace trati Rokycany – Plzeň“ není pouze nově budovaný nejdelší železniční tunel v České republice, ale též řada mostů, propustků a opěrných i zárubních zdí (tab. 1). V naprosté většině případů se jedná o objekty v úsecích původní trasy provozované trati. Všechny objekty musí být v rámci stavby upraveny tak, aby byla zajištěna přechodnost kolejových vozidel traťové třídy D4 UIC a ložné míry UIC–GC. Traťová rychlost pro vozidla s naklápěcí technikou bude 160 km/h v celé délce stavby s výjimkou koncových úseků.

http://www.silnice-zeleznice.cz/clanek/ … any-plzen/

48

Re: Z tisku a médií

Metrostav a.s.
16 prosinec v 5:42 ·

V Plzni - Doubravce se opět střílelo!
Po dvou měsících jsme si zopakovali plošný odstřel u výjezdového portálu před Plzní. Viktorka má za sebou téměř 3 kilometry a všichni vyhlížíme, až se v prvních měsících příštího roku objeví v těchto místech.

https://www.facebook.com/Metrostav/vide … mp;theater

49

Re: Z tisku a médií

Viktorie razí poslední kilometr pod Chlumem

http://www.metrostav.cz/cz/aktuality/ak … il?id=3090

datum: 2. 2. 2016
médium: Plzeňský deník Plzeňsko PAVEL KORELUS

Plzeň – Razicí štít Viktorie se pomalu, ale jistě blíží do cíle. Zbývá ještě kilometr a jeho hlavice se po 4150 metrů dlouhém dolování vynoří u Plzně. První tubus nejdelšího železničního tunelu v České republice pak bude hotov.
Úsek, který teď Viktorii čeká, bude ale vůbec nejnáročnější. Razicí štít na něj bude muset přezbrojit. „K dnešnímu dni je vyraženo 3111 metrů jižního tunelu a je zabudováno celkem 1552 prstenců definitivního ostění,“ uvedl včera mluvčí Metrostavu Vojtěch Kostiha.
Až stroji urazí dalších padesát metrů, což by mohlo být ve čtvrtek,přejdou stavbaři na takzvaný hard rock mode. Budou měnit celou jeho řeznou hlavu. „Hard rock mode je režim ražeb, který se používá v tvrdých skalnatých horninách, které u nás představují spility pod vrchem Chlum,“ vysvětlil Vojtěch Kostiha.
Dosud se Viktorie potýkala hlavně se spodní vodou a také s křemenovými žílami v břidlici, které tupily její řezné disky a zuby.
Výměna řezné hlavy potrvá od sedmi do deseti dnů. „Pro nás to znamená začátek druhé etapy ražeb. Po ražbách pod vrchem Homolka, které představovaly asi dvě třetiny z celkových ražeb, se místo problémů se stabilitou čelby a nízkým nadložím budeme potýkat s ražbou v tvrdých horninách,“ dodal Kostiha.
Na plzeňské straně Chlumu už na štít čeká tunelový portál. Tubus má být hotov nejpozději během března a jakmile se tak stane, začne ražba druhého.
Celá stavba vyjde na téměř dvě miliardy korun a hotová by měla být počátkem příštího roku.

***

Tunely Ejpovice • Pod vrchy Chlum a Homolka vzniknou dva jednokolejné tunely, každý dlouhý 4150 metrů. • Trať mezi Rokycany a Plzní zkrátí přibližně o 6100 metrů. • Tunely vznikají v rámci modernizace trati Plzeň – Rokycany, jež patří do modernizace vnitrostátního III. tranzitního železničního koridoru – západní část, který je zase součástí Transevropské dopravní sítě. • Česká republika se k této modernizaci zavázala v rámci mezinárodních dohod.


no nevím... pan mluvčí v tom asi nemá úplně jasno a nebo není citován přesně smile

50

Re: Z tisku a médií

v těchto dnech je to vlastně rok od zahájení ražby...


Poslední kilometr

Zeminovému štítu Viktorie, který razí jižní tubus tunelu Ejpovice, chybělo na začátku února vyrazit zhruba jeden kilometr. Zdárně prošel pod vrchem Homolka, překonal i úsek s nízkým nadložím v sedle mezi kopci a jeho řezná hlava už proniká do hornin Chlumu. Hotový tunel (foto č. 1) se prodloužil na víc než tři kilometry.

„Zatím jsme se stále pohybovali ve zhruba stejném horninovém masivu z měkčích břidlic s křemennými žílami. Na tvrdé spility bychom měli narazit asi až po 250 metrech pod Chlumem, kde stroj přestavíme na hardrock,“ říká vedoucí projektu ražeb Ing. Štefan Ivor z divize 5.

V  pravidelných intervalech musí osádka stroje kontrolovat a měnit řezné nástroje, které se důsledkem ražby opotřebovávají. Viktorka má v hlavě (foto č. 2) 154 škrábacích zubů, které se opravovat nedají a musí se nahrazovat. Valivých dlát s průměrem 18 palců má 55 a divize 5 je zatím v průměru měnila podle abrazivity hornin zhruba po 150m vyraženého tunelu. „Pokud mají dláta v pořádku ložisko, můžeme jejich starý kroužek (foto č. 3), který rozrušuje horninu, asi čtyřikrát vyměnit za nový (foto č. 4).

Někdy je ale ložisko poškozené už poprvé a disk musíme nahradit okamžitě,“ konstatuje Ing. Ivor. Při přestavbě na hardrock se dláta navíc musí zvětšit o jeden palec.
Kromě jižní trouby pracuje divize 5 i na propojce číslo 6, která vychází z předem vyhloubené technologické šachty. „Můžeme tak jižní tunel vidět i z vnějšku (foto č. 5). Jeho prorážku ale provedeme až v  průběhu ražby severního tubusu,“ uzavírá stavbyvedoucí Václav Anděl.
–red–, foto Jiří Junek a Václav Anděl

http://www.metrostav.cz/pdf/noviny/022016.pdf