1

Téma: SSZ (semafory) aneb jak zlikvidovat plynulost dopravy

Jsem sám komu vadí (dalo by se říct, že mě poslední dobou brutálně s...e) "noční" režim semaforů v Praze? Dřív se dalo Prahou projet alespoň v noci relativně plynule s blikající oranžovou. V současnosti skoro na každé křižovatce musím zastavit a zase se rozjet (semaforů, které správně hážou zelenou při dodržování rychlosti je naprosté minimum). Nejen že to zdržuje, ale co taková ekonomika provozu a návazná ekologičnost???

Thumbs up Thumbs down

2

Re: SSZ (semafory) aneb jak zlikvidovat plynulost dopravy

Kubajsu napsal:

Jsem sám komu vadí (dalo by se říct, že mě poslední dobou brutálně s...e) "noční" režim semaforů v Praze? Dřív se dalo Prahou projet alespoň v noci relativně plynule s blikající oranžovou. V současnosti skoro na každé křižovatce musím zastavit a zase se rozjet

Nebude to mít náhodou souvislost se slavným "přechodovým" zákonem/vyhláškou?
Pokud se nepletu, tak tam stojí, že určité přechody (přes dva pruhy, delší než 8 metrů, přes drážní těleso atp.) musejí být řízené světelnou signalizací. Nejspíš tam nestojí nic o tom, že by tomu tak v noci nemuselo být. A tak svítíme a svítíme....

Thumbs up Thumbs down

3 Naposledy upravil: Kubajsu (23.05. 2010 10.50)

Re: SSZ (semafory) aneb jak zlikvidovat plynulost dopravy

Hmm, takže na větších křižovatkách se asi svítit musí... Ale přijde mi, že se společně s čidli před semaforem vytratila jakákoliv vzájemná synchronizace (kromě třeba magistrály). Třeba dnes dopoledne (neděle) jsem jel z Hostivaře do Troje a z 11 semaforů na cestě jsem pouze 2 projel na zelenou bez zastavení a jeden blikal... A to jsem nepřekračoval rychlost, provoz skoro žádný a jízda prakticky v trase budoucího MO, takže by snad nějaké seřízení být mohlo...

Thumbs up Thumbs down

4

Re: SSZ (semafory) aneb jak zlikvidovat plynulost dopravy

Zmenu k horšiemu som nedávno (cca 4 týždne) zaregistroval na križovatke Kbelská x Poděbradská (v smere na Průmyslovou). Interval tam bol výrazne skrátený, čo plynulosti nepomohlo. Pripájam video, kde vidieť, že dĺžka intervalu je cca 12s. V stredu o cca 20:10 to spôsobuje frontu na celý úsek od križovatky s Kolbenovou.

http://www.youtube.com/watch?v=G7NLav82SVw

Stačí jeden vodič s pomalším rozbehom a tento úsek je nočná mora...

Thumbs up Thumbs down

5

Re: SSZ (semafory) aneb jak zlikvidovat plynulost dopravy

zajímavá část diskuse z http://tram-forum.prazsketramvaje.cz/vi … &t=704

Martin Šubrt napsal:
gabuliatko napsal:

To (blikající žlutou) budou určitě všichni chodci dodržovat. Nestačila by blikající červená? Odpočet času je podle mého zbytečnost, byl užitečný, když se na červenou vypínaly motory. Jen by nahrával střelcům, kteří by při 1s. zelené zrychlili a pak nabořili toho co to před ním zašlápne. To zamé navrhovaná blikající zelená. Při 50 stačíš bez problému zastavit za současného stavu.

Souhlas, asi by blikající červená byla lepší. Odpočet taky nedoporučuju, už dnes se pouhá žlutá dostala do psychologického sektoru zelená :-) a to se pak mezičasy počítají dost složitě...

Martin Šubrt napsal:
Karotka napsal:

Myslím, že by to vedlo jen ke zmatení chodců. Slušný řidič chodce pustí bez ohledu na to, co jim svítí, a střelci do nich budou najíždět také bez ohledu na to, co svítí.

Problém je v tom, že kvůli i zde popisovaným blbým světlům chodí chodci na červenou stále častěji. Řidiče to pořád víc štve a přenáší se to do těchto odbočení, kde pak řidič podléhá dojmu, že chodec taky jde jen na červenou. Navíc v dynamických křižovatkách kolikrát ani boční přechod souběžně na volno nemá. Takže to není jen o tom, kdo dodržuje a nedodržuje pravidla.

Martin Šubrt napsal:
Petr napsal:

Jo, takovýmu "slušnýmu" řidiči bych na místě bral papíry. Je to úžasný, když projíždíš křižovatkou, chodci mají červenou a řidič na to najedou hamtne a začne je pouštět.. Dost Často např. Vápenka do centra, druhý přechod u tram zastávky z centra. Cestující se vyřídít z tramvaje, na červenou přejdou na protisměrnou kolej a auta co jedou k Ohradě je začnou pouštět. Tohle je na zabití. A upřímně, jsem samozřejmě taky (a hlavně) chodec, nebudu říkat, že jsem nikdy nepřešel na červenou, ale to absolutní nerespektování čehokoliv a nerozhlédnutí se alespoň, jaké dnes a denně od chodců vidím je vážně něco hroznýho.

Třeba na tomhle přechodu, křižovatce (totéž na Chmelnici) by vůbec světla nemusela být. Stačí vybudovat ostrůvek u kolejí, aby ti nestáli chodci na kolejích a fungovalo by to naprosto ke spokojenosti všech. Jinak pochopitelně řidiči musí být opatrní, protože stále horší používání těch světel vede k tomu, že mám prostě choce ve vozovce při mé zelené daleko, daleko častěji, než tomu bývalo dříve. A bohužel to vede i k tomu hamtání v přímém směru...

Martin Šubrt napsal:
Oskar napsal:

Já mám z pohledu chodce jinou připomínku, která se týká křižovatky Na Pankráci × Hvězdova. Jsou tam oddělené semafory pro chodce pro každou polovinu silnice, přesto padají červení panáčci na obou polovinách v jeden okamžik… Je to k vzteku, když přejdu levou polovinu silnice a během chůze po středovém pásu padne stůj i na pravé polovině; přestože auta stojící na semaforech v pravé části vozovky (což jsou ti jediní, se kterými je mé přecházení v kolizi) dostanou volno až za nějakých 15-20 sekund (probíhá fáze odbočování vlevo z druhé silnice).

To pak má člověk sto chutí jít na červenou, než tam stát a civět na prázdný přechod a stojící auta před SSZ.

Tohle je celkem běžné. Délky volna se v určité sekvenci řízení pro chodce zkrátí na čas pro přejití jen do půlky vozovky. Po padnutí na stůj, ale musí ještě být vybrána potenciální kolizní doba, tj. ta, jakoby v okamžiku, kdy padlo na stůj, někdo vkročil na tu druhou polovinu. jsou-li tam 2-3 pruhy, je to tak těch 15 sekund, než dostanou auta volno... Ale nemám dopravní řešení, o pár sekund tam chybka být může.

Martin Šubrt napsal:
jeffer napsal:

Ostatne zelená proti zelenej chodcov je IMHO podobná hnusnosť, ako zelená pre odbočovanie doľava a zároveň zelená priamo odnaproti. Dlhú dobu som bol zvyknutý na to, že jediná takáto križovatka široko-ďaleko je v Prešove (Košice túto vymoženosť nikdy nemali - možno po novom???). Potom som sa presťahoval do Prahy a teda ďakujem pekne. Prečo potom nemôže byť zelená doľava, keď majú voľno autá z prava? Veď by som tiež uprostred križovatky zastal a dával prednosť… (A na čo je potom vôbec semafor?) Argumentu, že to zlepšuje priepustnosť križovatky neuverím - pokiaľ je tá križovatka tak frekventovaná, že by sa o nejakej potrebe zrýchľovania dalo hovoriť, doľava odbočujúci vyčkajú v strede križovatky do zhasnutia zelenej z protismeru a križovatku opúšťajú až za nervózneho trúbenia vozidiel z priečneho smeru. A že by to vždy bolo o nedostatku miesta pre vyhradený pruh na odbočovanie? To sa mi tiež nezdá.

Jo jo, Praha je v tom přeborník. Důvodem bývá nedostatek místa na samostatný odbočovací pruh. Dále historický zvyk, v Praze se to tak dělalo vždy...v nových řešeních se k tomu ale přistupuje již spíše výjimečně. Většinou jde o místa, kde je levé odbočení poměrně slabé. Nebo přímý směr také ne moc výrazný. Když je výrazný, tak se jen těm doleva odbočujícím pomůže utnutím protějšího volna o fous dříve. na řižovatkách se většinou bojuje v signálním plánu o každou vteřinu. Levé odbočení dále na straně omezuje délku volna pro chodce, která může být požadována delší apod. Když protisměr zastavím, musím vybrat mezičas, pak volno pro to levé odbočení a další mezičas. To příliš zvyšuje neproduktivní dobu cyklu. Ale je pravda, že tohle je věc, na kterou si mimopražští řidiči zvykají velmi složitě.

Martin Šubrt napsal:
BerryML napsal:

Tak v Plzni, konkrétně na křižovtce Americká x U Práce to řešili tak, že tam postavili policajty a každej, kdo šel na červenou to měl za 500 a víc, podle toho jak moc diskutoval. Nu a po cca 2 měsících se výsledek dostavil. Lidi raději čekali na zelenou, a ze setrvačnosti jim to vydrželo i tehdy, když policajtům padla... (cca rok 2000) :wink:

No jó, ale mě to teda štve, když mj. Policie vyžaduje idiotská řešení semaforů a pak tam vybírá, když se chodci chovají "logicky". Osobně chodím na červenou již zcela běžně a to asi 20x denně. Už se nerozhlížím po červeném panáčkovi, ale po okolí, zda tam nestojí policajt, nebo vedle či naproti nečeká dítě...

Martin Šubrt napsal:
XSC napsal:
Oskar napsal:

...Myslíš tenhle přechod? No to je vůbec vrchol imbecility. Tam snad každá polovina vozovky pracuje zcela nazávisle, tam se jinak než na červenou snad ani chodit nedá!  Zajímalo by mě, kdo takový paskvil navrhnul/schválil/realizoval/zkolaudoval...

Vzhledem k tomu, že Eltodo je placeno od kusu, tak to možná účtuje jako 2 signalizace, když se tak fakticky chovají :-) Ty semafory jsou tam naprosto zbytečné a na červenou podle mě chodí tak 80% lidí. Bohužel takovýchto nesmyslných semaforů přibývá, zjevně to nese.

Dělala se nová ulice, nové obruby, novej přechod. Dle normy jde o přechod přes dva jízdní pruhy v jednom směru, tj. MUSÍ MÍT SEMAFOR. Přes to vlak bohužel dnes nejede. Řešení jako zvýšená vozovka do úrovně chodníku, která auta zpomalí a neřízené provedení NENÍ PŘÍPUSTNÉ. Pochopitelně, že z logiky zde semafor nemá co dělat a přispívá dále k negativním jevům, o kterých tu píšeme.

6

Re: SSZ (semafory) aneb jak zlikvidovat plynulost dopravy

Fořtík napsal:

Tak a je vymalováno! Horní Palmovka opět v režii SSZ... :-( Snad ne na dlouho...

to je Sokolovská x tram na Krejcárek...
dle postřehů byl režim bez SSZ "výhodný pro všechny" smile

7

Re: SSZ (semafory) aneb jak zlikvidovat plynulost dopravy

... kromě provozovatele SSZ .... sad sad sad

Thumbs up Thumbs down

8

Re: SSZ (semafory) aneb jak zlikvidovat plynulost dopravy

V Praze se objeví nový typ semaforu, řidiče upozorní na cyklisty
11. srpna 2011  18:07
Řidiči v Praze se budou muset naučit vnímat nový semafor. Ten je bude upozorňovat na to, že se silnice kříží s trasou pro cyklisty. Prvním místem, kde se nový semafor objeví, je křižovatka na nábřeží Kapitána Jaroše. Kromě toho začal také platit zákaz předjíždění před přejezdy pro cyklisty.

http://praha.idnes.cz/v-praze-se-objevi … -zpravy_ab

9

Re: SSZ (semafory) aneb jak zlikvidovat plynulost dopravy

Upgrade SSZ Holečkova:

http://www.praha5.cz/cs/uredni-deska-do … -v-praze-5

Thumbs up Thumbs down

10

Re: SSZ (semafory) aneb jak zlikvidovat plynulost dopravy

mimochodem - napadlo vas, ze vetsinu noci delaji nejvetsi ramus 'klapacky' pro nevidome? Ne, ze bych zpochybnoval jejich smysl, ale kdyz se v noci postavite treba na Spejchar k MH/Badeniho, tak tam jsou 3 svetla pro chodce za sebou v badeniho a totez v MH, siroko daleko ani clovicka - a vsech 6 prechodu vytvari uzasnou kakofonii (ve ktere bych fakt nechtel spat).
Mozna kdyby se klapani nevidomi mohli sami aktivovat podobne jako si nechavaji hlasit cisla tramvaji na zastavkach ....

Thumbs up Thumbs down

11

Re: SSZ (semafory) aneb jak zlikvidovat plynulost dopravy

To není špatný nápad. Nebo, a ještě lépe, by se mohla měnit hlasitost signalizace podle intenzity okolního hluku. Když jedu autem po dlažbě, taky se mi zesílí navigace i autorádio, takže on ten obvod asi tak strašlivě drahý nebude.. Toliko výlet do říše snů.. smile

Thumbs up Thumbs down

12

Re: SSZ (semafory) aneb jak zlikvidovat plynulost dopravy

Na nejkomplikovanější křižovatce v Praze vypadly semafory, jeden policista nestačí

Pražská křižovatka v ulici U Bulhara je postrachem řidičů i za obvyklých podmínek, co teprve když na komplikované silniční komunikaci vypadnou semafory. Perné chvilky si pak zažijí nejen řidiči, ale i policisté, kteří musí auta za rušného provozu korigovat.

http://www.novinky.cz/domaci/250623-na- … staci.html


je tam zrychlené video smile

13

Re: SSZ (semafory) aneb jak zlikvidovat plynulost dopravy

zajímavý článek
http://ttnz.cz/kasme/v/ostatni/kasme/sm … 1.JPG.html

14

Re: SSZ (semafory) aneb jak zlikvidovat plynulost dopravy

V Praze funguje oproti jiným městům většina semaforů i v noci
http://praha.idnes.cz/v-praze-funguje-o … zpravy_sfo

15

Re: SSZ (semafory) aneb jak zlikvidovat plynulost dopravy

ElWapp napsal:

Světelná závora Spořilov 31.1.2012
http://www.youtube.com/watch?v=BEM13bg8vTw

Nahráno uživatelem ElWapp dne 31.01.2012

Světelná signalizace u výjezdu z tramvajové smyčky Spořilov. Bohužel trpí několika problémy: chvíli po ukončení fáze stůj na semaforech znovu problikne červená ("druhá červená"); řidiči často reagují až na červený světelný signál, protože změnu žluté z blikající na svítící nepostřehnou; zejména řidiči přijíždějící zleva z Jižní spojky si nevšímají světelné signalizace.

Místo včetně světelné signalizace by v dohledné době mělo projít rekonstrukcí.

problém druhé krátké červené může být způsoben problémovou videodetekcí pro autobusy, která byla k SSZ přibastlena po zprovoznění SOKP
snad to reko vyřeší...

16

Re: SSZ (semafory) aneb jak zlikvidovat plynulost dopravy

video, kde je krásně vidět, že to jde i bez SSZ smile

provoz na křižovatce Klárov
http://www.youtube.com/watch?v=W75QISXcvL4
je tam vidět spousty "špatných" průjezdů křižovatkou

17

Re: SSZ (semafory) aneb jak zlikvidovat plynulost dopravy

ano "jde to i bez" to je spousta videí z indie :-)

některý scény jsou docela zajímavé - zejména když se tam nacpou dva směr senát...

Thumbs up Thumbs down

18

Re: SSZ (semafory) aneb jak zlikvidovat plynulost dopravy

Návrh pro noční Prahu: Zrušte červenou na semaforech

Praha - "Už je to fakt děsné, něco o tom napište," řekl mi před několika týdny cestou domů z jedné oslavy jeden taxikář, kterému bylo odhadem přes padesát let, a tvrdil, že se tímto řemeslem živí už desítky let.

http://auto.aktualne.centrum.cz/testy/c … ?id=738399

19

Re: SSZ (semafory) aneb jak zlikvidovat plynulost dopravy

willyjeff napsal:

Mám tu 4 různé průjezdy přes Nábřeží Kapitána Jaroše.

http://www.youtube.com/watch?v=Qwd3gJmHstY
http://www.youtube.com/watch?v=eGkFK-DBNic
http://www.youtube.com/watch?v=xvhhn-BaZvQ
http://www.youtube.com/watch?v=FYMdsQzKJMQ

V popisu videjí máte různé postřehy.

20

Re: SSZ (semafory) aneb jak zlikvidovat plynulost dopravy

Pekna videa Kasme.

Ja jsem jako pozorovatel stal nedavno na Kostelni a mrkal na ty tri krizovatky za sebou. TRAM na Strossu vetsinou jedou v klidku, preference funguje slusne, az na male vyjimky. Co se tyce nove Kostelni - tam to obcas skace na stuj, nevim, vypada to, jako preference aut :-( Ale co jsem tak pozoroval ve spicce, bylo cca 17.15, tak TRAM projeli vetsinou dobre, klido i dve az tri. No, ale Jaros je desnej - ta je jasne pevnej cyklus, proc s tim nekdo neco neudela, nevim.....

Petr od Pankráce

21

Re: SSZ (semafory) aneb jak zlikvidovat plynulost dopravy

thriller2 napsal:
MM-Mikulovsky ve zprávách z tisku napsal:

Místo zúžení chce Praha na magistrále nové semafory
http://www.metro.cz/misto-zuzeni-chce-p … e-deje_rab

Místo plánovaného zúžení na dva pruhy v každém směru chce město na pražské magistrále vybudovat dva nové semafory, které by měly dopravu regulovat. Vyrůst by měly na rozhraní Nuselského mostu a Legerovy ulice a na ulici 5. května. O návrhu by měla v úterý jednat rada hlavního města. ...

To by mě zajímalo, co tahle úprava vyřeší. Jestliže po magistrále v centru bude díky semaforové regulaci dopravy jezdit míň aut, jejich řidiči nepochybně toto volno využijou pro rychlejší a nebezpečnější jízdu. A to rozhodně není zlepšení.

Karotka napsal:
thriller2 napsal:

To by mě zajímalo, co tahle úprava vyřeší.

Jedním slovem: ELTODORÁDO.

Martin Šubrt napsal:

Karotka: S tímto Eltodo opravdu nemá nic společného. Semafor na konci Nuseláku nezmění nic moc. Prodlouží se jen kolona za Nuselákem o cca 300 metrů, tj. to, co stojí dnes od Rumunské po Nuselák bude stát na Praze 4. Mírně zhoustne provoz v Bělehradské (cca o 1000 aut denně), zvýší se zpožďování tramvají 6 a 11 (od září M11). Semafor na 5. května u křiž. s Jižní spojkou (spíše časová závora) už bude mít horší dopady. Více aut se objeví na Hlavní, Spořilovské, Na strži, Michelské apod. Bude záležet na délce volna. Pokud bude mít hlavní směr volno 50 sekund z 80 sekundového cyklu, dramatická kolona nevznikne, jen přibude nehod (ťukanců zezadu) a kolony budou častěji vznikat až poté. Pokud by byla délka volna pod 45 sekund, už bude vybhat kolona až cca k Chodovu...

Marek B. napsal:

Tak to je další dobrá zpráva od nového vedení města. Gratuluji, ve schopnosti věci neřešit a pouze komplikovat skutečně nemá konkurenci. Že by se někdo zamyslel třeba nad tím, že se závorou na Kačerově naopak umožní jednodušší využívání Magistrály pro lidi "uvnitř" - P4, 1, 2, protože bude volnější, asi nehrozí.

Martin Šubrt napsal:
thriller2 napsal:
Martin Šubrt napsal:

... Bude záležet na délce volna. Pokud bude mít hlavní směr volno 50 sekund z 80 sekundového cyklu, dramatická kolona nevznikne...Pokud by byla délka volna pod 45 sekund, už bude vybhat kolona až cca k Chodovu...

Martine Šubrte, toto, předpokládám, vychází z nějakého modelu. Tomu vůbec nerozumím, mohl bys mi doporučit nějaký zdroj k teorii, nebo vysvětlit, jak se k takovým závěrům dojde? Dost mě to zajímá. Díky

To není nijak složité. Jako základ se vezme semafor na Rumunské, kde kvůli následné Ječné má magistrála volno cca 45 sekund ze 100. Protože jde o časovou závoru, cyklus 100 sekund by tam byl zbytečně dlouhý, takže vhodnější je 80 s. No a pak se podíváme na celkové denní a hodinové intenzity v tom místě. Stanoví se tzv. saturovaný tok, tj. počet vozidel, která každým pruhem mohou maximálně projet za tu hodinu. No a pak se stanoví, kolik vozidel projede dle délky té zelené. Když jí zkracuju, projede méně vozidel, než přijede. A z výpočtu rovnou vyjde délka kolony, která za tu hodinu vznikne. Teorie = kapacitní posouzení řízené křižovatky. I když skoro není potřeba znát vzorečky. Pro základní představu se stačí dívat na současné křižovaky a najít podobný stav.

22

Re: SSZ (semafory) aneb jak zlikvidovat plynulost dopravy

i sem to patří...

    Praha zkrotí magistrálu dvěma semafory. Budou brzdit kolony
    26. června 2012  14:39
    Radní hlavního města odsouhlasili, že na magistrále ve směru do centra Prahy budou dva nové semafory. První na úrovni Kačerova, druhý za Nuselským mostem u vjezdu do Legerovy. Jejich úkolem bude zbrzdit provoz a udržet kolony mimo zástavbu. Měsíční zkušební provoz začne v srpnu.

    Zdroj: http://zpravy.idnes.cz/nove-semafory-na … -zpravy_ab

originál zprávy

http://www.praha.eu/jnp/cz/home/magistr … ni_na.html

23

Re: SSZ (semafory) aneb jak zlikvidovat plynulost dopravy

v neděli odpoledne mě překvapilo jak dlouho čekalo SSZ u Strašnické vozovny s volnem na 11 od Černokostelecké... málem jsem tam u přechodu vystál důlek... 

také v neděli odpoledne mě každé SSZ na III. SJM v úseku Chodovská - Biskupcová zastavilo...

minulý týden se chovalo SSZ Jana Želivského x Olšanská dost nestandartně
když nejedou žádné tramvaje (a asi i když jedou jen přímo) SSZ hrozně dlouho čeká a nechává červenou z Olšanské
ve středu jsem tam stál snad tři minuty, někteří nedočkavci už jeli na červenou (jen v pravo... jel bych taky, ale zrovna ten předemnou to nedal), nakonec nás vysvobodila 5 
občas jsou k vidění kolony už od středního přejezdu na Olšanské

v pátek jsem udělal i nějaká videa, zatím jsem vyšťoural jeden případ smile http://www.youtube.com/watch?v=Lv_rSjK5sYg
a taky v pátek se tam nějaký "Eltodo" vrtalo v řadiči

tento týden jsem extrémní situaci zatím nezaznamenal

24

Re: SSZ (semafory) aneb jak zlikvidovat plynulost dopravy

Semafory na magistrále jsou nekoncepční nesmysl, tvrdí radnice Prahy 4
    28. června 2012  15:53
    Radnice Prahy 4 se bouří proti zamýšlené instalaci semaforů na magistrále. Podle vedení "čtyřky" jde o nesmyslné a nesystémové řešení, které navíc s radnicí údajně nikdo nekonzultoval. Dva semafory chce město umístit na magistrále letos v srpnu. Věří, že pomohou zklidnit provoz.

    Zdroj: http://praha.idnes.cz/praha-4-se-brani- … -zpravy_ab

25

Re: SSZ (semafory) aneb jak zlikvidovat plynulost dopravy

Nenechte se přejet
Lidé nestíhají přecházet na zelenou. Řešením je semafor nahlásit úřadu
http://tn.nova.cz/zpravy/domaci/lide-ne … uradu.html