Re: České dálnice a silnice všeobecně
Ind havaroval na ještě neotevřeném úseku dálnice D1
http://www.novinky.cz/krimi/185285-ind- … ce-d1.html
Nejste přihlášen. Přihlaste se, nebo se zaregistrujte.
Silnice - dálnice a okruhy - mo.ttnz.cz » Když vůbec nevíme kam s tím... » České dálnice a silnice všeobecně
Chcete-li přispívat, musíte se přihlásit nebo projít procesem registrace.
Ind havaroval na ještě neotevřeném úseku dálnice D1
http://www.novinky.cz/krimi/185285-ind- … ce-d1.html
Dálnice propojila Prahu s Ostravou. První řidiči už jsou na cestě
http://ekonomika.idnes.cz/dalnice-propo … oprava_spi
Jaké jsou reálné ceny dálnic v Česku a v zahraničí?
http://www.rsd.cz/rsd/rsd.nsf/a3eda25d0 … ny%20D.pdf
U Opatovic vznikla jedna z největších křižovatek v Česku
http://ekonomika.idnes.cz/u-opatovic-vz … oprava_spi
Klíčový úsek R35 u Hradce Králové a Pardubic je v provozu
http://www.rsd.cz/doc/Stavime-pro-vas/R … -v-provozu
Třípatrová křižovatka u Opatovic je otevřena
http://jindrichohradecky.denik.cz/z_dom … otevr.html
tady je i vizualizace konečného stavu. vypadá to zajímavě
Projeli jsme Česko poprvé plynule napříč, je to 555 kilometr
http://auto.idnes.cz/projeli-jsme-cesko … tomoto_fdv
celkem pěkné shrnutí...
Projeli jsme Česko poprvé plynule napříč, je to 555 kilometr
http://auto.idnes.cz/projeli-jsme-cesko … tomoto_fdvcelkem pěkné shrnutí...
..i když s celou řadou faktických nesmyslů. Ale co bychom chtěli po novinářích, že.
Příští rok se má otevřít 72 km nových dálnic, více než letos
V Česku začne vysílat ojedinělé Rádio Dálnice
http://www.novinky.cz/domaci/192553-v-c … lnice.html
Silnici z Břeclavi do Olomouce postaví za 212 let. Ale budou ještě auta?
Stát vybral tři poradce na dálnice za soukromé peníze
http://ekonomika.idnes.cz/stat-vybral-t … oprava_fih
Dopravní stavby v Česku se zastaví, nejsou peníze
http://www.novinky.cz/ekonomika/207118- … enize.html
Od srpna zřejmě přestaneme stavět některé silnice, varovalo ministerstvo
http://ekonomika.idnes.cz/od-srpna-zrej … oprava_ven
Dálnice se stavět budou. Levněji a na úkor drah
http://ekonomika.idnes.cz/dalnice-se-st … nomika_abr
Stavbu dálnic zlevní i práce vězňů, plánuje Bárta
http://ekonomika.idnes.cz/stavbu-dalnic … nomika_abr
Bárta zastaví 31 staveb na železnicích, nejvíc silnic stopne na severu Moravy
http://ekonomika.idnes.cz/barta-zastavi … oprava_vem
Firmy nabízí státu, že budou stavět silnice na dluh
http://ekonomika.idnes.cz/firmy-nabizi- … nomika_jvo
HN: Vláda zavede strategické stavby, nebude u nich možné odvolání
Praha - Vláda Bohuslava Sobotky (ČSSD) chystá novelu silničního zákona, která zavede strategické stavby národního významu. O tom, která stavba dostane tento status, rozhodne hlasováním Sněmovna a proti stavbě nebude možné odvolání. Uvedly to dnešní Hospodářské noviny.
Cílem novely je, aby ČR nepřicházela o eurodotace a neodkládala se dostavba dopravní infrastruktury. Zrychlení a úsporu má přinést i sloučení vydávání stavebních povolení pod jeden úřad.
Do strategických staveb nebudou podle listu patřit silnice druhé a třetí třídy, u ostatních požádá Ředitelství silnic a dálnic poslance, aby jim výjimečný status udělili. Podle autora zákona a poslance ANO Martina Kolovratníka bude muset investor přesvědčit nadpoloviční většinu poslanců a schválené rozhodnutí nebude možné napadnout. Vlastník pozemků, přes které má silnice nebo dálnice vést, by případné nároky řešil u soudu.
S majiteli pozemků pod strategickou stavbou se chce stát vyrovnat motivačně - kdo zareaguje rychle, dostane několikanásobek běžné tržní ceny. Jinak bude vyvlastněn za tu tržní, uvedl deník.
Zároveň budou strategické dopravní spojnice považovány za jednu stavbu a rozhodne o nich jediný úřad. Zatím se neví, jestli to bude ministerstvo dopravy.
Myslím, dobrý nápad. Konečně něco proti Dětem Země a dalším ekoteroristům----
Myslím, dobrý nápad. Konečně něco proti Dětem Země a dalším ekoteroristům----
Neradujte se předčasně, oni si to nenechají líbit a budou se soudit o tento zákon a je důvodná obava, že ho Ústavní soud zase zruší.
No, pokud bude dobře napsán a bude mít smysl, jakožto, že bude, tak to Ustavní soud snad ponechá.....ale tady člověk nikdy neví....
Nevím, nevím, právník nejsem (zdravíme Mapmana), ale mám přes svůj vrozený optimismus skeptické mrazení v zádech, že to je moc jednoduché a tak nějak hrc zase na druhou stranu. Bože chraň, aby se mi líbilo to, co máme teď, ale rozumná řešení zas nebývají tak přímočará. Moudrá sněmovna se usnese a nikdo se proti tomu nesmí odvolat, protože stát rozhodl... no...
A jak
pokud bude dobře napsán
, tomu bych už s prominutím při svých zkušenostech nevěřil tak nějak předem.
Řešit to takhle šmahem je myslím dost nesmysl...
Podle mě by úplně stačilo, kdyby se stanovilo co musí být vyřešeno v kterém stupni přípravy stavby a v dalších stupních se proti tomu už nejde odvolávat.
Např: Studie, EIA - hrubé trasování, základní rozměry podstatných objektů
DUR - konkrétní trasa, výšky a délky mostů, tunelů
SP - konkrétní technická řešení - PHS, detailní konstrukce mostů a pod.
2Kubajsu: jsem stejného názoru, problém je ale v rozdílu mezi odvoláním a žalobou. Dneska se taky nelze odvolávat donekonečna, ale můžete kdykoliv podat žalobu na cokoliv, co není promlčené.
A ani parlament nemůže donutit soudy, aby žaloby, které se vztahují na skutky patřící do jiné fáze přípravy stavby, zamítaly s poukazem na předmět žaloby nesouvisející s probíhající fází řízení.
Druhým neštěstím je fakt, že se běžně děje (např. D8), že proběhnou všechny fáze přípravy až po SP a v tu chvíli soud zruší nějaké základní rozhodnutí na úrovni např. EIA, či ÚR. Jak tohle řešit nějak "rozumně" opravdu nevím. Probíhající stavbou se již učinily nevratně jisté (byť třeba minimální) "škody na přírodě" (kterými se žalobci rádi zaštiťují) a ani zastavení veškerých prací je již neodčiní. Stavba je nefunkční, peníze tam již natekly, užitek v nedohlednu. Tak a co teď s tím? Osobně jsem zastáncem toho, aby tyto "pozdní zrušení" neměly na další výstavbu žádný vliv. Pak je ale otázka komu, čemu a jak takové "pozdní zrušení" vlastně prospěje (škodiče "z podstaty" nepočítám)?
On je to problém dost na soudech, oni sice zruší EIA , ale to v podstatě pro vydání stavebního povolení není vůbec důležité, neboť stavební povolení se vydává na základě územního rozhodnutí a to soud nezrušil. Takže stavební úřad nemůže rozhodnout jinak, než znovu vydat stavební povolení na základě stejných podkladů, neboť pokud není rozhodnutí zrušené je platné.
Nějak mi přijde, že si toto soudci nechtějí uvědomit a rozhodují dost zvláštně.
Euro: Česká stavební absurdita
Kterak dobré úmysly zničily české stavebnictví a připravily nás o miliardy korun z EU
O problémech s dokončením tunelu Blanka či dostavbou trasy A pražského metra se napsaly už celé romány. Za původce všemožných chyb, které jsou však často spíše virtuální než skutečné, je označován tu neschopný úředník, tu zkorumpovaný politik, jindy nekompetentní firma či nenasytní dodavatelé stavebních prací. Nikdo se ale dosud nezabýval tím, jakou úlohu v obou případech hraje současný zákon o veřejných zakázkách. A to přestože jeho role je naprosto klíčová.
Není žádným tajemstvím, že současnou podobu zákona o veřejných zakázkách významně ovlivnili různí protikorupční aktivisté s cílem co nejvíce v nich zamezit úplatkům. Do nového zákona se tak dostala celá řada opatření, která údajně zužují prostor pro možnou korupci zejména v procesu přípravy výběrových řízení na dodavatele stavebních prací a v průběhu samotné realizace stavby. Ve skutečnosti je ale výsledkem zákon, kde se prostor pro normální práci stavební firmy zmenšil natolik, že se podle něj už nedá stavět.
Nešťastné vícepráce
Jak je to možné? Stačí se podívat na asi největší problém realizace stavebních zakázek podle v současnosti platného zákona o veřejných zakázkách. Tím jsou takzvané vícepráce. Tento pojem totiž na rozdíl od všeobecně zažité představy a selského rozumu neznamená „práce navíc“, které by se odrazily ve zvýšení ceny. Za vícepráce je považováno cokoli, co se realizuje jinak, než jak bylo uvedeno v původní zadávací dokumentaci, podle které byla zakázka vysoutěžena.
Navrhovatelé zákona tímto opatřením chtěli zabránit možnosti, že stavební firma vyhraje zakázku co nejnižší cenou a realizovat se poté bude úplně jiná stavba za víc peněz. To je sice chvályhodné, jenže v zákoně opomněli stanovit, jak se takové vícepráce mají přesně definovat a vypočítávat. Tím dali prostor Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, který ve svém stanovisku za vícepráce označil jakékoli změny: materiálu, pracovního postupu, typu zařízení apod.
V praxi to vede k takové absurditě, že se například v rámci stavební zakázky v roce 2010 vysoutěží osazení domu klimatizační jednotkou typu XY21 v ceně deseti milionů korun bez DPH. Jenže v okamžiku skutečného dodání jednotky v roce 2014 se už typ XY21 nevyrábí, místo něj stejný výrobce dělá nový typ XY22 s lepšími parametry, který stojí o milion méně. Výsledkem jsou vícepráce ve výši devíti milionů korun, protože nebyl dodán typ XY21, ale XY22, což je změna oproti vysoutěžené nabídce! Zadavatel sice ve skutečnosti ušetřil jeden milion, ale protože se „méněpráce“ nesmějí odečítat od víceprací, budou vícepráce na desetimilionové položce představovat devět milionů korun! Když se to napíše v novinách, běžný čtenář to pochopí tak, že někdo těch devět milionů ukradl.
Na takto podivně vypočítané vícepráce je pak v zákoně stanoven limit 20 procent, který je ale ve skutečnosti limitem na změny, nikoli limitem na navýšení ceny, jak se asi mnozí mylně domnívají. Problémem je, že zejména velké projekty jsou prakticky nerealizovatelné, aniž by v jejich průběhu docházelo ke změnám. Výsledkem pak je, že prakticky každá velká dopravní stavba se musí takřka nutně dostat mimo limit zákona a následně projít mediální skandalizací, prošetřováním policií a skončit u soudu.
Představa protikorupčních aktivistů, že při každém překročení takto nastaveného limitu by mělo dojít k řádné veřejné soutěži na další práce, je pak mírně řečeno naivní. Vypsání každé nové veřejné zakázky ve stavebnictví a její vysoutěžení je dnes otázkou minimálně devíti měsíců. Po tuto dobu by stavba musela stát a zadavatel platit prostoje. A kdyby ji poté vysoutěžil jiný dodavatel než ten dosavadní, musela by se stavba předat, nová firma by odmítla převzít záruky za práci svého předchůdce, a naopak původní dodavatel by se vymlouval, že nemůže nést odpovědnost za stavbu, kterou dokončil někdo jiný. A tak dále.
Zadavatelé jsou tak často v bezvýchodné situaci, když potřebují zadat vícepráce, ale přitom neexistuje žádný zákonný způsob, jak to udělat. Důsledky dnes vidíme na stavbě pražského tunelu Blanka. Stavební zakázky se tak ocitají v rozporu s českými zákony, což vede k tomu, že je pak nelze proplatit z fondů Evropské unie. A ejhle - miliardy korun jsou v prachu.
Žádnou zlodějnu za tím ale nehledejte, je to jen naše vlastní hloupost a snaha být papežštější než papež. Nejabsurdnější na celé situaci je, že EU, kterou se aktivisté neustále zaklínají, sama ve své nové směrnici připouští 50procentní limit na přímo zadávané vícepráce a započítává méněpráce proti vícepracím.
Ochromující pravidla
Další samostatnou kapitolou jsou kvalifikační a hodnoticí kritéria veřejných zakázek ve stavebnictví. Nový zákon neumožňuje zadavateli omezit okruh soutěžících firem na ty, které jsou dostatečně finančně a ekonomicky silné na to, aby skutečně mohly stavbu realizovat v požadované kvalitě, termínu a ceně. Ze zákona totiž prakticky zmizela možnost taková kritéria stanovovat. Když pak v průběhu výstavby dojde například k úpadku stavební firmy, má to v případě čerpání prostředků z fondů EU zcela fatální následky - stavba se nestihne dokončit včas, dotace není proplacena a celý projekt je zmařen.
Zákon také připouští, aby se reference uchazeče mohly skládat z referencí jeho subdodavatelů. O obří či technologicky vysloveně náročné stavby se tak mohou ucházet firmy, které ve skutečnosti žádnou ani vzdáleně podobnou stavbu nikdy nestavěly. Zákon současně neumožňuje stanovit povinnost subdodavatelů, kteří reference poskytují, aby také stejnou měrou ručili za realizaci zakázky.
Úplně nejhorší ale je, že současné znění zákona a hysterické mediální prostředí motivují zadavatele k tomu, aby jediným kritériem soutěží byla nabídková cena. Výsledkem je pak nevyhnutelně příliš nízká vysoutěžená cena, za kterou nelze požadovanou stavbu postavit v odpovídající kvalitě. Stačí se jen podívat na široce medializované kauzy z poslední doby. Český zákon sice institut takzvané mimořádně nízké nabídkové ceny zná. Jenže jeho využití klade na zadavatele požadavky, kterým mnohdy nejsou schopni vyhovět, a tak jej v obavě z případného porušení zákona raději nevyužívají. Důsledkem jsou nekvalitní stavby, množství víceprací, kterým se dodavatel snaží dohnat svou ztrátu, a prodlužování termínů dokončení staveb.
Řešení by přitom opět bylo velmi jednoduché - stačí co nejdříve implementovat do současného zákona o veřejných zakázkách alespoň ty nejdůležitější části nové zadávací směrnice EU, která byla přijata Evropským parlamentem v lednu tohoto roku. Celou ji sice musíme implementovat do roku 2016, ale naše republika si nemůže dovolit tak dlouho čekat. Jinak do té doby skončí polovina našich velkých stavebních firem v konkurzu a jejich management spolu s ministry, primátory a řediteli velkých státních zadavatelských subjektů ve výkonu trestu.
Ovšem to nejhorší je, že my všichni nebudeme mít nové dálnice, železniční a tramvajové tratě či trasy metra, které by jinak bylo možné postavit. A to z velké části za peníze Evropské unie.
Nejabsurdnější je, že sama EU ve své nové směrnici připouští 50procentní limit na přímo zadávané vícepráce a započítává méněpráce proti vícepracím.
O autorovi| MAREK NESPALA * advokát zastupující společnost Inženýring dopravních staveb
Bohužel je tomu tak. Ale není to jen zákonem o veřejných zakázkách ale o celé EU. Dobrý příklad je prodloužení metra A. Vícepráce se skoro rovnají méněpráce ale vyšetřuje to policie.
No já bych to tak jednoznačně neviděl. Co se týče uvedených příkladů, tak snad by se neměla vypisovat zakázka na dodání klimatizační jednotky XY21 (a podobně "výběrová řízení" na auto YZ a počítačový program ZA), ale na produkt který splňuje nějaké požadavky (chci-li skutečně soutěžit). Pak klimatizační jednotka XY22 buď tyto požadavky splňuje také (a dodavatel má milion k dobru), nebo ne, a pak se tam nemá montovat bez ohledu na limit víceprací.
U méněprací to svou logiku také má - brání to časté praxi, že se vysoutěží něco drahého, a když to vyhraje "správná" firma tak se postaví něco o 70% levnějšího (co do skutečných nákladů), ale dodavateli se proplatí jen o 20% méně.
Klasický zdroj vícenákladů je taktéž zanedbaný geologický průzkum. Takže zadavatel může udělat docela dost pro to, aby se těmto problémům vyhnul.
Něco jiného je samozřejmě co s tím, když už něco zadavatel pokazí/zanedbá tak jak to nějak zachránit. Řešení, že se dvě strany u rozhodčího soudu dohodnou, že pro ně neplatí zákon vydaný třetí stranou, systémové řešení skutečně není (a tato právní konstrukce je mimo moje chápání).
Institut mimořádně nízké by také nic neřešil. Stejně jako to nemusí stavbu v náležité kvalitě dodat levný dodavatel, nemusí to udělat ani ten drahý. Nechť je ve výběrovém řízení požadována bankovní záruka např. ve výši dotace, jejíž propadnutí hrozí, a přísné sankce za pozdní nebo nekvalitní dodání díla.
Co asi skutečně problém je, že nelze efektivně vyloučit firma, která podobné dílo už dělala, a posrala to. A samozřejmě nekonečné rozhodování o odvoláních.
Chcete-li přispívat, musíte se přihlásit nebo projít procesem registrace.
Silnice - dálnice a okruhy - mo.ttnz.cz » Když vůbec nevíme kam s tím... » České dálnice a silnice všeobecně
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.
Vygenerováno za 0.164 s, vykonaných příkazů: 87.