MP: Musím to dohledat. Tuším že Bém či kdo se chlubil, že pražská MHD odveze víc lidí než berlínská a vídeňská dohromady (a proto jsme jedničky). Podíl IAD mají ve Vídni menší než v Praze (asi 25%), cyklo 5% to nezachraňuje, tamní Sbahn je tak na úrovni jedné trasy metra, takže mi z toho nutně vychází, že musejí jezdit výrazně míň. Čím to je, ale vážně nevím. Pamatuju se, jak mi místní říkali, že ve Vídni je dost běžné žít a pracovat v jednom a tom samém bezirku, někteří lidé svou čtvrť snad za celý život ani neopustili ;-) . Jestli jsou tam líp promíchané obytné zóny, pracovní příležitosti a byznys a nedošlo tam k masovému úprku na venkov (urban sprawl + všichni nutně auto), k tomu o pár procent větší podíl práce z domova a žen v domácnosti... To může v součtu udělat třeba i o třetinu denních cest míň (na obyvatele) - a vycházelo by to.
Obr: Nemyslím, že by u nás lidi lpěli na "rodné hroudě" víc, než třeba ti Rakušáci. Přesto jim to tam nějak funguje.
Ad "auto si dnes už kupuje každá dospělá osoba (...) je to lidská přirozenost." Není. Spousta lidí jezdí autem z musu, nebo že si ten život tak uspořádali (odstěhováním ven z Prahy), aniž by si v danou chvíli uvědomili, jakou cenu (závislost na autě) za to budou muset zaplatit. Kdo chce, má pořád ještě dobrou šanci se tomu vyhnout. Zatím. Jestli se ptáte, proč auta regulovat? Protože v příliš velkém počtu na malé ploše poškozují životní prostředí. Jestli vám to nestačí, tak pánbůh s vámi a zlý pryč.
MP (na Squishe a trochu pro Squishe): Je na čase si přiznat, že magistrálu nenahradí nic, pokud se nezmění chování lidí. A že to je možné.
Nejprve předešlu, že při postupném, pomalém a dlouhodobém omezování kapacit pro IAD se současným zlepšováním alternativ by žádná katastrofa nenastala. Lidi by začali jezdit jinak nebo méně, takové věci už se v centrech měst na západě úspěšně povedly. Stejně jako dopravní indukce, funguje i dopravní redukce. Na rozdíl od řady zde přítomných nevidím pokrok v tom jezdit více častěji a dále. Kvantita nemůže růst donekonečna, měla by se měnit v kvalitu. Za daleko větším pokrok bych považoval, pokud by se podařilo přetvořit stávající město tak, aby nám umožnilo jezdit méně, kratší dobu a na kratší vzdálenosti - a mít tak možnost využívat svůj čas úsporněji. Zlom nastane, až střední vrstvy nebudou mít zájem prchat do "paneláků naležato" třicet kilometrů od Prahy, ale naopak: vrátí se do města a budou v něm žít, budou mít osobní zájem na tom, aby to město bylo kvalitní, což lze v zahuštěné zástavbě zaručit jedině tak, že ta auta zůstanou většinou někde stranou. Pak najednou zjistíme, že tu kapacitu pro sto tisíc aut na magistrále denně fakt nepotřebujeme - bude stačit třeba čtyřicet.