noviny Metrostavu 5/2011 http://www.metrostav.cz/pdf/noviny/052011.pdf
Most stavěný pod „drobnohledem“
Po silnici spojující Tábor s Veselím nad Lužnicí a směřující dále na České Budějovice projede denně v obou směrech asi 25 tisíc aut. Co do dopravní zátěže je to jedna z nejfrekventovanějších komunikací v naší republice vůbec. A kdo tudy musí jezdit, potvrdí, že cesta není žádný med. Není proto divu, že prakticky všichni v tomto regionu čekají jako na smilování, až se i tady otevře další nově budovaný úsek dálnice D3.
Na jeho výstavbě se jako člen sdružení spolu s dalšími třemi společnostmi výrazně podílí i divize 4 Metrostavu. Těžiště její činnosti spočívá ve výstavbě tří mostů. Dva z nich – přes rybník Koberný a nad údolím Myslkovického potoka – staví vlastními silami; třetí, překonávající Černovický potok, pro něj zajišťuje subdodavatel.
Dálniční most přes Myslkovický potok vyrůstá na 92,466. km dálnice D3 a měří 326,5 m; je tedy o téměř 250 m kratší než most přes hladinu rybníka Koberný. To ale neznamená, že by jeho stavba byla jednodušší nebo snazší. Spíš naopak. Most se totiž staví na dně vypuštěného rybníka nazývaného Kamenný. A tohle území postihly loni v létě bleskové povodně, takže celé staveniště zmizelo pod vodou. Vypořádat se s touto situací stálo podle shodného vyjádření obou stavbyvedoucích – Ing. Martina Slováka a Ing. Petra Berníka, kteří v divizi 4 výstavbu řídí – všechny zúčastněné dost sil i nervů.
„Požadavky investora na kvalitu stavby jsou mimořádně vysoké,“ podotkl stavbyvedoucí Ing. Zdeněk Ludvík, který zodpovídá za realizaci mostních staveb na D3. „Stavíme doslova pod drobnohledem týmu externích konzultantů, kteří pro investora kontrolují každý detail.“
Most přes Myslkovický potok, samostatný pro každý jízdní směr, tvoří spojitý monolitický, dodatečně předpjatý dvoutrám o 8 polích. Rozpětí těch krajních je 34 m, vnitřních 40 m. Zaměstnanci divize 4 jej staví na spodní posuvné skruži, kterou v současnosti příčně přesunují z hotového pravého mostu na začátek stavby levého.
Nosná konstrukce pravého mostu (foto) byla i přes mimořádně nepříznivé počasí provedena za necelých sedm měsíců. Termín betonáže prvního taktu levého mostu je naplánován na 15. dubna a jeho nosná konstrukce by měla být dokončena dokonce za pouhých šest měsíců.
Na výstavbě mostu se dodávkou mostových hrncových ložisek podílí i Doprastav, firma Subterra pro něj zajišťovala přeložky inženýrských sítí. Stavba si celkem vyžádá asi 12 500 m³ betonu, 1 200 tun betonářské oceli a 200 tun předpínací výztuže. V těsné blízkosti mostu navíc povede plánovaný IV. železniční koridor, a proto jeho výstavba vyžaduje zvláštní opatření, jež omezí negativní vlivy elektrických bludných proudů na jeho životnost.
– r i p – , foto Josef Husák