mrmarkus napsal:I já bych si sakra dobře rozmyslel, kam se vyplatí stavět metro s obrovskými investičními náklady, ty provozní už tak dramatické nebudou.
Provozní náklady budou značné (provoz vestibulů, eskalátorů, osvětlení), Dejvická - Motol bude pásmový provoz, takže ve skutečnosti se tam dopravní obslužnost může zhoršit - intervaly budou delší než mají současné tramvaje. Martin Šubrt o tom napsal pár blogů, asi to nejlepší k tématu co jde najít http://subrt.blog.idnes.cz/c/91780/
Blanka není nutně zlo, ale v pořadí priorit se ocitla příliš vysoko, předtím se měly realizovat jiné dopravní stavby, hlavně ten vnější okruh.
Tak vnější okruh platí ŘSD a navíc tam to stojí na odporu obcí (ani se jim nedivím). U nás je spíš problém vůbec s logikou financování. Za infrastrukturu by měli platit uživatelé a Blanka se evidentně staví z důvodu, že IAD obtěžuje v centru města (někteří se snaží dost zoufale argumentovat, že ani po otevření Blanky se nesmí šahat na magistrálu, že se musí dostavět jakýsi okruh... apod.), tudíž ji město chce zakopat, to by ale nemělo platit město (všichni daňoví poplatníci), ale jen ti uživatelé, kteří tu investici vyvolali. A stejné je to s dálnicemi. Vůbec nechápu proč se z veřejných peněz dotuje IAD, když je prokazatelně pro život ve městě škodlivá. Dotace do MHD v nějaké míře dokážu pochopit, externality pro život ve městě jsou oproti IAD mnohem menší nebo nulové, ideální stav by ale samozřejmě byl nízké daně a provoz bez dotací, každý zaplatí za to co užívá. Žádný současný socialismus.
Teď to mýto, no můj názor je, že ani v těch zmíněných městech nepřineslo takový efekt jak se očekávalo. Řidiči si to nějak zaplatí (nebo v našich končinách zařídí jinak - už teď tu jezdí extrémní počet služebních přidělených či referentských vozidel) a stejně jezdit do placené zóny budou, navíc už teď nesou náklady v podobných případech třeba zákazníci služeb - položka "Parkovací karta v Modrých zónách Prahy" je už dnes v mnoha cenících služeb standardem
Mýto efekty prokazatelně přineslo, třeba v Miláně poklesla IAD uvnitř centrální zóny o 30% a v celém městě o 6%. V modré zóně může parkovat jen rezident nebo služební auto s kartou. Redukci IAD by přineslo i to, kdy se za zábor veřejné plochy - parkování - platila odpovídající cena, což v současnosti určitě není a kdyby nepřibývala nová stání v garážích v centru a pokud přibudou, aby se stejný počet zrušil na ulicích ve prosěch rozšíření pochozích ploch nebo změny šikmého parkování na podélné. V současnosti je vyznačená modrá zóna i přímo pod Prašnou branou...
Řešením není centrum vybydlet, řešením je opečovávat město tak, aby bylo dostatečně atraktivní pro všechny společenské vrstvy. Jestli nám budou lidé z města odcházet a ještě to navíc budou ti bohatí, město nám začalo odumírat
Tohle slyším pořád dokola a jelikož v centru bydlím od dětství dodnes, tak o vybydlování něco vím... začlo to v 90tých letech, z bývalých spolužáků se většina odstěhovala (byla vystěhována), byty změněny na pronajímatelné, hotely a kanceláře. Zůstali jen ti v obecních bytech, které zprivatizovali (a někteří prodali s 10 násobnou cenou oproti privatizované, ale to je jiná story...).
Bohatí většinou chtějí domek za městem se zahradou a do města dojíždět autem, to je sen většiny západní civilizace. Dříve v centru bydlely všechny sociální vrstvy, teď je to rozpadlé a vybydlené. Praha je pořád výrazně monocentrická - v širším centru je většina pracovních míst v Praze, zatímco tu bydlí jen 2% obyvatel Prahy, většina dojíždí ze sídlišť a satelitů MHD a auty. Já pokud tu chci zaparkovat přes den, tak svádím souboj se všemi těmi firemními auty (velká část jich tu je stejně na černo) a pokud se někam potřebuju přes den opravdu dostat, tak uvíznu často v koloně, kterou tvoří dojížděči. Naštěstí mám MHD. Odpoledne a večer naopak dojížděči začnou odjíždět a večer je tu hezky poloprázdno a klid (pokud člověk nebydlí u nějaké nálevny pro low budget cizince nebo bordelu). Pokud se omezí v centru doprava tak, že ti co sem jen dojíždějí budou platit férovou cenu - externality, místním lidem se určitě polepší, protože většina dojížděčů si to rozmyslí. Místní budou mít šanci dokonce zaparkovat a nebudou muset stát v koloně dojížděčů třeba na smetaňáku nebo v resslově kdykoliv budou potřebovat někam zajet. Začne se tady zase normálně žít a možná se sem začnou zpátky stěhovat i nějací lidé.