deník Metro 25.2.2011
Libeňská spojka: spása, nebo přítěž?
Dokončení městského okruhu přitáhne do Libně desítky tisíc vozidel denně Nepomůže ani zahloubení Zenklovy ulice pod zem
Po dokončení prací na tunelu Blanka čeká město další úkol. Vybudovat Libeňskou spojku, která napojí městský okruh na Proseckou radiálu. Podle některých je však koncepce Libeňské spojky zastaralá a obyvatelům Prahy 8 razantně zhorší životní podmínky. "Tenhle typ stavby nepatří do města, ale na jeho okraj. Městský okruh spolu s Libeňskou spojkou vytvoří z Libně, Karlína a Kobylis frekventovaný dopravní uzel," řekl Metru zastupitel Prahy 8 za Stranu zelených Petr Vilgus.
S tím souhlasí i Vratislav Filler z iniciativy AutoMat. "Je jasné, že městský okruh bude dobudován rychleji než vnější Pražský okruh. Veškerá tranzitní doprava tak bude mnoho let namísto po obchvatu projíždět přes Letnou, Dejvice, Břevnov a také Libeň," tvrdí Filler.
Na faktu podle obou spekulantů nezmění ani fakt, že bude Libeňská spojka zabudována pod zem. "Je to neuvěřitelně drahá záležitost, navíc se jedná o území s historickou zástavbou," upozorňuje Vilgus.
Podle magistrátu však naopak zabudování Libeňské spojky pod zem značně sníží hluk a znečištění vzduchu z automobilové dopravy na území Libně. Kdy se však začne s hloubením tunelu v Zenklově ulici, kudy Libeňská spojka povede, se zatím neví. "Čeká se na územní rozhodnutí," říká dopravní expert magistrátu Aleš Krejča.
***
10 Tolik miliard má podle dosavadních odhadů stát vybudování Libeňské spojky zahloubením Zenklovy ulice. Tunel povede od křižovatky U Kříže po Proseckou radiálu.