Re: z tisku a médií
téma pro vkládání článků z tisku a ostaních médií
Nejste přihlášen. Přihlaste se, nebo se zaregistrujte.
Silnice - dálnice a okruhy - mo.ttnz.cz » Áčko do Nemocnice Motol » z tisku a médií
Ražba trasy A pražského metra do Motola začíná
datum: 17. 2. 2010
médium: Boleslavský deník, Lukáš Marek
Stavba čtyř nových stanic a více než šesti kilometrů metra si vyžádá skoro devatenáct miliard, zajistí obslužnost pro devadesát tisíc lidí
Praha – Čtyři nové stanice a dalších více než šest kilometrů trasy A pražského metra. To jsou parametry nového úseku podzemní dráhy, jejíž stavba by měla být zahájena už za několik týdnů. K současným 57 stanicím a téměř 60 kilometrům pražského metra tak přibudou ve směru od Dejvic stanice Červený Vrch, Veleslavín, Petřiny a Motol.
Nepřetržitá práce
Přípravné práce na stavební části už začaly. Výběrové řízení na tuto akci vyhrálo sdružení společností Metrostav a Hochtief a jeho zaměstnanci už zahájili přebírání staveniště a v březnu má být zahájena výstavba. V současnosti probíhá kromě projektových a přípravných prací postupné přebírání ploch pro 17 stavebních dvorů, z nichž se nová podzemní dráha bude provádět. Po dokončení přístupové štoly na Vypichu, jejíž ražba novou rakouskou metodou bude zahájena jako první, se v roce 2011 začně v podzemí pracovat pomocí dvou razících strojů. Na tunelech se bude dělat nepřetržitě 24 hodin denně a jen s několikaměsíčním odstupem začnou rychlostí 300 metrů za měsíc souběžně vyrážet dva jednokolejné tunely.
Dobrou zprávou je, že díky speciálním razícím strojům TBM nebude nutné dělat žádné větší zábory na povrchu. „Celá trasa je dělaná tak, aby bylo záborů jen nezbytné množství. Budou víceméně jen v místech, kde vzniknou vestibuly nebo podchody,“ řekl Deníku mluvčí Metrostavu František Polák. Také s financováním stavby by neměly být žádné potíže. Celá akce vyjde zhruba na 18,7 miliardy korun. Letos magistrát hlavního města v rozpočtu na stavbu vyčlenil jednu miliardu korun. Do roku 2015 pak postupně město uvolní na tuto stavbu celkem 10,7 miliardy korun. Dalších 8 miliard bude z evropských fondů a 1,735 miliardy bude třeba na obnovu vozového parku metra.
A kudy bude vlastně stavba vedena? Úsek od stanice Dejvická bude stoupat západně pod Evropskou ulicí, ve vokovickém sedle se stočí k jihu a vyústí ve svahu nad motolským údolím. Stanice Motol bude zahloubená do svahu a bude mít prosklené obloukové zastřešení.
Dokončení a zprovoznění stavby je naplánováno na rok 2014. Poté by si mělo hodně oddechnout Vítězné náměstí, dnes sloužící v podstatě jako autobusový terminál, a také obyvatelé Prahy 6, zejména Dejvic.
Autobusů výrazně ubude
Na Evropské třídě dojde v úseku Červený Vrch – Dejvická k poklesu zátěží autobusové dopravy o 95 procent, v Patočkově ulici se provoz zredukuje o 40 procent. Na Vítězném náměstí se sníží provoz autobusů o více než 110 spojů denně.
„Konečně bude Vítězné náměstí náměstím a ne křižovatkou, jak tomu bylo doteď,“ těší se Miroslav Kaláb, který bydlí nedaleko. Podle něj si ale odpočinou hlavně obyvatelé Patočkovy ulice, kde byly kvůli dopravě často překračovány hlukové limity.
Prodloužení trasy metra zajistí dopravní obslužnost pro 90 300 obyvatel. V budoucnu by mělo metro pokračovat dále až na letiště Ruzyně. Toto prodloužení je ale mnohem více kontroverzní z hlediska potřebnosti této trasy, takže se o další stavbě stále jedná.
V plánu jsou dvě etapy, druhá má prodloužit trasu A z Motola na Dlouhou míli a třetí pak až na letiště. Město s etapami ale zatím nepočítá a hodlá dát přednost stavbě metra D, naopak Praha 6 si další prodloužení přeje.
Podívejte se na nové stanice metra z Dejvic do Motola
http://zpravy.idnes.cz/podivejte-se-na- … _praha_lpo
V roce 2014 metrem do Motola? Stavba prodloužení linky A začala
PRAHA - Výstavba nové části linky A pražského metra odstartovala podle plánů. Na Vypichu se už buduje první část tunelu. O nové čtyři stanice, tedy dalších zhruba šest kilometrů, by se linka měla prodloužit do čtyř let. Náklady se odhadují na 18,7 miliardy korun...
Praha 12. dubna (ČTK) - V Praze začala výstavba nových stanic trasy metra A. Vedení hlavního města dnes společně s představiteli dopravního podniku (DPP) a stavební firmy poklepali na základní kámen. Nový úsek za téměř 19 miliard korun, který povede z Dejvické do Motola, bude zprovozněn v roce 2014. Poté by stavaři měli pokračovat ražením dalších tunelů k ruzyňskému letišti, řekl dnes primátor Pavel Bém (ODS).
"Před čtyřmi lety jsme slíbili výstavbu nových stanic metra trasy A. Dnes tento slib naplňujeme," řekl Bém. Prodloužení trasy A je podle něj důležité především pro Prahu 6 a oblast Vítězného náměstí, ze kterého by po dostavbě měla ubýt autobusová doprava.
Na trase A za čtyři roky přibudou stanice Červený vrch, Veleslavín, Petřiny a Motol. Délka trasy pražského metra se tak prodlouží o více než šest kilometrů. Stavba bude stát asi 18,7 miliardy korun, Praha by ale měla získat zhruba osm miliard korun z fondů Evropské unie. Radní pro dopravu Radovan Šteiner zdůraznil, že stát na stavbu nepřispívá.
Pražské zastupitelstvo loni schválilo, že do roku 2015 uvolní na prodloužení metra trasy A celkem 10,7 miliardy korun. Nejvíce peněz bude muset město najít v letech 2013 a 2014, kdy by měla výstavba metra městskou kasu stát 8,7 miliardy korun. Do té doby půjde většina financí z operačního programu Doprava.
Zakázku od dopravního podniku získalo sdružení společností Metrostav a Hochtief CZ. Tunely metra budou razit plně mechanizované razicí štíty, ty se do Česka podle generálního ředitele Metrostavu Pavla Piláta vrátí téměř po 40 letech. "Tato technologie je šetrná k životnímu prostředí i obyvatelstvu, které bývá takovými stavbami dotčeno," dodal Pilát.
Do budoucna se počítá s rozšířením trasy A na letiště Ruzyně přes zastávky Bílá Hora, Dědina, Dlouhá Míle a Staré letiště. Magistrát předpokládá, že tento úsek bude zprovozněn do roku 2018.
Hlavní město zároveň plánuje stavbu metra D. Protínat má centrum metropole od Hlavního nádraží po Depo Písnice, ulehčit má především přetížené trase C. Podle plánů bude stát více než 40 miliard korun, stavba bude rozdělena do tří etap. Měřit bude 11 kilometrů a do Písnice povede přes náměstí Míru, Pankrác, Krč a Libuš. Moderní vozy budou řízeny dálkově.
V současné době dopravní podnik vybírá k trase metra D dodavatele projektové dokumentace. "Následně bude vyhlášeno výběrové řízení na výstavbu," řekl Bém. Podle ředitele DPP Martina Dvořáka by stavba mohla začít v roce 2012 nebo 2013.
Pražský dopravní podnik v současné době provozuje na třech linkách 57 stanic metra a denně metrem přepraví více než milion cestujících.
Mediafax: Bém zahájil prodloužení trasy metra A do Motola (převzal i Volný)
Finanční noviny ČTK: V Praze začíná výstavba nových stanic trasy metra A (převzaly i Regiony Impuls a archiweb.cz)
Deník Metro: Metro A do Motola: stavba dnes začíná
Český rozhlas: Začíná výstavba metra do Motola. Otevřené by mělo být v roce 2015 (přebral i Ekolist)
Lidovky: Začala výstavba nových stanic metra. Nejdřív do Motola, pak na Ruzyni
TN.CZ: Stavba začala: metro A směřuje do Motola
CT24.CZ: V Praze se začínají stavět nové stanice metra na trase A
iHned: Ťuky, ťuk: Výstavba metra A do Motola může začít
iDnes: Čtyři stanice, šest kilometrů, 19 miliard. Bém „odklepl“ prodloužení metra (včetně videa)
Aktuálně: Bém se chopil kladiva a zahájil stavbu metra
Pražský deník: V Praze odstartovala stavba prodloužení metra
Magistrát: Prodloužení trasy metra A bylo zahájeno, ani na trasu D se ale nezapomnělo
Praha 6: Prodloužení trasy metra A bylo zahájeno
Prodloužení trasy metra A zahájeno
PRAHA
Krátce
Výstavba dalšího úseku a stanic trasy metra A začala. Povede ze současné konečné stanice Dejvická přes stanice Červený vrch, Veleslavín, Petřiny až do Motola. Úsek by měl být hotov v roce 2014. „Po 32 letech dostane konečná stanice metra Dejvická své logické pokračování,“ řekl pražský primátor Pavel Bém. K celkové délce sítě metra 59 kilometrů přibude nových šest kilometrů. V roce 2008 byl otevřen nový úsek trasy C z Ládví do Letňan (na snímku).
Regionální mutace| Mladá fronta DNES - Praha
http://zpravy.idnes.cz/mfdnes.asp?v=086 … dc=1367747
Stavba „Prodloužení trasy A metra v Praze ze stanice Dejvická” a její souvislosti
http://www.dpp.cz/download-file/3149/novy-soubor.pdf (strana 6)
V průběhu dubna proběhne oficiální zahájení stavby „Prodloužení trasy A metra v Praze ze stanice Dejvická“. Zahájení se odehraje tradičně slavnostním poklepáním základního kamene. Před zraky médií se tak rozběhne stavba, která byla zastupiteli města schválena v květnu roku 2009 a která by měla trvat až do roku 2014. Celkově by měla stavba stát okolo osmnácti miliard, z toho osm miliard bude čerpáno z fondů Evropské unie.
Oddělení Komunikace
Obrázek: Metroprojekt
I když oficiální zahájení nás tedy teprve čeká, v současné době jsou již v plném proudu přípravné práce, které jsou pro realizaci akce takového rozsahu nezbytné. V tak složitém organismu, jakým je velkoměsto 21. století, se organizace stavby takového formátu musí projednávat a plánovat ve velkém předstihu, a to na několika úrovních. Předem musí být vypracováno množství odborných studií a další dokumentace, podle které se rozsáhlá stavba řídí. Nezanedbatelnou součástí přípravy stavby je rovněž vyřešení veškerých majetkoprávních vztahů. Ačkoliv samotná ražba ještě nezačala, za prodloužením trasy linky metra A stojí už dnes kus odvedené projekční a inženýrské práce.
Jednou z nejpodstatnějších částí příprav jsou geologické sondy, což znamená geomonitoring a hydrogeomonitoring, monitorující geologické podmínky a stav vody v místech, kde je plánována ražba tunelů. Tyto sondy proběhly již v rámci samotného zpracování projektové dokumentace, probíhají i nyní a budou probíhat během celé stavby. Během ražby trasy je totiž potřeba neustále sledovat geologické i hydrogeologické podmínky, aby nedošlo nečekaně k jejich změně a aby nedošlo k nepředvídaným problémům při ražbě tunelů. Vedle těchto sond se provedla a nadále bude provádět i tzv. pasportizace objektů. Pasportizace dokumentuje všechny budovy stojící v zóně možných dopadů stavební činnosti, která je určena projektovou dokumentací. Vyhodnocuje jejich stav a díky tomu je možné zjistit i dopad a eventuální rozsah poškození, které by na budovách mohlo vzniknout vlivem stavby. Ze stejných důvodů se plánuje i pasportizace dopravních komunikací, které budou během stavby používány.
Stavba se, vzhledem ke svému rozsahu, dotýká stovek pozemků, které jsou ve vlastnictví veřejných, ale i řady soukromých subjektů. Ačkoliv je projektová dokumentace vytvořena tak, aby minimalizovala zásahy do vlastnických práv majitelů dotčených pozemků, nelze je zcela vyloučit. Vedle technické stránky stavby je tak nutné řešit i stránku majetkoprávní. Ta zejména spočívá v zajištění územního rozhodnutí, souhlasů a příslušných smluv uzavřených s vlastníky dotčených nemovitostí, na jejichž základě jsou pak vydávána stavební povolení. Pro stavbu metra jsou klíčová stavební povolení pro stavbu samotné dráhy, inženýrských sítí, světelných signalizačních objektů a souvisejících objektů.
Je vcelku pochopitelné, že rozsah stavby vzbuzuje u některých lidí obavy. Při jednáních se proto řeší, jaký vliv bude mít ražba tunelu, zda nehrozí narušení sousedních objektů, nadměrná hlučnost, prašnost nebo dopravní zatížení v oblasti. Za tímto účelem jsou vypracovány a prezentovány studie, které řeší potenciální postižení daných lokalit a navrhují šetřící opatření.
Podzemní práce na ražbě tunelu a stavbě budoucích stanic metra jsou vedeny ze zařízení stavenišť. Trasa o délce přes šest kilometrů potřebuje několik takovýchto adekvátně vybavených zařízení stavenišť. „V současnosti je vydáno stavební povolení na cca 10 zařízení stavenišť, z toho 5 je jich předáno zhotoviteli k realizaci přípravných prací,“ informuje Miloslav Hasal, ředitel divize společnosti Inženýring dopravních staveb a.s., která na této stavbě pro Dopravní podnik hl.m. Prahy smluvně provádí náročnou inženýrskou činnost. Nutnou součástí takovýchto stavenišť je i parkoviště a buňky pro dělníky s potřebným vybavením, jako jsou umyvárny, šatny apod. Každé takové staveniště vyžaduje pečlivou přípravu. Existují přesné normy, které musí být dodrženy a na které navíc během celého průběhu prací dohlíží hygienik.
Stavba metra by tak neměla nikoho postihnout víc, než je nezbytně nutné. Výměnou za krátký čas nepohodlí navíc získají obyvatelé zmíněných oblastí a firmy zde sídlící lepší dopravní obslužnost, a to dlouhodobě.
Zahájení ražby prodloužení trasy metra A
Dovolujeme si Vás pozvat na slavnostní zahájení ražby prodloužení trasy metra A a usazení sv. Barbory na portálu tunelu Markéta, které se koná 21. června 2010 ve 14 hodin na Vypichu na Praze 6
(vstup z ulice Na Vypichu, viz. přiložený plánek).
Novou trasu metra ochrání svatá Barbora
Krátce - VYPICH V pondělí ve 14 hodin bude Na Vypichu slavnostně zahájena ražba prodloužení trasy metra A. V průběhu slavnosti bude vysvěcena soška svaté Barbory - patronky horníků...
Plné znění ihned v trafice, nebo zde od 12:00.
http://zpravy.idnes.cz/mfdnes.asp?v=142 … dc=1404976
Na Vypichu odstartovala ražba nového úseku metra A, přijde na 19 miliard
aktualizovaný titulek: VIDEO: Nový úsek metra A skropila svěcená voda, stát by měl do čtyř let
http://zpravy.idnes.cz/na-vypichu-odsta … _praha_vel
Ze staveniště nedaleko tramvajové točny na Vypichu se bude razit do dvou směrů. Připravena už je štola pro stanici Petřiny i štola pro tunel k motolské nemocnice.
Začala ražba prodloužení metra A http://magistrat.praha-mesto.cz/84240_Z … ni-metra-A
Dnes odstartovala na Vypichu ražba nového úseku metra A. Do štoly Markéta, která je přístupovou štolou pro novou stanici Petřiny, uložil pražský primátor Pavel Bém sošku svaté Barbory, která je patronkou horníků a tunelářů. Sošku vysvětil páter Benedikt Kolaja.
Cituji:
Do štoly Markéta, jež je přístupovou štolou pro novou stanici Petřiny, uložil pražský primátor Pavel Bém sošku svaté Barbory. Ta je patronkou architektů a měla by posvětit zdárné dokončení stavby.
Jojo, a na ČT si zase půjčili "vize metra do roku 2100" Tomáše Rejdala ;-)
ČT - dost dobrý a v druhé části opravdu dobrý prof. Moos
http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1 … ene-metro/
Prodloužené metro
Druhá nejstarší trasa pražského metra bude do čtyř let delší o téměř 6 kilometrů. Ze současné konečné stanice Dejvická se prodlouží až do Motola. Na papíře je už i nová trasa D, která by měla ulehčit hlavně přetíženému „céčku“. Původní plán – postavit obě souběžně – ale zřejmě vedení města nesplní. Pojede metro jednou i na letiště? Která trasa je pro Pražany důležitější – nový úsek trasy A nebo linka D? Otázky pro Petra Moose, prorektora ČVUT.
Metro na Vypichu budou razit jinak než Blanku
http://www.metrostav.cz/cz/aktuality/ak … il?id=2101
Kde jsou v Praze 6 zařízení staveniště?
http://www.praha6.cz/aktuality/aktualita.php?ID=1395
Tunel Boring Machine (TMB) – použití nejmodernější technologie poprvé v Čechách
Uzavírky a výluky minimální
Informační středisko
K Lánu 496/2 (v parčíku naproti škole)
každé ÚT 14 - 18 hodin, tel. 235 314 109
Jak budou vypadat nové stanice
http://www.sestka.cz/index.php?clanek=2677
...výhodou metody TBM je rychlost ražby, dlouhodobý průměr je 300 m za měsíc.
Informační středisko k metru
K Lánu 496/2 (v parčíku naproti škole) každé úterý 14 – 18 hodin, tel. 235 314109
V centru si lze prohlédnout dokumenty ke stavbě, vizualizace, technické údaje, letecké snímky pozemků, mapy, každý měsíc aktualizovaný soubor barevných fotografií zprobíhající výstavby celé trasy a na dotazy veřejnosti budou odpovídat kompetentní zástupci Sdružení zhotovitelů a projektanta. Po předchozí domluvě je možno sjednat i skupinové návštěvy s odborným výkladem. Středisko bude v provozu po celou dobu výstavby, tj. až do roku 2014.
Nechceme pod domy metro, hrozí propad, bouří se lidé z Červeného vrchu
http://zpravy.idnes.cz/nechceme-pod-dom … _praha_taj
V novinách Metrostavu č.12 a 13 (strana3) informace o použití razicích štítů
http://www.metrostav.cz/pdf/noviny/12-132010.pdf
Stavbaři: Ražba metra na Červeném vrchu bude bezpečná, lidé se nemusí bát
http://zpravy.idnes.cz/stavbari-razba-m … _praha_taj
...tak uvidíme, co udělá ten milimetrový pokles...
btw, nevíte, kde sehnat mapu kanalizační sítě? 3m průměr stoky je teda pěkný...
Největší stoky jsou zakresleny v územním plánu.
Překvapila mě zmínka o životnosti razicích strojů, domníval jsem se, že takový stroj prakticky nestárne, neboť se za provozu průběžně udržuje.
Na webu vyšlo nové číslo časopisu Tunel 2/2010. Obsahuje zajímavý článek s podrobným popisem chystaného TBM.
Štola Markéta přesáhla délku 200 metrů Jedinou ražbu na trase metra V. A, při které dnes Metrostav používá Novou rakouskou tunelovací metodu (NRT M), najdete na Vypichu. R aziči z týmu Ing. Miroslava Vlka z divize 5 s ní razí 220 m dlouhou přístupovou štolu Markéta a rychle se blíží k jejímu konci. Jednotným spádem přes 3 % štola sestoupí až do hloubky kolem 30 m pod terén. Je pouze dočasným dílem, které nejprve poslouží k vyražení strojovny hlavního
větrání, potom k vybudování pokračujícího tunelu obratových kolejí a nakonec se stane dopravní cestou pro výstavbu ražené stanice Petřiny. Po protažení tunelovacího zeminového stroje (EPB) stanicí bude sloužit k její dostavbě a poté bude uzavřena popílkobetonem.
Od června už raziči bez použití střelných prací na Vypichu dokončili celý, 130 m dlouhý kus štoly s profilem 33 m². Na něj navázali ražbou díla s rozšířeným profilem 45 m², které slouží jako výhybna pro provoz důlní techniky. Z této části už dokončili více než 70 m (foto). Základní
i rozšířená štola mají tvar podkovy s rovným dnem a jejich výrub je ražený v plném profilu bez členění. Jen délka záběru se liší podle třídy ražnosti od 0,8 do 2,5 m. „Dřív jsme většinou pracovali v ‚šedých‘ masivech, proto jsou pro nás zajímavá souvrství barevných pískovců,
ve kterých pod Bílou horou pracujeme,“ říká Ing. Vlk. „Geologicky jsou označená jako bělohorské a korycanské a přecházejí od jasně žluté přes okrovou, hnědou a rezavou
až do červena. Místy jsou navíc proložené zelenými glaukonity či šedobílými vápnitojílovitými vrstvami.“ Barevný masiv je však vidět jen na čelbě výrubu, horninu totiž téměř okamžitě skryje dočasné ostění, složené z příhradových rámů typu Bretex, svařovaných sítí a 20 cm stříkaného betonu. V úsecích, kde se štola bude křížit s traťovými tunely, je její ostění zesíleno.
„Technologii NRTM průběžně přizpůsobujeme horninám, ve kterých pracujeme,“ uzavírá Ing. Vlk. „Dnes postupujeme tak rychle, že štolu dokončíme do poloviny srpna. Strojovnu a obratové koleje s výrubem 39 m² a celkovou délkou 300 m vyrazíme do konce letošního
prosince. Ražbu stanice Petřiny, jejíž největší profil bude 256 m², zahájíme asi po Novém roce. Stavbu nám zatím nejvíc zkomplikoval déšť a velké množství bahna. Děláme
však všechno pro to, abychom neznečišťovali okolí.“
Viz noviny metrostavu č.14 a 15 str.5
Silnice - dálnice a okruhy - mo.ttnz.cz » Áčko do Nemocnice Motol » z tisku a médií
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.
Vygenerováno za 0.401 s, vykonaných příkazů: 86.