1

Re: Příprava realizace dopravních staveb a související legislativa

Různé novely apod.

Thumbs up Thumbs down

2

Re: Příprava realizace dopravních staveb a související legislativa

Klaus vetoval zákon o životním prostředí

Praha - Prezident Václav Klaus odmítl podepsat zákon o posuzování vlivů na životní prostředí.

„Jde o novelu, která stojí proti zájmům většiny občanů a která ve svém důsledku nepřispěje ani k zamýšlenému zvýšení kvality ochrany životního prostředí,“ odůvodnil to.

Pokud například ekologické organizace podají ve stanovených lhůtách své vyjádření, mohou se domáhat zrušení rozhodnutí o povolovacím řízení staveb. To podle něj představuje nepřijatelný průlom do soudnictví. Zákon se nyní musí vrátit do Poslanecké sněmovny.

Česku však kvůli tomu hrozí problémy. „Krok prezidenta Klause vystavuje republiku vážnému riziku prohry sporu s Evropskou komisí a velmi citelným finančním sankcím,“ řekl ministr životního prostředí Ladislav Miko.

Thumbs up Thumbs down

3

Re: Příprava realizace dopravních staveb a související legislativa

Pozemky pro stavbu dálnic půjde snáze vyvlastnit
Praha - Když se stát rozhodne, že nějakou obcí povede dálnice, od ledna to prosadí daleko snáze než nyní. 
http://www.denik.cz/z_domova/pozemky-pr … stnit.html

4

Re: Příprava realizace dopravních staveb a související legislativa

Výstavba dopravní infrastruktury se zrychlí, Klaus podepsal zákon

Prezident Václav Klaus podepsal zákon o urychlení výstavby dopravní infrastruktury, který má zjednodušit a zkrátit stavební a správních řízení u dopravních staveb. O prezidentově podpisu informoval mluvčí Hradu Radim Ochvat...

Thumbs up Thumbs down

5

Re: Příprava realizace dopravních staveb a související legislativa

no asi sem smile

Nakreslit čáru do mapy http://hollan.blog.respekt.cz/c/113371/ … -mapy.html

A pak jen přetrpět zdlouhavé povolovací procedury, sehnat prachy a hurá stavět. Dálnice jsou potřeba, protože my lidé se potřebujeme přesouvat, jen pár ekoteroristů se nás snaží vrátit zpátky na stromy.

6

Re: Příprava realizace dopravních staveb a související legislativa

Kráva je fialová, vůl je zelený

Thumbs up Thumbs down

7

Re: Příprava realizace dopravních staveb a související legislativa

andy napsal:

Klaus vetoval zákon o životním prostředí

Praha - Prezident Václav Klaus odmítl podepsat zákon o posuzování vlivů na životní prostředí.

„Jde o novelu, která stojí proti zájmům většiny občanů a která ve svém důsledku nepřispěje ani k zamýšlenému zvýšení kvality ochrany životního prostředí,“ odůvodnil to.

Pokud například ekologické organizace podají ve stanovených lhůtách své vyjádření, mohou se domáhat zrušení rozhodnutí o povolovacím řízení staveb. To podle něj představuje nepřijatelný průlom do soudnictví. Zákon se nyní musí vrátit do Poslanecké sněmovny.

Česku však kvůli tomu hrozí problémy. „Krok prezidenta Klause vystavuje republiku vážnému riziku prohry sporu s Evropskou komisí a velmi citelným finančním sankcím,“ řekl ministr životního prostředí Ladislav Miko.

Poslanecká sněmovna nakonec Klausovo veto přehlasovala, čímž (doufejme) odvrátila další zbytečné komplikace získávání podpory na dopravní stavby z EU, které je už tak dost problematické. Viz např.

Sněmovna přehlasovala prezidentské veto zákona o posuzování vlivu na životní prostředí,
Klausovo veto padlo. Výsledek EIA půjde dát k soudu.

Thumbs up Thumbs down

8

Re: Příprava realizace dopravních staveb a související legislativa

andy napsal:

Poslanecká sněmovna nakonec Klausovo veto přehlasovala, čímž (doufejme) odvrátila další zbytečné komplikace získávání podpory na dopravní stavby z EU, které je už tak dost problematické.

Jiný výklad téhož
http://neviditelnypes.lidovky.cz/ekonom … nomika_wag

Thumbs up Thumbs down

9

Re: Příprava realizace dopravních staveb a související legislativa

Limity hluku - Jurásková už si nechce pálit prsty, 511 hned tak nebude.

http://zpravy.idnes.cz/domaci.asp?c=A10 … domaci_lpo

že se staví opravu není jen tak. Díky všem, kdo mají tu odvahu. Stavitelů málo - kritiků a vyděračů mnoho.

Thumbs up Thumbs down

10 Naposledy upravil: S_M_Lomoz (02.06. 2014 07.23)

Re: Příprava realizace dopravních staveb a související legislativa

K zastavení stavby bude stačit žaloba. Soud bude muset rozhodnout do tří měsíců

Součástí balíku změn v rámci zákona o posuzování vlivů na životní prostředí je i změna stavebního zákona. Dokud soud nerozhodne o žalobě proti povolení stavět, projekt bude pozastaven.

Přímo naproti sídlu ministerstva životního prostředí v pražských Vršovicích stojí už devátým rokem obří připomínka jednoho selhání zákona. Protilehlé obchodní centrum Eden je totiž de facto černou stavbou - stále nemá územní rozhodnutí.
Soud dal v roce 2002 za pravdu žalobě občanů, ale už bylo pozdě. Hypermarket měl stavební povolení a téměř dokončené práce se už nikdo neodvážil zastavit.
Až s lednem příštího roku má skončit možnost, že se něco podobného bude opakovat. Začne platit pravidlo, že dokud soud nerozhodne o žalobě proti některému z povolení v rámci stavební investice, projekt bude pozastaven. "V návrhu počítáme s tím, že by žaloba měla odkladný účinek," potvrdila Petra Roubíčková, mluvčí ministerstva životního prostředí, které novelu zákona dokončuje.
Půjde o součást balíku změn v rámci takzvaného zákona o EIA neboli posuzování vlivů na životní prostředí. Úpravy se prolínají i do stavebního zákona a jde především o to, kdy a jak se může na povolování investičních projektů podílet veřejnost. Na českou vládu tlačí Evropská komise - zhruba čtyři roky dostává Česko upozornění, že míra zapojení občanských a ekologických iniciativ nestačí, ale dosud se problém neřešil.
Ministři životního prostředí a pro místní rozvoj tak musejí rychle reagovat, jinak Evropská unie utne penězovod o objemu několika desítek miliard. "Byla by to obrovská komplikace a ztráta. Doháníme skluz v čerpání z minulých let, a kdyby se nám nepodařilo toto nebezpečí odvrátit, naše úsilí by bylo podstatně znehodnoceno," říká Věra Jourová (ANO), ministryně pro místní rozvoj.

Nová povinnost
Odkladný účinek žaloby je jedním z bodů, který prosazovala asociace ekologických organizací Zelený kruh. "Když se ukáže, že je pravda na straně toho, kdo žaloval, už má většinou smůlu. Stavař se snaží postupovat samozřejmě co nejrychleji a pak už je vlastně jedno, jak soud rozhodne," popisuje Daniel Vondrouš, expert na povolování staveb ze Zeleného kruhu.
Od změny si slibuje, že soudy začnou pracovat rychleji, protože rozhodování často zabere i tři roky. "Rychlejší řízení je dobré pro investory i veřejnost. Když se vleče léta, lidé už ani nezvládají kauzu sledovat," dodává.
Firmy, kterým stavební investice dávají práci, ať už ze státních peněz nebo těch soukromých, se ale obávají, že novinka už tak dlouhé lhůty ještě protáhne. Zachráněné evropské miliardy tak podle nich přijdou vniveč. "Protože nebude možné je reálně utratit," namítá Jakub Vít, tajemník pro životní prostředí ve Svazu průmyslu a dopravy.
U soudních žalob novela se lhůtou počítá - soud bude mít zákonem nařízeno rozhodnout do tří měsíců, aby pak mohla stavba pokračovat. Čas strávený na úřadech se však stejně protáhne. "Je to daň za větší zapojení veřejnosti. Od roku 2016 bude platit další, velká novela a ta musí najít ve lhůtách balanc," říká Jourová.
Nejde přitom jenom o to, že žaloba například proti územnímu rozhodnutí zastaví vydání stavebních povolení. Zároveň se také změní role takzvaného stanoviska posouzení vlivů na životní prostředí. Zatím se jedná o papír, který každá investice musí mít, ale další úřady se závěry nemusejí řídit.
Pro názornost: v případě záměru na stavbu silnice může EIA doporučit velikost a četnost nadjezdů pro migrující zvířata. Na D11 u Hradce Králové tak stanovisko vyžadovalo, aby propustkou prošel los, jehož rozpětí paroží je větší než u rozšířenějšího jelena.
Teď může stavební úřad s odůvodněním doporučení odmítnout. Od ledna je však bude muset akceptovat. "Co bude uvedeno jako podmínka EIA, bude správní orgán povinen v navazujícím řízení uložit," shrnuje novinku Zdeňka Fialová, ředitelka odboru pro speciální stavební úřady na ministerstvu průmyslu.
V praxi to bude pro investora znamenat povinnost obstarat si další závazné stanovisko. Podle Víta se tak navíc může významně protáhnout celé povolovací řízení. Pokud se během přípravy stavby změní například některá z dodávaných technologií, bude si muset investor obstarat nový posudek EIA a vrátí se na začátek kolečka.
Na řešení problému se přitom zástupci byznysu a ekologických řešení shodnou. S návrhem přišel svaz průmyslu a v minulém týdnu ho prezentoval na odborném semináři. Hospodářské noviny už princip popsaly dříve - všechna povolení by se srazila do jednoho řízení, na jehož konci by si odnesl investor jediný papír, kterým by vyřešil dopady na životní prostředí, umístění stavby i její technické provedení. Na práci úřadu by dohlížel soud, kam by se také bylo možné obrátit.

http://zpravy.ihned.cz/cesko/c1-6226597 … tri-mesicu

Thumbs up Thumbs down

11

Re: Příprava realizace dopravních staveb a související legislativa

S_M_Lomoz napsal:

... Pro názornost: v případě záměru na stavbu silnice může EIA doporučit velikost a četnost nadjezdů pro migrující zvířata. Na D11 u Hradce Králové tak stanovisko vyžadovalo, aby propustkou prošel los, jehož rozpětí paroží je větší než u rozšířenějšího jelena.
Teď může stavební úřad s odůvodněním doporučení odmítnout. Od ledna je však bude muset akceptovat. ...

Pokud tomu dobře rozumím, tak ekoteroristi mohou bazírovat třeba na tom, že propust potoka pod dálnicí je malá, protože skrz ni nepropluje plejtvák obrovský a tudíž požadovat změnu? hmm Pokud jo, tak to bude pěkná pakárna! sad

Thumbs up 0 Thumbs down

12

Re: Příprava realizace dopravních staveb a související legislativa

Chybí tam jedna maličkost: pokud žaloba bude shledána neoprávněnou/nedůvodnou (argument "mě se to nelíbí")  žalující strana uhradí veškeré náhrady všech postižených odkladem. V případě zmíněního obchodního střediska by se jednalo i o zisky obchodníků, u dálnice by i stát mohl požadovat ušlé mýto apod. Jinak takový zákon je zelený paskvil, nahrávající všem obstrukčníkům, aby se uiž nepostavilo nikdy nikde nic.

Thumbs up +2 Thumbs down

13

Re: Příprava realizace dopravních staveb a související legislativa

Brno/Mladá Boleslav/Praha 10. června (ČTK) - Občanská sdružení mohou za určitých podmínek podat návrh na zrušení územního plánu. Justice dosud razila opačný přístup, Ústavní soud (ÚS) však dnes průlomovým nálezem vyhověl stížnosti Sdružení pro ochranu krajiny z Mladoboleslavska. Spolky mají podle ústavních soudců takzvanou aktivní legitimaci zpravidla tehdy, když sídlí v lokalitě dotčené územním plánem, nebo když tam členové sdružení vlastní nemovitosti. Asociace ekologických organizací Zelený kruh v reakci uvedla, že jde o významný pozitivní posun v oblasti ochrany práva na příznivé životní prostředí.
Podle ÚS by bylo na první pohled absurdní, kdyby vlastník pozemku nemohl podat návrh na zrušení územního plánu jen proto, že se sdružil s dalšími obyvateli téže obce a postupují společně. "Skutečnost, že občan dá přednost prosazování svého zájmu formou sdružení se s jinými občany, nelze přičítat k jeho tíži," uvedl v nálezu soudce zpravodaj Ludvík David.
Soudy by nyní měly pokaždé hodnotit, zda se konkrétní územní plán dotýká subjektivních práv sdružení. Podle ÚS závisí na rozumně uvažujícím soudci, aby s vědomím společenského významu územního rozvoje i občanského sdružování dokázal posoudit, zda je spolek oprávněn k účasti v řízení o zrušení opatření obecné povahy.
Na druhou stranu soudci zdůraznili, že aktivní legitimace spolků nemůže být bez hranic. Justice musí zohledňovat například cíle sdružení a jeho zavedenost v konkrétní lokalitě. "Není však možné vyloučit ani založení spolku ad hoc za účelem vážícím se k územnímu plánu," stojí v nálezu.
Podobný problém, který nález řeší, se podle Aleše Zieglera ze Zeleného kruhu vyskytuje v řadě jiných správních procesů, jako je územní a stavební řízení. "Rozsudek výrazně rozšiřuje práva spolku místních občanů dovolávat se soudu a práva na příznivé životní prostředí pro život. Umožňuje jim napadat u soudu nezákonné územní plány," řekl ČTK.
Sdružení pro ochranu krajiny, jehož představitelé se dnešního vyhlášení nezúčastnili, sídlí v Březnu na Mladoboleslavsku, soustředí se na okolí obcí Petkovy a Domousnice, a zvláště na přírodní park Čížovky. Cílem sdružení je ochrana přírodního a krajinného prostředí včetně kulturních a historických hodnot. "Jsme šťastní, že to formalistní právo ústavní soud jaksi potřel a řekl, že se musí správní soudy zabývat i tím, co občanská sdružení mají v náplni své činnosti. Protože nám byla odepřena aktivní legitimace, když byl nezákonně udělán územní plán obce Petkovy," řekla ČTK Dagmar Benešová ze sdružení.
Sdružení napadlo žalobou územní plán Petkov, vadila mu hrozba zástavby přírodního parku. Sdružení podle Benešové usiluje o změnu dvou stavebních parcel v přírodním parku, kde dosud byla stavební uzávěra. "Zastupitelé ani netušili, že někdy v průběhu řízení o území parku najednou tiše vznikly nějaké dvě stavební parcely. To nevěděl nikdo kromě starosty a majitele těch pozemků," dodala.
Krajský soud v Praze ovšem v souladu s ustáleným rozhodováním české justice dospěl k závěru, že občanské sdružení pro takový návrh nemá takzvanou aktivní legitimaci. Kasační stížností sdružení se nyní musí znovu zabývat Nejvyšší správní soud.
Výklad zákona, který doposud české soudy zastávaly, prakticky vedl k tomu, že návrh směřující proti územnímu plánu mohl podat jen vlastník pozemku či nemovitosti dotčené územním plánem.

Thumbs up Thumbs down

14

Re: Příprava realizace dopravních staveb a související legislativa

asi sem smile

TROUBENÍ NA POPLACH

datum: 6. 11. 2014
médium: Reflex - Rozhovor - BOHUMIL PEČINKA

Jsou lidé vlivní, vlivnější a pak ti, co skutečně rozhodují.
Mezi těch několik patří JIŘÍ BĚLOHLAV (64), prezident Metrostavu, největší české stavební firmy. Režimy a politici přicházejí a odcházejí, jen Bělohlav zůstává a už jedenačtyřicet let ryje svou profesní brázdu. Na veřejnosti se zásadně neobjevuje, rozhovory nedává, VIP večírky nenavštěvuje a fotit se odmítá i do firemních novin.

PŘESTO SE v jeho pražské centrále tísní fronty stavařů a politiků všech úrovní, kteří chtějí slyšet jeho názory. A možná právě proto jej odborná veřejnost označuje za neoficiálního ministra stavebnictví. Rozhovor pro Reflex dva roky odmítal a nakonec souhlasil jen proto, aby „zatroubil na poplach“, jak sám říká.

* Proč?

Situace na českém stavebním trhu není dlouhodobě dobrá a dnešní vláda ji některými svými kroky ještě zhoršuje, což může mít hrozné dopady na české hospodářství. Index stavební produkce klesá už od roku 2008 a Česká republika je výrazně pod evropským průměrem. Na rozdíl od mnoha zemí Evropské unie se naše situace vůbec nelepší a já se obávám, že dojde k dalšímu propadu.

* Čím bude způsoben?

Ohromným chaosem na ministerstvu dopravy a jeho organizacích, jako Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a Správa železniční a dopravní cesty (SŽDC), jež patří mezi největší zadavatele veřejných stavebních zakázek. Zažil jsem už hodně, ale takovou neschopnost připravovat nové projekty nikdy v životě. Jsou to absurdně nečinné instituce. Někdo už musí říct, že se z toho stává vážný ekonomický problém. Mně osobně nejde o politické hry s cílem odvolat ministra Prachaře. Jen troubím na poplach, aby nedošlo k hlubokému propadu celého odvětví.

* Jak se to projevuje?

Frekvence výměny manažerů je tak rychlá, že se tam nedá mluvit o žádné koncepci, natož strategii. Odcházejí odtud desítky odborníků i ze středního managementu, protože v takovém prostředí se nedá pracovat. A výsledek? Velké projekty se nerozjíždějí, přestože na ně jsou peníze.

* Projekty jakého typu?

Například úseky nových dálnic, které dnešní vedení ŘSD prostě nedokáže vypisovat. Moje firma se s tím dokáže nějak vypořádat, protože máme hodně zakázek od soukromých subjektů a také stavíme po celé Evropě. Diletantismus ministerstva dopravy však těžce zasáhne stavebnictví jako obor, jenž táhne ekonomiku.

* Jak se s tím vypořádala vaše firma?

V minulosti jsme měli rozpracovaných ročně kolem 130 projektů. Nyní máme rozdělaných několik set menších, abychom naplnili naše kapacity. Nedostatek českých možností nás zavedl do zahraničí, takže stavíme ve Finsku, v Polsku, Bělorusku, na Slovensku, dále v Maďarsku, Srbsku, Německu, ve Švédsku, v Norsku a na Islandu.
Říkám to proto, abych naznačil, že to moje troubení na poplach není volání na obranu Metrostavu. Tyhle názory mě mohou u státu spíše poškodit. Chci zde nahlas říct, že náš stavební byznys je špatný cestovatel a ne všichni mohou vyjíždět do zahraničí. Vývoz strojů s sebou přináší velká rizika, a proto se největší světové stavební firmy snaží mít core byznys na domácích trzích.

* Vraťme se k ministerstvu dopravy. Myslíte si, že ministr Prachař (ANO) svůj resort neřídí jako firmu?

Firmy mohou být řízeny dobře a špatně. Tohle ministerstvo je tím druhým případem.

* Nepadl s ministrem Prachařem mýtus posledních let, že dobrý soukromý podnikatel musí být automaticky dobrým ministrem?

Dělat na ministerstvu je úplně jiný typ práce než v soukromém sektoru. Takový ministr by se měl vyznat v řízení státní správy nebo to dopadne tak, že svou prací ohrozí českou ekonomiku. Ministr musí být navíc obklopen odborníky. Tady každý nový ministr dopravy předchozí experty vyrazí a nacpe si tam své kamarády, kteří se musí řemeslo učit od začátku. No a když si ho v lepším případě osvojí, přichází další ředitel, obklopený jinou družinou.

* Lidé z projekčních firem tvrdí, že dnes se téměř „nekreslí“, z čehož vyvozují, že se za rok dva nebude příliš stavět.

Tomu bych věřil, protože projektanti jsou první na řadě, kteří tento efekt pociťují. V krátké době to pocítí i další firmy.

* V jak krátké době?

Podívejte, v českých médiích se dnes pořád píše, že hospodářskou krizi máme za sebou. Moje stavařské zkušenosti mi napovídají, že další vlna krize teprve přijde. Od roku 2008 se snížil počet zaměstnanců ve stavebnictví o padesát tisíc a bude hůř.

* Jak hůř?

Propouštění se bude týkat možná desítky tisíc lidí.

* Ministr Babiš ovšem tvrdí, že peníze na projekty jsou. V čem je problém?

Je to pořád o tomtéž. Situace na Ředitelství silnic a dálnic je zlá. Nezůstal tam kámen na kameni a do toho nastoupila provizorní paní ředitelka. Práce na projektech tam totálně zamrzly.

* Myslíte si, že v čele Ředitelství silnic a dálnic by měl být spíš člověk z oboru?

Musí to být člověk, jenž se vyzná ve stavebnictví, investování, a současně musí být alespoň trochu dobrý manažer, protože operuje s desítkami miliard korun ročně.

* Takže když v čele Ředitelství silnic a dálnic stojí bývalá šéfk a komunikace Agrofertu, není to dobrá kvalifikace?

Obávám se, že ne.

* Vnímá Babiš, že se v resortech a institucích, jež odborně garantuje, moc nemaká?

Ministr financí se stále prezentuje jako razantní podnikatel, politik a šéf strany a já se jen divím, že tuto situaci neřeší a nechává věcem volný průběh. K politikům mám daleko, ale tohle se mi zdá divné.

* Médii proletěl výrok, že část české společnosti v minulých letech tak horlivě bojovala proti korupci, že se zde v roce 2014 nepostaví ani kilometr nových dálnic. Berete to jako nadsázku?

No to v žádném případě. Je to fakt, který zhorší ještě dvě věci – fungování institucí, o nichž jsem mluvil, a připravované zákony, jež jsou katastrofální. Když je čtu, mám dojem, že se někdo rozhodl hasit oheň benzínem.

* Jaké zákony myslíte?

Například připravovaná novela o zadávání veřejných zakázek, novela o dopadu staveb na životní prostředí a zákon o trestní odpovědnosti právnických osob.

* Zákon o zadávání veřejných zakázek však přijala už minulá vláda, i když pod silným tlakem občanských iniciativ, které si z něj udělaly transparent boje proti korupci.

Mohl by mi někdo laskavě říct, proč si vybraly zrovna tento zákon? Chápu jejich úmysly, ale výsledkem je, že korupce se moc nezmenšila, zato nová pravidla nesmírně komplikují podnikání, a tím pádem i oživení ekonomiky. Je to absolutní zmetek stejně jako připravovaná novela. To vlastně ani není zákon, ale bariéra proti tomu, aby veřejnou zakázku vyhrála nejlepší firma.

* Je to proto, že hlavním kritériem výběru se stala cena?

Například, ale nejenom. Úplně do pozadí byly zatlačeny reference, které o vás podá ten, jemuž jste už něco podobného v minulosti stavěli. To je nejlepší záruka, že to tak uděláte i v budoucnu. Dnes jsou reference téměř bezvýznamným kritériem. Nahrává to různým podvodníkům z garážových firem, kteří získají zakázku pod cenou a pak ji přeprodávají, protože na ni nemají peníze ani kapacity. Dnešní veřejné zakázky může posuzovat každý školák, jenž chápe, co je vyšší a nižší cena. Také tam chybí pravidlo zpochybnit projekt v situaci, kdy je navržená cena mimořádně nízká. Vezměte si, že někdo podstřelí cenu a spekuluje, že v průběhu stavby ovlivní investora, aby se na vyšší cenu dostal přes vícenáklady. V dnešní době se ho však většinou přesvědčit nepodaří, což vede ke zhoršení kvality staveb, protože firmy příliš šetří na materiálu.

* Jak to děláte vy?

Snažíme se dumpingové ceny nedávat, protože víme, k jakým koncům to může vést. Máme seznam projektů, v nichž došlo k haváriím s tragickými konci, protože se neodůvodněně šetřilo. Nyní se projednává novela zákona o zadávání veřejných zakázek, jež nic podstatného neřeší. A to i přesto, že odcházející ministryně Věra Jourová (ANO) slíbila, že zákon přizpůsobí životu. Nic se však nestalo. To je další příčina mého troubení na poplach. Další věcí je zákon o vlivu staveb na životní prostředí, který se teprve bude projednávat v Poslanecké sněmovně. A zase typický postup: dlouho se nic nedělo, pak na nás začala tlačit Evropská unie a norma se projednává pod obrovským tlakem, takže obsahuje obrovské chyby.

* Jaké?

Uvádí se tam například, že účast veřejnosti ve správním řízení nebude mít pevná pravidla. A dále, že připomínky veřejnosti nebudou muset mít odborný ani věcný základ. Zástupci veřejnosti nebudou muset ve vztahu ke stavbě prokazovat místní příslušnost. Vstup do řízení bude možný s podpisy, jež nebudou muset být ověřeny. Rozumíte tomu? Kdo bude chtít nabourat schvalování výstavby, bude mít neomezené možnosti.

* A co takzvaní vypalovači z řad zelených občanských iniciativ, kteří si nechávají platit za schválení staveb?

Ti byli už předtím, ale tenhle zákon dává možnosti zbohatnout i dalším. Vznikne nová vrstva zločinců, kteří si založí občanská sdružení a pod heslem špatného vlivu na životní prostředí budou brutálně kasírovat stavební firmy. Stát, jenž slovně bojuje proti korupci, ji ve skutečnosti chce legalizovat v zatím nevídaném rozsahu.

* Kdo bude nakonec v téhle hře ten poražený?

Všechny strany, protože projekty se budou nesnesitelně protahovat a zdražovat.

* Mimochodem, prý jste autorem věty, že je lepší, aby státy vůbec nedostávaly evropské peníze. Co jste tím chtěl říct?

Jenom to, jak obrovské problémy máme my, stavaři, s projekty, které spolufinancuje Evropská unie.

* O co jde?

Projekty financované EU prakticky nepočítají se změnami. Každý, kdo někdy stavěl třeba kozí chlívek, ví, že změny ke stavbám patří. Bez nich to nejde. Navíc investoři většinou nemají tzv. evropské projekty dobře připravené, takže změn je tam víc než v jiných případech. Výsledkem je hrozba, že dotace na stavbu může být investorovi odebraná. V poslední době jsme se setkali s několika konkrétními případy, že jsme se snažili investorovi v té věci pomoct, ale dostali jsme se do konfliktu jednak se zákonem, jednak s evropskými pravidly, takže někteří naši manažeři jsou trestně stíháni.

* Metrostav je hlavní firma, jež stavěla pražský tunel Blanka. Proč byla výsledná cena výrazně vyšší než původně plánovaná?

V prvé řadě chci říct, že jsme s hlavním městem Praha byli u rozhodčího soudu, který dal našim výhradám plně za pravdu, a magistrát nám musí zaplatit všechny náklady, jež jsme dělali na základě pokynů investora.

* Takže jste vyhráli?

Ne, jen jsme dostali zaplaceno to, co jsme udělali. Za žádnou výhru to nepovažujeme.

* Vraťme se ještě k výsledné ceně za tunel Blanka.

Léta se potýkám s výrazem předražená Blanka. Ptám se: vůči čemu? Bohužel mě nikdo nechce vyslechnout.

* Co je podstata „předražené Blanky“?

Když jsme vyhráli projekt na Blanku, dostali jsme zadání na relativně malý objem prací. V průběhu let se však ukázalo, že musíme těch objemů udělat daleko víc (geologie, požadavky městských částí, architektonická soutěž na nový most). Praha s tím původně jako investor nepočítala, takže nám postupně zadávala další a další věci. Pravdou je, že Blanka, kterou jsme postavili, je jiná, než bylo v původním zadání. To zadání jsme však nerozšiřovali my, ale investor. Rozdíl se pochopitelně musel promítnout v ceně.

* Zeptám se jinak: Mohla být Blanka levnější?

Zcela určitě, ale jen za předpokladu, že by byla ze strany investora lépe promyšlená na samém začátku. My jsme dostali zaplaceno právě tolik kubíků betonu a tun železa, kolik jsme tam dali.

* Bylo ve vašem oboru někdy lépe?

V roce 1989 jsem se těšil, že nastane zlatá éra stavebnictví, ale zmýlil jsem se. Dnes se z poloviny zabýváme bojem s antipodnikatelskou byrokracií. Vidíte na stole ty papíry? To je korespondence s právníky, státním zastupitelstvím a policií. Tím se dnes jako vedení zabýváme. Naším posláním je však něco jiného – dělat nové projekty a hledat nová řešení ke stavbám, ale to je dnes na okraji. Stavebnictví je nádherná práce, ale naše řemeslo se překlápí do právních sporů, kdy si to právníci investorů rozdávají s právníky stavebních firem.

* Co zákon o trestní odpovědnosti právnických osob?

Další katastrofa. Na rozdíl od podobných zákonů v Německu nebo Americe nemá žádný prováděcí předpis. Když se v USA uváděl do života, tak prováděcí předpis vyšel dříve, než zákon vstoupil v platnost, takže firmy se na jeho dopady mohly připravit. Mimo jiné bylo jasně řečeno, za které věci nese odpovědnost pracovník a za které firma. Tady u nás nic takového není. Takže neexistuje žádná obrana před uplatněním zákona vůči vaší firmě. V současné době neznáme cestu, jak se jako firma vyvinit z odpovědnosti za to, co provedl z vlastní vůle náš pracovník. Jeho poklesek padá na celou firmu. Zákon je ze strany policie a státních zástupců také často uplatňovaný účelově a výběrově.

*

Z konkurenčních důvodů?

Nedá se to vyloučit. Bez přesnějších pravidel tenhle zákon vůbec neměl platit. Můj obor, v němž se pohybuju jedenačtyřicet let, se dostává do svěrací kazajky.

* Kdy se začala stahovat?

Asi v posledních dvou letech.

* Jak zpětně hodnotíte zrušení ministerstva stavebnictví?

Negativně. Resort, jenž vyprodukuje výkonů za čtyři sta miliard korun ročně, by měl mít své ministerstvo. Dnes je dění ve stavebnictví ovlivňováno z pěti nebo šesti různých ministerstev a úřadů. Uvědomte si, že je v něm přímo nebo nepřímo zaměstnáno několik set tisíc lidí, kteří nemají svého protektora. Zemědělství ho má, my ne.

* Jaký je vlastně stavební trh v Česku?

Velmi otevřený. Firmy z Evropy sem mohou kdykoli přijít a soutěžit. V Německu je naopak trh velice protekční a dostat se tam je téměř nemožné. Ve Francii nebo v Itálii jsme šli do soutěže proti firmám, jež nám nesahají ani po kotníky, ale neprošli jsme přes kvalifi kaci. Prostě nás z formálních důvodů účelově vyřadili. Tam si své trhy chrání pro domácí stavební firmy. Trochu jiná je situace v severských zemích, v nichž jsme se s žádnou diskriminací nesetkali. Ve Finsku, Švédsku, v Norsku nebo na Islandu podáme nabídku, a když splníme podmínky investora, bez problémů ji dostaneme.

* Jak jste se nakonec dostali na německý trh?

Koupili jsme jednu rakouskou firmu a soutěžíme pod její značkou.

* Co ruský trh?

Několik let jsem v Moskvě jako stavbyvedoucí budoval stanici metra Pražskaja, takže mám k Rusku docela dobrý vztah. Například v Moskvě je však daleko větší chaos než u nás. Když chcete pracovat v ruských podmínkách, musíte mít na své straně speciální lidi, jestli mi rozumíte. Navzdory tomu, že osobně znám většinu lidí v moskevském Metrostroji i na magistrátu, nestačí to.

* Pomohly vám dřívější kontakty v ruském byznysu?

(Smích) Ano, ruské kontakty mně pomohly dojít k závěru, abychom tam nestavěli.

* Co je hlavní problém ruského trhu?

Projekty tam jdou do realizace nepřipravené, kontrakty se podepisují bez kalkulace ceny, prostě asijské poměry. Podnikat tam znamená hledat způsoby, jak své oprávněné finanční požadavky uspokojit.

* Co tím myslíte?

Blíží se to mafi ánským metodám a s tím my nechceme mít nic společného. Pustit se do takového hazardu by mohlo naši firmu zničit.

* Co trh v nových zemích Evropské unie?

Taky trochu džungle. Snad jen v Maďarsku platí jiná pravidla, která jsou hodně blízká německým. Prostě Orbán a jeho garnitura si dokáží ohlídat, aby vyhrávaly maďarské firmy. Já po něčem podobném nevolám, jen konstatuji.

* Nedávno se objevily zprávy, že stavební trh v Polsku je na tom špatně. O co jde?

V postkomunistických zemích vznikl mylný dojem, že stavební firmy pracují se supermaržemi a údajným zpřísněním legislativy je stát dokáže přimět ke sražení cen. V Polsku to stavební trh úplně položilo.

* Jaký to mělo průběh?

Krize na stavebním trhu způsobila, že firmy začaly dávat nesmyslné cenové nabídky. Na druhou stranu měly velice přísné kontrakty s investorem, takže začaly masově krachovat. V České republice jsme této situaci docela blízko. Horší to máme v tom, že ministerstvo dopravy je dnes paralyzované. Proto troubím na poplach. Je potřeba začít něco dělat hned, jinak nás čeká hospodářský propad.

JIŘÍ BĚLOHLAV (narozen 26. 2. 1950) absolvoval v roce 1973 stavební fakultu ČVUT, specializace na ocelové mosty. Celý život působí v Metrostavu. Začínal jako asistent stavbyvedoucího na budování pražského metra C. Pak vedl stavbu vodojemu v Jesenici a depo v Hostivaři. V letech 1983–86 stavěl jednu stanici metra v Moskvě. Od roku 1993 je technickým ředitelem Metrostavu, o osm let později se stal jeho generálním ředitelem. V posledních pěti letech je prezidentem celé skupiny Metrostav, jež sdružuje několik desítek stavebních firem. V letech 1970–75 hrál závodně za Slavii VŠ Praha basketbal. Minulý měsíc získal stříbrnou medaili na mistrovství světa veteránů v lovu ryb na umělou mušku, které se konalo v Chile.

15 Naposledy upravil: mrmarkus (09.12. 2014 15.35)

Re: Příprava realizace dopravních staveb a související legislativa

Miloslava Pošvářová: Babiš chce ohromit kilometry dálnic
http://nazory.aktualne.cz/rozhovory/mil … 5900fea04/

Zajímavý rozhovor s dosti uceleným pohledem na věc, jak to celé funguje. Netuším, kolik z těch věcí je pravda a kolik domněnky či třeba i snaha něco říkat jinak, ale prostě zajímavé to je!

Svoboda je bezcenná, neznamená-li také svobodu mýlit se. [Mahátma Gándhí]

Thumbs up Thumbs down

16

Re: Příprava realizace dopravních staveb a související legislativa

Novinky.cz: Průlom v judikatuře. Veřejnost smí žádat rušení územního plánu

Nově bude možné, aby zmocněný zástupce veřejnosti mohl podávat návrhy na zrušení opatření obecné povahy, například územního plánu, která umožňovala často veřejností odmítanou výstavbu. K obratu současné praxe vede rozhodnutí Nejvyššího správního soudu (NSS) v kauze Strnadova zahradnictví v Praze 6.
Soud ve sporu o změnu územního plánu poprvé přiznal takzvanou aktivní legitimaci zástupci veřejnosti čili de facto možnost účastnit se sporu a změnu zpochybnit.
„O osudu Strnadových zahrad je třeba diskutovat s místními, a ne rozhodovat centrálně bez ohledu na občany. Navíc se podařilo změnit náhled na zástupce veřejnosti. Díky našemu případu se nyní budou moci lépe bránit lidé v celé republice,“ řekla Anna Matoušková, kterou si lidé vybrali za svou zástupkyni.
Soudy ve sporech po schválení změny plánu odmítaly uznat její aktivní legitimaci jakožto zástupkyně veřejnosti.
Rozšířený senát NSS v čele s Josefem Baxou posuzoval rozdíl mezi spolkem a zástupcem veřejnosti. Zatímco spolek může založit téměř každý, svého zástupce si mohou ustavit občané.
í nejsou možné opravné prostředky. Kauzu posuzoval rozšířený senát, protože jde o změnu dosavadní judikatury.
Zástupce veřejnosti má dokonce podle soudu vyšší legitimitu než spolky.
Problematická změna územního plánu u Strnadova zahradnictví byla zrušena.
Rozhodnutí soudu považuje za průlomové právnička Centra pro podporu občanů Vendula Záhumenská. „Místní dosáhli zrušení nezákonné změny územního plánu. Je ovšem skvělé, že nehleděli jen na své potřeby, ale pomohli i ostatním. Zástupce veřejnosti konečně budou muset úřady brát vážně,“ konstatovala.

http://www.novinky.cz/domaci/403469-pru … planu.html

...Tak s tím si teda ještě užijeme legrace.

Thumbs up Thumbs down

17

Re: Příprava realizace dopravních staveb a související legislativa

Stavby se mají zrychlit, zákon ale také omezí účast občanů na rozhodování
    27. června 2017  18:32

    Zjednodušit a zrychlit povolovací řízení má novela stavebního zákona, kterou potvrdili poslanci. Umožní na pouhé stavební ohlášení postavit rodinné domy či rekreační chaty bez omezení stavební plochy. Ohlášení nebude třeba ani pro skleníky nebo bazény na pozemku u rodinného domu nebo chaty. Zároveň zákon významně omezí různá občanská sdružení.
    Zákon, který poslanci v úterý potvrdili poté, co jim ho vrátil Senát, sloučí územní řízení, stavební řízení i posuzování vlivu na životní prostředí (EIA). Prošel hlasy 117 ze 146 přítomných, jen TOP 09 nedala pro zákon ani jeden hlas. (jak kdo z poslanců hlasoval zde).

    Novela vyvolává bouři nevole u ekologických aktivistů, kteří poukazují na to, že zákon omezuje právo veřejnosti zúčastnit se povolovacích procesů. Nově zákon, který ještě musí podepsat prezident Miloš Zeman, nedovoluje spolkům účastnit se územních a stavebních řízení. Omezení ekologických občanských sdružení prošlo, aby nemohla blokovat nejrůznější stavby.

    „V praxi jsou to právě spolky, které jsou pro místní občany jedinou možností, jak se mohou vyjadřovat ke stavbám či kácení stromů v jejich okolí. Jednotliví občané se účastnit řízení nemohou, pokud nevlastní v bezprostředním okolí stavby pozemek,“ upozornily již dříve společně Zelený kruh, Hnutí Duha, Hnutí Brontosaurus nebo Česká společnost ornitologická. Je to podle nich největší omezení veřejnosti pro listopadu 1989.

    „Udělejme to tak, aby Česká republika měla zákon, podle kterého se dá stavět,“ řekl v úterý ve Sněmovně poslanec Petr Bendl z ODS. Vyjádřil tím poměrně přesně, oč většina poslanců hodně usilovala. A také to prosadili navzdory výhradám ekologických organizací.

      Zdroj: http://zpravy.idnes.cz/snemovna-novela- … domaci_kop

Že by vánoce sedmadvacátého června? Podle toho, že zelenstvo zuří, jde o krok správným směrem smile

Thumbs up 0 Thumbs down

18

Re: Příprava realizace dopravních staveb a související legislativa

KONEČNĚ!!! Konečně snad ty zelený teroristi dostanou pres tlamu :-)

Petr od Pankráce

19

Re: Příprava realizace dopravních staveb a související legislativa

Chce to přečíst i výcucy jiných žurnalistů.
http://zpravy.e15.cz/domaci/politika/po … ul-1334275

Ze stavebního zákona v důsledku poslaneckých pozměňovacích návrhů zmizelo ustanovení dávající šanci účastnit se územního a stavebního řízení osobám, o nichž tak stanoví zvláštní zákon, tedy právě spolkům. V zákoně o ochraně přírody a krajiny jim předloha umožňuje účastnit se řízení jen pouze podle tohoto zákona.

Neboli, snížený komfort křečka nebo modráska bude stále platný argument proti čemukoliv, jen komfort člověka už ne.

Thumbs up Thumbs down

20

Re: Příprava realizace dopravních staveb a související legislativa

Ministerstvo dopravy chce zrychlit stavby ve třech krocích

Ministerstvo dopravy chce urychlit přípravu dopravních staveb ve třech krocích. Prvním je návrh novely zákona, která by měla obsahovat předběžnou držbu pozemků, zjednodušení výplaty náhrad za věcná břemena a zpřístupnění pozemků pro měření a přípravy staveb. Novelu chce úřad předložit k projednání na přelomu ledna a února. Na dnešním setkání s novináři to řekl ministr dopravy Dan Ťok (ANO), který má funkci zastávat i v nové vládě.
Nová podoba zákona má odblokovat současnou situaci, kdy příprava staveb trvá přes deset let. Ministerstvo je tak často kritizováno za pomalý postup při dokončování páteřní sítě dálnic, nebo za pomalou přípravu sítě vysokorychlostních železnic.
Za poslední čtyři roky bylo dokončeno 96 kilometrů dálnic, z toho 33 kilometrů připadá na nové úseky, zbytek na opravy dálnice D1 mezi Prahou a Brnem, uvedl ministr. Pro budoucí výstavbu je přichystáno na 150 kilometrů dálnic a silnic 1. třídy, které mají vydané stavební povolení, nebo se pro ně ve veřejných soutěžích hledají zhotovitelé.
Dnes se Ťok sešel se zástupci většiny politických stran, které chtějí na přípravě jednodušší legislativy spolupracovat. Jednání se podle ministra nezúčastnili zástupci SPD, lidovců a Starostů. Ministerstvo dopravy chce pro svoje návrhy získat podporu napříč Poslaneckou sněmovnou, aby novela stavebního zákona mohla vzniknout co nejdříve.
Už dnešní jednání nicméně přineslo první rozpory. Ministerstvo dopravy navrhovalo zavedení předběžné držby, která umožní pokračovat v přípravě staveb a stavět na pozemcích dříve, než je úřady od původních majitelů vykoupí, nebo vyvlastní. Bylo by to možné u všech evropsky významných staveb nacházejících se v hlavní a globální síti TEN - T. Zástupci pravicových stran ale chtěli mít vymezení těchto staveb užší, dodal Ťok.
Druhým krokem, který ministerstvo chystá, je vznik specializovaných stavebních úřadů v každém kraji, které by se soustředily na velké dopravní stavby. V současnosti podle Ťoka nemají úředníci, kteří agendu dopravních staveb v krajích řeší, dostatečné zkušenosti. S velkými dopravními stavbami se zpravidla setkávají jednou během celé kariéry.
Na rozdíl od první novely, kterou by měli kvůli urychlení procesu předkládat poslanci, vznik specializovaných úřadů bude nejprve projednávat vláda. Do Sněmovny by se podle Ťoka mohla druhá novela dostat v polovině příštího roku. Třetím krokem má být změna stavebního práva, o níž chce úřad s partnery jednat souběžně s přípravou legislativy pro vznik zmíněných stavebních úřadů.
Novinkou mají být podle Ťoka pevně stanovené termíny, během kterých se mohou k podnětům vyjadřovat úřady. Pokud úřad nezareaguje do 30, nebo do 60 dnů, mělo by se za to, že k vydanému stanovisku nemá žádné připomínky.
Podobně chce ministerstvo omezit možnost zasahovat do stavební přípravy i veřejnosti a aktivistům. Ti by nově nemohli napadat stavební projekty v rámci všech dílčích kroků, ale úřady by jejich připomínky zpracovávaly jen během jedné fáze, například během posuzování vlivu stavby na životní prostředí EIA, nebo během územního řízení.

Autor: ČTK

https://www.blesk.cz/clanek/zpravy-live … ocich.html

Thumbs up Thumbs down

21

Re: Příprava realizace dopravních staveb a související legislativa

A vánoční dárek

           Šéfové ekologických spolků podle policie námitkami vydírali podnikatele
    22. prosince 2017  13:37,  aktualizováno  16:24
    Bohdan Svorník a Radim Lapšanský, šéfové ekologických spolků z Karvinska, kteří zdržovali stavby, jsou ve vazbě s obviněním za přijetí úplatku a pokus o vydírání. Brzdili obchodní centrum a výstavbu továrny a za stažení námitek žádali peníze.

    Předsedy dvou ekologických spolků z Orlové a Havířova, Radima Lapšanského a Bohdana Svorníka, v minulých dnech zadrželi kriminalisté a soud je poslal do vazby.

    „Obvinění muži ve věku 45 a 40 let požadovali úplatky od firem, které se chystaly stavět. Přihlašovali se jako účastníci stavebních řízení, přičemž se prezentovali jako představitelé spolků zaměřených na ochranu přírody. Hrozí jim od dvou do osmi let vězení za trestné činy vydírání ve stadiu pokusu a přijetí úplatku,“ sdělil vedoucí odboru hospodářské kriminality moravskoslezské policie Martin Válek.

    Zdroj: https://ostrava.idnes.cz/predsedove-eko … zpravy_jog

Thumbs up +1 Thumbs down

22

Re: Příprava realizace dopravních staveb a související legislativa

Tyhle spolkare bych zavrel vsechny....a na hodne dlouho, aby neotravovali smile

Petr od Pankráce