251

Re: z tisku a médií

Fakta o pátém áčku

Prodloužení trasy A pražského metra, jako nejdůležitější dopravní tepny metropole, vstoupila do finální fáze. Jak jsme v minulém čísle DP kontaktu avizovali, budeme až do zprovoznění pátého áčka přinášet v rámci tohoto seriálu data a fakta o stavbě. Začínáme rozklíčováním základních smluvních vztahů, harmonogramu prací a celkové ceny. V přehledné podobě připojujeme i data o stavbě.

DP kontakt 2/2014

www.dpp.cz/download-file/7126/novy-soubor.pdf

252 Naposledy upravil: S_M_Lomoz (04.03. 2014 09.17)

Re: z tisku a médií

Praha 4. března - Na stavbě prodloužení pražského metra linky A z Dejvic do Motola jsou dokončeny hrubé stavební práce. Dělníci v tunelu například pokládají poslední koleje na obratišti v budoucí stanici Petřiny. Na některých místech montují technologie nebo připravují obložení stanic. První cestující by se tunely měli svézt příští rok na jaře, řekl ČTK radní hlavního města pro dopravu Jiří Pařízek (TOP 09).
Termín dokončení samotné stavby je naplánován na letošní listopad. Dělníci musí předtím třeba obložit stanice, dlouhou dobu také zabere vyčištění tunelů od prachu. Poté bude pokračovat instalace technologií a především bezpečnostní zkoušky a zkušební provoz. Ostrý provoz tak začne až na jaře příštího roku.
Pro cestující se pak otevřou čtyři nové stanice - Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol. Praha by za stavbu měla zaplatit maximálně 22,5 miliardy korun. Podle Pařízka to je horní limit, v současné době se předpokládá, že by mohla být stavba o 1,5 miliardy levnější.
Cena se ale ještě může změnit. Inženýři například v současné době přemýšlí, jak zastavit průsaky vody na několika místech v tunelu. Podle Pařízka budou pravděpodobně muset na její zastavení zvolit betonové injektáže.
Během stavby se také mění zadání některých prací. Hlavnímu městu se třeba nepodařilo vykoupit pozemek nad stanicí Petřiny, plánovaný průduch ventilace proto bude ústit na jiném místě. Na Veleslavíně zas bylo plánováno velké podzemní záchytné parkoviště pro asi 600 vozů a autobusový terminál. Město nakonec kvůli úsporám zvolilo levnější řešení, na Veleslavíně tak zaparkuje 90 řidičů a i terminál bude menší. Kvůli této změně musela být přepracována také stanice Veleslavín.
Podle mluvčího Metrostavu Františka Poláka stavbě pomohlo, když byly položeny všechny koleje. Těžké součástky tak mohou být přepravovány speciálními vlaky v noci například z depa Kačerov.
Prodloužení metra A se může chlubit několika zajímavostmi. Například stanice Nemocnice Motol bude unikátní tím, že vestibul metra bude umístěn pod samotnou stanicí, a to kvůli tomu, aby se cestující dostali na úroveň nemocnice. K vlakům tak pojedou po eskalátorech nahoru. Netradiční byla také samotná stavba tunelů, které z velké části vyhloubily razicí štíty pojmenované Tonda a Adéla.
Stavba začala před čtyřmi lety. Nově budovaný úsek je dlouhý asi šest kilometrů a na trase jsou čtyři stanice. Doba jízdy z Motola na Můstek bude 15 minut.

http://www.ceskenoviny.cz/regiony/zprav … ce/1050475

Thumbs up Thumbs down

253

Re: z tisku a médií

Prodloužené „áčko“ sveze cestující za rok
5. březen 2014

Práce na úseku metra V.A pokračují podle plánu, hrubá stavba je prakticky dokončena. Přesvědčil se o tom i radní pro dopravu hl. m. Prahy Jiří Pařízek.

„Není důvod, aby nebyl splněn plánovaný termín dokončení stavby a technologií v listopadu letošního roku. Někdy na přelomu 2014/2015 potom bude zahájen zkušební provoz. Pokud všechny zkoušky proběhnou bez problému, bude nový úsek metra otevřen na jaře příštího roku,“ řekl radní Pařízek.

Nově budovaný úsek má celkem čtyři stanice – Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Motol a měří 6 kilometrů. Náklady na stavbu nepřesáhnou 22,5 mld. Kč, v současné době činí finanční rezerva zhruba 1,6 mld. Kč.

foto: http://www.praha.eu/jnp/cz/home/magistr … a_rok.html

254 Naposledy upravil: S_M_Lomoz (13.03. 2014 18.16)

Re: z tisku a médií

Praha 13. března (ČTK) - Mobilní operátoři se nemohou dohodnout s pražským dopravním podnikem na podmínkách pokrytí tunelů mezi novými stanicemi metra na trase A. Jádrem sporu mají být poplatky za umístění vyzařovacích kabelů v tunelech. Pokrytí tunelů mezi budovanými stanicemi mělo sloužit jako pilotní projekt pro budoucí pokrytí všech tunelů sítě metra. Operátoři to oznámili prostřednictvím Asociace provozovatelů mobilních sítí.
Dopravní podnik podle mluvčího Jiřího Štábla nabídl operátorům pro realizaci standardní podmínky pro umístění zařízení v prostorách metra, které nebyly z jejich strany operátorů akceptovány. "Předpokládáme, že budou probíhat další jednání mezi oběma stranami," uvedl.
"Pokud nyní jednání rychle nepokročí, nebudou tunely mezi stanicemi pokryty mobilním signálem současně s uvedením nových stanic metra do provozu. Dodatečná instalace by pak byla zbytečně technologicky složitější a také téměř dvakrát dražší. Z těchto důvodů by byla ohrožena její realizace," uvedla prezidentka asociace Michaela Renčínová.
Operátoři v současnosti pokrývají společně mobilním signálem GSM všech 56 stanic metra, ale nikoliv tunely. Do budoucna chtějí právě v tunelech nabízet hlavně rychlý mobilní internet. Jejich pokrytí by vyšlo na stovky milionů korun se spornou návratností. Zasíťování jediné stanice včetně tunelu vyjde zhruba na deset milionů korun.
Operátoři chtěli nové tunely v rámci pilotního projektu pokrýt do konce letošního roku, kdy je naplánované otevření nových stanic na trase A z Dejvické směrem k ruzyňskému letišti.

http://www.ceskenoviny.cz/regiony/praha … ra/1054587

Thumbs up Thumbs down

255

Re: z tisku a médií

trocha vysvětlení ke kabelům a mobilům...

Drak napsal:

Kolik to v metru stojí není určitě tajemství. Je to 3,5 Kč/bm/měs kabelové trasy a 500 kč/m2/měs rozvaděče. Energie je hrazena zvlášť.
Kolektory si účtují dle sazebníku 5,9 Kč/bm/měs . Pokládka sítě v metru je o něco dražší než v kolektorech, protože čas na práci je omezen a musí splnit přísnější podmínky, zejména požární.
Myslím že je to částka přiměřená vzhledem k tomu, že u kolektorů je to jejich hlavní činnost a kolektory jsou pro tento účel budovány, kdežto u metra jde o využití rezerv v kabelových trasách, které by stejně ležely ladem a místnosti pro cizí operátory se přestavovaly v převážné většině ze skladů nebo nevyužitých prostor. Při stavbě nových stanic se sice bere ohled při dimenzování kabelových tras že tam můžou jít i cizí kabely, ale stavba se tím nenafukuje, maximálně přibudou někde kabelové konstrukce a prostupy. Zřízení místnosti pro cizí operátory je vhledem k nákladům na celou stavbu taky zanedbatelné - plošně cca 20m2.
V případě smlouvy se sdružením mobilních operátorů nelze plně použít výše uvedenou kalkulaci, tak byla cena dojednána individuálně. Třeba DP dodá do evidence smluv smlouvy zpětně, tak tu částku uvidíte. Tato částka je domluvena pro konfiguraci stávajícího systému, kdežto na VA je navržena konfigurace jiná včetně pokrytí tunelů, proto si myslím že by se to mělo dojednat zvlášť a ne se zakopat v předem připravených pozicích.
http://metroweb.cz/diskuze/viewtopic.php?p=79776#p79776

256 Naposledy upravil: S_M_Lomoz (18.03. 2014 07.39)

Re: z tisku a médií

Cestující se děsí změn řádů, které přinese metro do Motola. Ropid mlží

http://praha.idnes.cz/zmeny-jizdnich-ra … zpravy_kol

Ha, zřejmě někdo skenuje K-report.

Thumbs up Thumbs down

257

Re: z tisku a médií

...a co tramvaje? :-)

Petr od Pankráce

258

Re: z tisku a médií

Metro A do MO= (Tramvaje = minus linka 2)+(Autobusy = minus 110 vozů).

Thumbs up Thumbs down

259

Re: z tisku a médií

iHned: Exšéf pražského dopravního podniku Dvořák vysvětloval policii stavbu metra A

http://zpravy.ihned.cz/cesko/c1-6192057 … bu-metra-a

Thumbs up Thumbs down

260

Re: z tisku a médií

6. dubna 2015: Den, kdy by mělo metro poprvé projet až do Motola

    16. dubna 2014  10:50
    Čtyřmi novými stanicemi pražského metra zelené linky A by se cestující měli projet poprvé o příštích Velikonocích. Podle aktuálního harmonogramu výstavby, který má MF DNES k dispozici, se pro spuštění počítá s datem 6. duben 2015. Ve stanicích se teď pracuje na úpravě vestibulů a nástupišť.

    Zdroj: http://praha.idnes.cz/nove-stanice-metr … zpravy_bur

    Přestože aktuální dokument Dopravního podniku o průběhu stavby datum oficiálního otevření 6. 4. 2015 uvádí, podnik nechce nic definitivně slibovat.

    "Termín zprovoznění prodloužené trasy metra linky A připadá s jistotou na jaro 2015," vysvětluje mluvčí dopravního podniku Jiří Štábl.

    Ze stanice Dejvická se už dá po kolejích dojet až do budoucí konečné stanice metra linky A Nemocnice Motol.

    Soupravy s cestujícími se sice ještě tunely neprohánějí, dělníci se však už mohou svézt takzvanou "muvkou", neboli motorovým univerzálním vozidlem.

    První opravdové soupravy se na koleje dostanou s největší pravděpodobností až za rok. "Na začátku příštího roku by mohl odstartovat zkušební provoz na prodloužené lince metra A do Motola," říká František Polák, mluvčí společnosti Metrostav, která stavbu provádí.
    Stále ještě není konec

    Tunely prodlouženého metra už jsou dokončené a také stanice se již příliš neliší od své konečné podoby. Ale stále to ještě není konec. "Nyní pracujeme především na obkladech a dokončujeme dlažby," popisuje mluvčí Metrostavu František Polák.

    Své finální podoby se v průběhu letošního roku dočkají také vestibuly, kde nyní stavbaři pracují na nových omítkách, osvětlení a dlažbě. Poté, co budou s prací hotovi, se pustí do montování eskalátorů.

    Zatímco v budoucí konečné stanici Nemocnice Motol je ještě třeba přizpůsobit část střechy tak, aby na ní mohly růst rostliny, současná konečná "áčka", stanice Dejvická, je již připravena na propojení s novou trasou. "Kvůli propojení nebude třeba žádného omezení provozu ve stanici," říká Polák.
    Metro, to nejsou jen koleje

    Součástí výstavby metra linky A do Motola však není pouze samotná podzemní dráha. K celému projektu patří také několik nadzemních staveb.

    Jednou z nejzásadnějších je autobusový terminál na Veleslavíně. Ten bude oproti původním představám mnohem skromnější, než se plánovalo. Původní projekt totiž počítal s několikapatrovým parkovištěm pro zhruba šest stovek aut a až osmadvacet autobusů.

    Z projektu za 1,3 miliardy však nakonec sešlo a na místě se počítá s výstavbou parkoviště pro zhruba devadesát vozů. Součástí toho bude mimo jiné povrchový autobusový terminál. Stavba tak nakonec vyjde město zhruba na 50 milionů korun. V blízkosti budoucí stanice Vypich pak vznikne nové obratiště pro autobusy.

    Současně se zprovozněním linky A do Motola bude také dokončen podchod pod Kukulovou ulicí, který cestujícím umožní přímou cestu ze stanice metra do motolské nemocnice.
    Obavy ze změn v jízdních řádech

    Do otevření metra se musí také vyřešit, jak se v jeho okolí změní autobusová a tramvajová doprava. Dá se totiž očekávat, že některé linky, které by nově jezdily souběžně s metrem, dopravce zruší nebo minimálně změní jejich trasy.

    Na internetu se již dokonce objevily neoficiální návrhy, jak by se městská hromadná doprava mohla po zprovoznění prodloužené linky A změnit. Radnice dotčených městských částí se obávají, že nebudou mít dostatek času se k případným změnám vyjádřit.

    Pražský radní pro dopravu Jiří Pařízek však včera řekl, že nic takového se nestane a vedení jednotlivých městských částí budou mít dostatek času k podání připomínek.
    Autor: Adam Váchal

    Nové stanice metra: hluboko k nástupišti

    Bořislavka - nástupiště se nachází 27 metrů pod zemí.

    Nádraží Veleslavín - více než 19 metrů hluboko leží nástupiště.

    Petřiny - nástupiště je umístěno 35 metrů pod zemí. Hlubší je už pouze to ve stanici Náměstí Míru.

    Nemocnice Motol - nástupiště leží jen pět metrů pod zemí. Jedná se o jedinou stanici metra, kde bude vestibul pod nástupištěm.

261 Naposledy upravil: S_M_Lomoz (18.04. 2014 15.11)

Re: z tisku a médií

Praha 18. dubna (ČTK) - Prodlouženým úsekem trasy metra A z Dejvické do Motola již projedou vlaky. Dělníci totiž v celém úseku dokončili montáž kolejí. Letos by pak měla být dokončena celá stavba a začít komplexní zkoušky všech zařízení. Provoz metra by měl být zahájen 6. dubna 2015. DPP za stavbu metra k 31. březnu zaplatil zhruba 12,21 miliardy korun, vyplývá z materiálu, který příští týden projedná magistrátní výbor pro dopravu.
V letošním roce se v samotných tunelech bude ještě budovat tunelový vodovod, osvětlení traťových tunelů a dělníci budou měřit takzvané bludné proudy, při nichž se proud vrací částečně vodivou zeminou do svého zdroje.
Ve stanicích a vestibulech dělníci dokončí osvětlení, dlažby a obklady nebo vytvoří informační systém a dokončí úpravy v okolí stanic. Eskalátory by měly být hotovy 17. listopadu.
V rámci technologické části ještě zbývá mimo jiné dodělat a zprovoznit měnírny a distribuční trafostanice, dokončit práce na trakčním napájení nebo namontovat vzduchotechniku v tunelech i ve stanicích. Rovněž musí dělníci namontovat vlakové zabezpečovače. Jeho zkoušky mají začít 3. listopadu.
Na začátku ledna 2015 se pak do metra chystají kontroloři, kteří vše prohlédnou a následně povolí zkušební provoz. S ním DPP počítá od 1. března do 5. dubna 2015.
Stavba nového úseku metra A začala v roce 2009 a plánované náklady činí 22,5 miliardy Kč. Podle dopravního podniku by se ale konečný účet mohl pohybovat kolem 21 miliard korun. Na trase jsou čtyři zastávky.
   
Harmonogram prací v metru:
   
Sjízdnost kolejí v celé trase: 15.4.2014
Energetická páteř: 1.10.2014
Zabezpečovací zařízení: dokončení 3.11.2014
Eskalátory a výtahy: dokončení 17.11.2014
Připravenost stavební a technologické části k zahájení komplexních zkoušek a přejímacích řízení: 17.11.2014
Zkoušky vlakového zabezpečovače: 3.11.2014 až 30.11.2014
Komplexní zkoušky a přejímací řízení: 17.11.2014 až 31.12.2014
Místní šetření pro povolení ke zkušebnímu provozu - traťové tunely a stanice: 2.1.2015 až 28.2.2015
Ověřovací provoz: 1.3.2015 až 5.4.2015
Zahájení provozu s cestujícími: 6.4.2015

http://praha.idnes.cz/nove-stanice-metr … zpravy_bur

Thumbs up Thumbs down

262

Re: z tisku a médií

začíná soutěž co bude dřív jestli blanka nebo motol big_smile

Thumbs up Thumbs down

263

Re: z tisku a médií

tomis napsal:

začíná soutěž co bude dřív jestli blanka nebo motol big_smile

Volby tongue

Svoboda je bezcenná, neznamená-li také svobodu mýlit se. [Mahátma Gándhí]

Thumbs up +1 Thumbs down

264

Re: z tisku a médií

Blanka má, zdá se, nakročeno... smile

viz http://mo.ttnz.cz/forum/viewtopic.php?pid=38868#p38868

265

Re: z tisku a médií

Konečně dobrá zpráva

Thumbs up Thumbs down

266

Re: z tisku a médií

Praha 25. dubna (ČTK) - Orchestr Berg zahraje 5. května v podzemním prostoru budoucí stanice metra Petřiny. Nabídne hudbu současných českých i zahraničních skladatelů pod názvem Dech města. Ve světové premiéře zde zazní i novinka Daily Patterns mladého českého skladatele Petra Cíglera. ČTK o tom za pořadatele informovala Eva Kesslová.
"Doporučujeme teplé oblečení a pevnou obuv. Přístup do budoucí stanice metra Petřiny je po dřevěném schodišti do hloubky téměř čtyřiceti metrů, sto schodů dolů i nahoru, v podzemí je stabilních dvanáct stupňů Celsia," upozornila.
Specialitou Orchestru Berg je kromě uvádění nové hudby vyhledávání zajímavých prostorů pro její uvádění. "Hráli jsme mimo jiné v bývalé čistírně odpadních vod, ve strohém prostoru nové budovy Fakulty architektury, v klubu Roxy nebo v kině Lucerna. Díky nám se na kulturní mapě Prahy ocitl znovu i podzemní prostor Veletržního paláce, dnešní Studio Hrdinů," uvedl umělecký šéf orchestru Peter Vrábel.
Vedle novinky Petra Cíglera, která se podle jeho slov inspiruje "během a ruchem všedního městského dne a jeho biologickým prožitím", orchestr zahraje Jodlowského Respire inspirovanou lidským dechem. Část koncertu doprovodí projekce.
Orchestr Berg již více než deset let uvádí originální projekty, které kladou důraz především na současnou hudbu a hudbu 20. století. Tu kombinuje například s filmem, tancem, divadlem a výtvarným uměním, své posluchače zve do netradičních
prostor. Prostřednictvím pravidelných objednávek nových děl u českých skladatelů především mladé generace investuje do budoucnosti hudby a umění. Více informací na www.berg.cz.

Thumbs up Thumbs down

267

Re: z tisku a médií

5. 5. 2014 | poslední aktualizace: 5. 5. 2014  12:02

Orchestr Berg zahraje v rozestavěné stanici metra. Do Blanky nás nepustili, říká šéfka

Z koncertních sálů do undergroundu zamíří v pondělí český Orchestr Berg. Ten totiž zahraje v rozestavěné stanici metra Petřiny, kde uvede mimo jiné světovou premiéru skladby českého komponisty a molekulárního designéra Petra Cíglera.

http://art.ihned.cz/hudba/c1-62131960-o … er-petriny

268

Re: z tisku a médií

deník Metro napsal:

Půjčení stanice, prý jen výjimečně
Zdarma měli pořadatelé pondělního koncertu prostory rozestavěné stanice metra Petřiny.

Za jakých podmínek si může zájemce půjčit stanici metra? Klidně zadarmo, stačí rok vyjednávat. Dokazuje to pondělní koncert a promítání v ještě nedokončené stanici Petřiny na rozestavěném prodloužení trasy A. „Obě kulturní akce, zážitková filmová projekce Cinema Royal i koncert orchestru Berg, se plánovaly déle než rok. Nešlo o pronájem, ale o jinou možnost, jak prostředí stanice na budované trase ukázat veřejnosti, něco jako specifický den otevřených dveří,“ řekla deníku Metro mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková. „Metrostav za podpory dopravního podniku tuto možnost poskytl oběma kulturním projektům zcela výjimečně a bezplatně,“ dodala. Čtyřicet metrů pod zemí zahrál Orchestr Berg, který kromě uvádění nové hudby také vyhledává zajímavé prostory pro její uvádění. „Hráli jsme mimo jiné v bývalé čistírně odpadních vod, ve strohém prostoru nové budovy fakulty architektury
či v podzemním prostoru Veletržního paláce,“ uvedl umělecký šéf orchestru Peter Vrábel. Jen tunel Blanka jim nevyšel.

269

Re: z tisku a médií

Praha 12. května (ČTK) - Pražský dopravní podnik (DPP) nabídl operátorům kompromisní návrh na výši poplatků za mobilní signál v prodloužení metra A. Operátoři by podle něj měli platit měsíčně dvě koruny za metr kabelů. ČTK to dnes řekl mluvčí DPP Jiří Štábl. Nabídnutá částka je přibližně poloviční proti původnímu návrhu. DPP s operátory jedná již několik měsíců, jednání dosud krachovala právě na ceně.
"Při společném jednání zástupců DPP, mobilních operátorů a hlavního města, které se uskutečnilo minulý týden, nabídnul DPP operátorům částku, která je více jak o polovinu nižší než původně navrhovaná standardní cena," uvedl Štábl. "V tuto chvíli se jedná o částku přibližně dvou korun za metr na měsíc, kterou by operátoři platili za uložené vyzařovací kabely - antény," dodal s tím, že by mělo jít o asi 11.400 metrů. DPP nyní čeká, jak se operátoři k návrhu postaví.
Mluvčí O2 Hany Farghali na dotaz ČTK řekl, že jednání stále probíhají a nic není uzavřeno. "Aktuální návrh dopravního podniku prostudujeme a poté budeme reagovat," dodal.
Operátoři v březnu uvedli, že pokud nedojde v blízké době k pokroku, nepodaří se jim technologie do tunelů mezi nově budovanými stanicemi na trase A instalovat před otevřením trasy. Umístění za provozu by pak prý bylo téměř dvakrát dražší.
Pokrytí tunelů mezi novými stanicemi má sloužit jako pilotní projekt pro budoucí umístění vyzařovacích kabelů do tunelů celé sítě metra. Náklady se odhadují na stovky milionů korun. V současnosti je mobilní signál dostupný pouze ve stanicích.

Thumbs up Thumbs down

270

Re: z tisku a médií

Projekt prodloužení metra A obsahuje řadu chyb, ukázal audit

Řadu nedostatků obsahuje projekt výstavby prodloužené linky metra A. Na chyby upozornil interní audit, který má MF DNES k dispozici. Metro do Motola mělo být otevřeno letos na podzim. Cestující si ale budou muset počkat až do dubna příštího roku.
Dopravní podnik navíc kvůli pochybení ve dvou zadávacích řízeních přišel o 3,9 miliardy korun z evropských fondů, se kterými počítal.
Interní audit Dopravního podniku týkající se stavby metra A do Motola, který má MF DNES k dispozici, odhalil hned několik chyb v řízení projektu.
Tady jsou:

1. Stavělo se bez manažera zodpovědného za projekt
Přestože projekt výstavby čtyř nových stanic metra vyžaduje velkou dávku zodpovědnosti, Dopravní podnik na jeho začátku nestanovil projektového manažera, který by byl za celý projekt odpovědný. Přitom jeho role je při stavbách takto velkého rozsahu klíčová.
"Vzhledem k absenci projektového manažera, jednoznačně zodpovědného za celý projekt, je řízení projektu roztříštěno mezi více útvarů a projekt není efektivně řízen," píší auditoři ve své zprávě.
Kvůli tomu, že člověk na této pozici chyběl, nemohl Dopravní podnik včas přijít na hrozící rizika.
Třeba na problém se smlouvami na dodatečné práce, špatnou kontrolu fakturování a chybějící rozdělení víceprací do kategorií a určení jejich ceny.
Veškerý tento servis měl podle smluv zajišťovat Inženýring dopravních staveb (IDS).

2. Kde je tým, který má stavbu metra na starosti?
Projekt by se podle auditorů nemusel potýkat s takovým množstvím problémů, kdyby Dopravní podnik hned na jeho začátku vytvořil speciální projektový tým, jehož členové by měli jasně stanoveno, jakou část projektu mají na starosti. Vedení podniku se však rozhodlo jít jinou cestou.
"Do projektu se zapojovali jednotliví zaměstnanci Dopravního podniku dle potřeby," popisuje fungování audit. Vedení společnosti však doporučení auditorů založit specializovaný tým považuje za nehospodárné.
"Vytvořit na konkrétní investiční akci tým lidí, které podnik přijme do stavu, ale po skončení akce pro ně již nemá uplatnění, je dle mého názoru opravdu neekonomické," tvrdí šéf Dopravního podniku Jaroslav Ďuriš. Podle něj nebudou mít pochybení, která audit odhalil, dopad na cenu stavby.

3. Problémy neřešili s předstihem
Přestože s sebou fakt, že byl projekt veden bez projektového manažera a specializovaného týmu, nesl určitá rizika, nikdo jim včas nepředcházel a problémy se řešily až ve chvíli, kdy už se jim zabránit nedalo. Od začátku projektu totiž nikdo nenastavil pravidla jeho řízení. "Zjistili jsme, že pravidla řízení projektu vznikala až v průběhu postupu stavby," konstatuje audit.

4. Smlouvy jasně neříkají, co a jak má dodavatel dělat
Další výtka auditorů směřuje ke smlouvám mezi Dopravním podnikem a jednotlivými dodavateli.
"Předmět smluv je definován nedostatečně. Ze smluv explicitně nevyplývá, jaké plnění a v jaké kvalitě má dodavatel poskytnout," uvádí audit.
Dopravní podnik se ve smlouvách dostatečně nezajistil pro případ, že dodavatelé neodvedou práci tak, jak by měli. Zároveň smlouvy jasně neurčovaly cenu za dílo nebo službu.

5. Jako u Blanky: chybějí smlouvy na vícepráce
Podobně jako u tunelu Blanka, také u výstavby metra do Motola je problém s vícepracemi, neboli s pracemi, se kterými se původně v zakázce nepočítalo.
"Audit poukázal na rozpory při zasmluvňování dodatečných prací z pohledu zákona o veřejných zakázkách," uvedl mluvčí Dopravního podniku Jiří Štábl.
Dopravní podnik proto nyní jedná s dodavateli a společností Inženýring dopravních staveb (IDS) o úpravě problematických smluv.

6. Stavbu nikdo dostatečně nekontroloval
Dopravní podnik nad projektem výstavby metra do Motola neměl dostatečnou kontrolu a byl často málo informovaný. Tento problém podle auditu pramení z uzavření mandátní smlouvy s firmou IDS. Ta se podle zprávy údajně dopustila hned několika pochybení.
Mluvčí IDS Pavel Kočiš MF DNES řekl, že firma ještě výsledky auditu neviděla. Až se s nimi seznámí, vyjádří se k nim.
Zjistí-li se, že IDS svým pochybením způsobil Dopravnímu podniku škodu, může od ní podnik podle auditorů žádat náhradu.
Kromě zmíněných nedostatků audit také upozornil na to, že Dopravní podnik dostatečně nearchivoval dokumenty ke stavbě.

http://praha.idnes.cz/stavba-metra-ma-s … zpravy_bur

Thumbs up Thumbs down

271 Naposledy upravil: S_M_Lomoz (14.05. 2014 16.17)

Re: z tisku a médií

...a odpověď DPP na ten článek:

Vážený pane redaktore,
předem této zprávy jsem nucen Vás upozornit, že Dopravnímu podniku hl. m. Prahy (DPP) není známo, z jakých zdrojů jste při tvorbě článku „Stavba metra: chyba za chybou, ukázal audit,“ čerpal, nicméně uvádíte, že redakce MF DNES má k dispozici materiál DPP, který je určen pouze pro interní účely. K jeho závěrům se vyjádřila dozorčí rada DPP a představenstvo DPP jej vzalo na vědomí s řadou konkrétních výhrad. Vzhledem k tomu, že MF DNES opakovaně ve svých článcích uveřejňuje nepravdivá tvrzení, týkající se výše korekce udělené Ministerstvem dopravy v souvislosti se stavbou metra V. A, mylně informuje své čtenáře o údajném předražení této stavby a zavádějícím způsobem interpretuje termín jejího dokončení, dovoluji si jménem DPP uvést tyto dezinformace na pravou míru, a to v následujících třech bodech:

1) Není pravda, že DPP přišel o dotaci 3,9 mld. Kč
Na základě Rozhodnutí o poskytnutí dotace byly uděleny ze strany Ministerstva dopravy, jako řídícího orgánu Operačního programu doprava, finanční korekce. Daná skutečnost však rozhodně neznamená, že DPP přijde o část dotací ve výši 3,9 mld. Kč. Korekce byla uplatněna na maximální teoretickou výši příspěvku z evropských fondů (cca 18 mld. Kč), nikoli na částku již schváleného příspěvku pro projekt metra V. A, který je výrazně nižší (cca 7,5 mld. Kč). Udělené korekce tedy nemají vliv na schválený příspěvek 7,5 mld. Kč. Praktickým dopadem je skutečnost, že DPP bude muset prokázat vyšší částku uznatelných nákladů způsobilých ke spolufinancování. Aby mohla být vyčerpána celá výše schváleného příspěvku z fondů EU ve výši 7,5 mld. Kč, je nově nutné prokázat uznatelné náklady ve výši 11,6 mld. Kč, namísto uznatelných nákladů ve výši 8,9 mld. Kč, které bylo nutné prokazovat před udělením korekcí. I vyšší rozsah uznatelných nákladů je přitom možné prokázat a DPP dosáhne na celou výši přiznané dotace z Operačního programu doprava.
Vámi uváděná částka 3,9 mld. Kč s udělenými korekcemi nesouvisí, i když ji média často nesprávně uvádí. V této souvislosti je nutné uvést na pravou míru, že se jedná o částku 3,7 mld. Kč, kterou coby dotaci nad rámec v současnosti alokovaných 7,5 mld. Kč, dopravnímu podniku nabídlo k využití ministerstvo životního prostředí. Přesun finančních prostředků z Operačního programu Životní prostředí do Operačního programu Doprava schválila vláda svým usnesením ze dne 22. května 2013. Následně byl Magistrátu hl. m. Prahy a Dopravnímu podniku hl. m. Prahy, akciové společnosti zaslán dopis ministra dopravy, kterým je nabízeno navýšení alokace prioritní osy 5 OPD o částku 3,7 mld. Kč (právě z Operačního programu Životní prostředí). Tato nabídka byla ze strany MHMP i DPP přijata. Podmínkou převodu mělo být jeho schválení Evropskou komisí. V lednu 2014 však bylo řídícím orgánem OPD (Ministerstvo dopravy) DPP sděleno, že Evropská komise neschválila převod prostředků z Operačního programu Životní prostředí. Důvod neschválení nebyl na straně ministerstva dopravy ani DPP. Z výše uvedeného jednoznačně vyplývá, že DPP nikdy nepřišel o žádnou Vámi uváděnou částku.

2) Stavba není a nikdy nebyla předražena na částku 22,5 mld. Kč
Náklady na stavbu. Ve svém článku uvádíte, že stavba je předražena a celková cena by z tohoto důvodu měla činit 22,5 miliardy korun.
Je velmi důležité uvést tuto částku na pravou míru, tak jak se její výše skutečně vyvíjí. Předpokládané investiční náklady v cenové úrovni r. 2008 bez indexace činily 18,7 mld. Kč. Předpokládané investiční náklady v cenové úrovni r. 2008 při započtení odhadované indexace se tak pohybovaly v úrovni 21,1 mld. Kč. V souvislosti s předpokládaným vývojem inflace a dalších nákladů, byl vývoj ceny za předchozího vedení DPP vypočten na částku 22,5 mld. Kč. Současný management DPP pod vedení generálního ředitele Jaroslava Ďuriše nyní jednoznačně avizuje, že finální částka bude ve skutečnosti ještě výrazně nižší, než je uváděno. I v dřívějších vyjádřeních jsme Vás informovali, že aktuálně se výše úspory pohybuje v úrovni více jak 2 mld. Kč. Pouhým porovnání shora uvedených informací je tak více než zřejmé, že výsledná cena stavby se v současnosti pohybuje pod úrovní předpokládaných nákladů z roku 2008 při započtení odhadované indexace.

3) Termín zahájení provozu nikdy nebyl oficiálně stanoven
V tuto chvíli je naprosto zavádějící hovořit o tom, že zprovoznění prodlouženého úseku trasy metra V. A z Dejvic do Motola nebude dokončeno v termínu, nebo že by snad bylo opožděno. Stavba byla rozdělena z technického hlediska do 4 logických celků, pro které byli vybíráni zhotovitelé samostatně. Jedná se o stavební část, technologickou část, zabezpečovací zařízení a dodávku výtahů a eskalátorů. Až za současného managementu DPP, pod vedením generálního ředitele Jaroslava Ďuriše, byl vytvořen kompletní harmonogram všech smluvních vztahů (4 celky), který koresponduje s termínem dokončení stavebních prací v polovině listopadu roku 2014. Toto je jediný termín, který byl plánován jako dokončení stavby i v minulosti. Je zcela logické, že musí následovat zkušební provoz, přejímky a dokončovací práce. S ohledem na tyto skutečnosti, tak vedení DPP aktuálně pracuje s termínem zahájení provozu nového úseku metra A v první polovině dubna roku 2015.

Rád bych Vás jménem DPP na závěr požádal, abyste všechna shora uvedená fakta vzal na vědomí a zohlednil je při případné tvorbě dalších článků, věnovaných problematice dostavby metra A do Motola. To je ostatně důvod této zprávy, kterou Vám zasílám. Věříme, že veřejnost a Vaši čtenáři, mají nárok na relevantní informace a podložená fakta. Mylné interpretace některých skutečností pouze poškozují jméno DPP.

Děkuji Vám za pochopení.

S pozdravem
Jiří Štábl
tiskový mluvčí DPP

http://www.dpp.cz/reakce-dopravniho-pod … etna-2014/

Thumbs up Thumbs down

272

Re: z tisku a médií

pro silné povahy...

Nedej se plus

Metro - konečná stanice Motol?

http://www.ceskatelevize.cz/porady/1078 … ice-motol/

273

Re: z tisku a médií

největší problém je, že v motole nemůže vzniknout to co na zličíně. ten taky končil "v polích" a dneska to tam žije....

Thumbs up Thumbs down

274

Re: z tisku a médií

Výstavba úseku V.A metra pokračuje podle plánu

Práce na stavbě nového úseku metra ze stanice Dejvická do stanice Nemocnice Motol pokračují podle plánu a původně stanovené termíny budou dodrženy. Cestující v současné době pociťují jako největší zátěž opravu stropní desky na stanici Dejvická, která se stavbou nového úseku úzce souvisí. Oprava bude podle předpokladu dokončena 31. července. Poté bude obnoveno tolik očekávané autobusové spojení mezi Prahou 5 a Prahou 6 přes Strahov.

http://www.praha.eu/jnp/cz/home/magistr … podle.html

275

Re: z tisku a médií

Na áčku to bude jezdit častěji. Po prodloužení trasy se zkrátí intervaly