1

Téma: Dřevěné bednění - záporové stěny

Měl bych dotaz ohledně dřevěného bednění hloubených jam pro tunel. Snažil jsem se to hledat i na googlu, ale nenašel jsem. Možná jako laik nezadávám správný dotaz, nevím.

To dřevěné bednění, včetně spojovacích a kotvících traverz zůstává i po zalití betonem nebo se vytahuje?

2

Re: Dřevěné bednění - záporové stěny

zápory na zakladni.cz

zdroj: České dálnice cz - fórum

autor: Michal  | 15.4.2008 20:44:26
Tak tedy dobrá. Ve špatném vlákně jsme řešili, jak že to probíhá betonování na Malovance. Před záporovou zed se postaví bednění a mezera mezi tím se zaleje betonem. Nějak mi hlava nebere, že když pojedu tunelem, budou na druhé straně stěny zalitá dřeva a kotvy. To to nevadí, že to dřevo časem odhnije? Je fakt, že kdo by se s tím rozebíral a jak... Ale přijde mi to jako slušné flikování, proto se ptám jak to je.

autor: _GK_ | 15.4.2008 21:40:56
Tak já nevím přidám svůj laický názor.

1) použité kotvy jsou zřejmě dočasné protože trvalé budou dražší na provedení
2) jak by jste si to představoval zasypané hlínou to vyhnije taky a nebude to tak pevné
3) a to je hlavní jedná se jen o začištění dočasné zaporové stěny pravé nosné zdi se teprve ted vyarmují a zabetonují
4) záporové stěny vám nikdo rozebírat nebude jednoduše se to zasype je to sice spousta železa vniveč ale kdo a jak by to zasypával a hutnil ???

3

Re: Dřevěné bednění - záporové stěny

No, většinou je záporové pažení na distanc od stavební konstrukce, která se bední z obou stran. Zbylá mezera se pak zasypává, jestli se ale pažiny vždy rozebírají a zápory vytahují, si nejsem jist.  Kdysi jsem to už rozebírat viděl.
Na Malovance bylo ovšem pažení zřízeno až na hraně konstrukce tunelu, asi pro nedostatek místa. Následně tedy muselo být zalito do betonu. Pozor, nejedná se o ono výhodné použití pažení jako ztraceného bednění, jak se píše na stránce Zakládání staveb, neb z důvodu provedení izolace proti vodě muselo být zaplácnuto nejdříve podkladním betonem a po natažení izolace teprve vlastní nosnou konstrukcí. Pochybuju, že je tohle řešení levnější než standartní  provedení záporové stěny "na distanc".

Thumbs up Thumbs down

4

Re: Dřevěné bednění - záporové stěny

No, aby bylo odpovězeno na první dotaz, a aby bylo jasno co je co, tak přidávám malý slovníček:

Zápory - to jsou ty ocelové nosníky zavibrované, nebo zaberaněné do země
Pažiny - dřevěné hranoly (výjimečně kulatina), které jsou vykládány mezi zápory, a pomocí klínů aktivovány vůči zemině
Převázky - ty ocelové svařence mezi záporami, do kterých jsou ukotveny lanové kotvy

5

Re: Dřevěné bednění - záporové stěny

To Honza: zápory se většinou zasouvají do vrtů. Beranit jsem to ještě neviděl.

Thumbs up Thumbs down

6

Re: Dřevěné bednění - záporové stěny

jk2 napsal:

To Honza: zápory se většinou zasouvají do vrtů. Beranit jsem to ještě neviděl.

Vrt se provádí jen na část výšky zápory. Ta se do něj vloží, a zbytek hloubky se zaberaní nebo zavibruje. Vznikne tak vetknutí dolní části zápory. Přesně tak se provádělo například pažení stavební jámy nové budovy Státní Technické Knihovny. Zápory se nasázely do vrtů, a pak je tam několik dní zavibrovávali. Koukal jsem na to ze školy každý den. Byla to taková interaktivní učebnice geotechniky :-)