Staronový most již prozrazuje svůj tvar
Už deset měsíců rekonstruuje sdružení v čele s divizí 4 most převádějící v Brandýse silnici II/610 přes Labe a jeho inundační území. V hotovém díle však mnoho originálních prvků z původního, více než 130 let starého ocelového mostu nezůstane – byl totiž v tak havarijním stavu, že jeho demolice byla nevyhnutelná. Před ní ale stavbaři zprovoznili provizorní lávku pro pěší, aby jim ulehčili cestu mezi Brandýsem a Boleslaví. Dnes už břehy řeky spojuje nová konstrukce mostu (foto č. 1), po němž se už v létě budou prohánět automobily.
„Srpen – termín zprovoznění nového mostu – se rychle blíží, a tak je jasné, že jeho založení a spodní stavbu už máme dávno hotovou,“ říká vedoucí projektu Ing. Richard Rakouš. „V obou krajních částech třípolového mostu jsme už na spodní pevné skruži provedli celý betonový komorový nosník vodorovné konstrukce. U středového pole s rozpětím 66 m teď právě za pomoci horní skruže dokončujeme betonáž jeho horní desky.“
Na stavbě se podíleli jak pracovníci provozu mostních technologií divize 4, kteří dodali skruž a provedli spodní stavbu mostu i konstrukce provizorní lávky, tak i divizní doprava a mechanizace. Tesaři z divize 6 zase vyrobili atypické obloukové ramenáty, které s výdřevami a opláštěním sestavili do bednění pro vybudování atypických vyhlídkových plošin. Ty budou vybetonovány na návodní straně vnitřních pilířů a s architektonicky pojatým zábradlím přizpůsobí vzhled mostu okolní zástavbě.
Zhlaví obou nových pilířů jsou navržena tak, aby voda kolem nich snadno proudila. Pilíře jsou obloženy žulovými deskami (foto č. 2), stejný obklad dělníci v těchto dnech provádějí i na opěrách. Z těch už jsou vyloženy i železobetonové boční krycí plenty stylizující původní kamenné klenby na předpolích. Vyrábí se už také i mostní zábradlí, jehož bednění, výztuž a první vzorek sloupku přebrali stavbaři z divize 4 právě před pár dny.
„Při stavbě musíme brát ohled na riziko spojené s velkou vodou,“ konstatuje Ing. Rakouš. „Pro provizorní lávku máme zpracovaný speciální provozní povodňový řád a na zvýšenou hladinu Labe jsme připraveni i na stavbě mostu. Teď nás čekají betonáže složitého tvaru vyhlídkových plošin a dokončení mostu – příslušenství, odvodnění, izolace, vozovky, odláždění... Už za půl roku ale motoristům otevřeme novou spojnici přes řeku mezi Brandýsem a Boleslaví. Bude únosnější, snáze udržovatelná, a i když zvětší průjezdnost, sníží hlukovou zátěž okolí. Myslím, že už se jí zdejší obyvatelé nemohou dočkat.“
http://www.metrostav.cz/pdf/noviny/022012.pdf