1

Téma: GPS navigace v tunelu

Blanka má být největší tunelový komplex ve střední Evropě, přemýšleli jste někdy nad tím, jak se s tím vypořádají navigační systémy v autech?

Třeba při konstantní jízdě od Barrandovského mostu se mezi Mrázovkou a SAT, a potom na MÚK Malovanka navigace nejspíš chytí, takže zvládne ještě pár desítek vteřin potom navigovat, ale co uvnitř dlouhého tunelu? Co třeba nějaký odraz GPS signálu ze sjezdových/výjezdových ramp?

Thumbs up Thumbs down

2

Re: GPS navigace v tunelu

Z principu fungování GPS tam signál nebude ani být nemůže smile .. odrazy nebo ohyby signálu zde nepřipadají v úvahu smile

Řeší se to dvěma způsoby - přídavné navigace (TomTom, Navigon,..) vědí, že člověk vjel do tunelu a čekají výpadek signálu. Pak se pokouší odhadovat polohu podle rychlosti jakou jelo auto před ztrátou signálu. U tunelů není problém s křižovatkami apod, takže to jakžtakž funguje. U navigací pevně do auta zabudovaných (od výrobců aut) je často navigace propojena se senzory auta (rychlost, ESP senzory) a na základě těchto dat opět dokáže "naslepo" určit polohu, tentokrát docela přesně.

Thumbs up Thumbs down

3

Re: GPS navigace v tunelu

Některé (např. TomTom 930) mají zabudovaný gyroskop, který by měl dokázat navigovat v tunelu. Bohužel mapové podklady neobsahují výškopis, takže to moc nefunguje při stoupání/klesání...

Thumbs up Thumbs down

4

Re: GPS navigace v tunelu

Dnešní navigační software mají zabudované algoritmy, které se ztrátou signálu v tunelech umějí vypořádat velice dobře.
a) navigace z mapy pozná, že vjíždí do tunelu
b) navigace má v drtivé většině případu uloženou předepsanou rychlost
c) bere se v potaz rychlost v momentu ztráty signálu. Lepší "jednoúčelové" zařízení (např zmíněný TT930) mají v sobě gyroskop a dokážou tak reagovat i na změny rychlosti.

Používám TomToma (NAVCORE verze 7.9, mapy 8.40 - jako app v MDA, které zrovna nevlastní vychytávky typu gyroskop big_smile:D:D) a odchylka po průjezdu SAT směr Malovanka je tak max 50m (většinou "zpět").

Je pravda, že TT se s tím umí vypořádat bezkonkurečně nejlépe (to co jsem zde popisoval více méně funguje od verze 7! 5.x se po cca 4sec "zastavila", 6.x to vzdala tak v půlce SAT...). Třeba u takového iGO to moc slavné nebylo big_smile:D.

Thumbs up Thumbs down

5 Naposledy upravil: Mosquit (07.05. 2010 14.33)

Re: GPS navigace v tunelu

Takhle nějak jsem si to představoval (i když o gyroskopu jsem třeba nevěděl). Za předpokladu že vjede na Malovance, a cestou potkáváme výjezdy Prašný most a Letná, už ta přesnost asi bude děsná...

Mimochodem, Galileo má mít oproti GPS výrazně vyšší přesnost, ale předpokládám, že v tomhle případě nijak nepomůže smile

Thumbs up Thumbs down

6

Re: GPS navigace v tunelu

Mosquit napsal:

Takhle nějak jsem si to představoval (i když o gyroskopu jsem třeba nevěděl). Za předpokladu že vjede na Malovance, a cestou potkáváme výjezdy Prašný most a Letná, už ta přesnost asi bude děsná...

Mimochodem, Galileo má mít oproti GPS výrazně vyšší přesnost, ale předpokládám, že v tomhle případě nijak nepomůže smile

Princip Galileo je stejný jako GPS, tedy furt jsou to geostacionární satelity na oběžné dráze = ano, nijak nepomůže big_smile

Výjezdy z tunelu by problém dělat neměli protože navigace se drží naplánované trasy a i když trasa vede skrz celý tunel pořád platí to co jsem psal výše.

Prostě v tunelu se poloha odhaduje z rychlosti a času, který uběhl od ztráty signálu (poslední "ONLINE" pozice).

BTW v tunelu díky vyzařovacím kabelům pro GSM by se nechytala ani BTS lokace - pokud by o ní chtěl někdo přemýšlet jako o alernativě big_smile. Při délce Blanky sice rozhodně půjde o několik BTS ale ty BTS jsou všechny v ose (to že je tunel do zatáčky je jedno). Tzn nelze určit bod.

Thumbs up Thumbs down

7 Naposledy upravil: jannnn (07.05. 2010 14.52)

Re: GPS navigace v tunelu

Nepomůže, ten signál se tam taky nemá jak dostat smile

Ad to GSM - právě proto, že je to uzavřený prostor by to šlo určit, na základě zpoždění k BTS se dá určit vzdálenost a na základě úrovní od neaktivních BTS i směr smile

A o použití vyzařovacích kabelů dost pochybuji, tam se krásně prdne pár BTS a díky vlnovodnému efektu se to snadno pokryje celé smile

P.S.: GPS satelity nejsou geostacionární, ale mají oběžnou dobu cca 12 h smile

Thumbs up Thumbs down

8

Re: GPS navigace v tunelu

jannnn napsal:

Nepomůže, ten signál se tam taky nemá jak dostat smile

Ad to GSM - právě proto, že je to uzavřený prostor by to šlo určit, na základě zpoždění k BTS se dá určit vzdálenost a na základě úrovní od neaktivních BTS i směr smile

A o použití vyzařovacích kabelů dost pochybuji, tam se krásně prdne pár BTS a díky vlnovodnému efektu se to snadno pokryje celé smile

P.S.: GPS satelity nejsou geostacionární, ale mají oběžnou dobu cca 12 h smile

Ano BTS lokace funguje na základě zpoždění signálu. Jenže právě díky tomu vlnovodnému efektu se pořád všechny BTS pro lokalizační zařízení "tváří" v jedné ose! S viditelností BTS na povrchu se nedá kalkulovat - něco občas možná projde ale zpracování tohoto signálu by vedlo naopak k rozostření (vzdálenost od BTS by velmi neodpovídala síle signálu).

Jsem sice přesvědčený, že mrázovka i sat je řešena kabelem, ale hádat se nebudu.

P.S.: Galilelo má mít geostat satelity. big_smile:D

Thumbs up Thumbs down

9

Re: GPS navigace v tunelu

ke gps - syn má v autě zabudovánu navigaci bmw. Ta mu ukazuje polohu i v každém tunelu. Domnívám se, že princip je jednoduchý - tunel je na mapě navigace. Po vjezdu do tunelu jde do navigace informace z tachometru, kolik v něm ujel, hlásí to i za kolik bude výjezd z tunelu a případně na výjezdu, kde kam lze odbočit, kudy jet

Thumbs up Thumbs down

10

Re: GPS navigace v tunelu

ano to je to co psal  jannnn v příspěvku č.2. :-) Tak to zdáse funguje přesně.

Očekávám, že budoucí navigace budou toto využívát čímdál častěji, i ty přenosné (můžou komunikovat bezdrátově s modulem, který bude zastrčený do konektoru diagnostiky auta a předávat si to bezdrátově).

Thumbs up Thumbs down